(16.20 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za uvedení vládního návrhu zákona a poprosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Veroniku Nedvědovou.

 

Poslankyně Veronika Nedvědová: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, jak již pan ministr řekl, jedním z hlavních principů navrhované právní úpravy je vymezení pojmu databáze. Mimo to se jedná také o výslovné stanovení povinnosti vykonávat zeměměřické činnosti ve veřejném zájmu měřidly splňujícími požadavky zvláštního právního předpisu. Dále jde o rozšíření zmocňovacího ustanovení pro Ministerstvo obrany v souvislosti se zkouškami odborné způsobilosti.

Domnívám se, že předložená novela je potřebná a je v souladu s ústavním pořádkem, a proto navrhuji propuštění předloženého návrhu do druhého čtení a přikázání zemědělskému výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám písemnou přihlášku. Táži se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy k tomuto vládnímu návrhu zákona. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo další návrh na přikázání? Není tomu tak, ale mám zde požadavek na to, abych vás odhlásila, a zároveň prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

Přistoupíme k hlasování o přikázání tohoto vládního návrhu zákona výboru zemědělskému. Zahajuji hlasování pořadové číslo 937 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 937 z přítomných 76 poslanců pro 72, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru. Končím prvé čtení sněmovního tisku 519.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je

 

92.
Vládní návrh zákona k provedení nařízení Rady (EHS) o zřízení
Evropského hospodářského zájmového sdružení (EHZS) a o změně
zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(zákon o evropském hospodářském zájmovém sdružení)
/sněmovní tisk 501/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Karel Čermák. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Karel Čermák Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, návrh uvedeného zákona představuje přizpůsobení našeho právního řádu k nařízení Rady EHS č. 2032137/85 z roku 1985 o zřízení Evropského hospodářského zájmového sdružení. Jde tedy o naplnění závazků, které na sebe Česká republika vzala v souvislosti se vstupem do Evropské unie. Evropské sdružení je subjekt, který má plnou způsobilost k právu a povinnostem i k právním úkonům i plnou procesní způsobilost a má vést k tomu, aby ve prospěch fyzických nebo právnických osob byl vytvořen právní rámec, který by usnadnil přizpůsobení činnosti těchto osob hospodářským podmínkám společenství a umožnil jejich účinnou přeshraniční spolupráci.

Účelem evropského sdružení je pouze usnadnění nebo rozvoj hospodářské činnosti, jeho členů, není účelem dosahovat zisk pro vlastní potřebu. Činnost sdružení má pouze doplňující povahu, která sice je spojena s hospodářskou činností členů, ale nenahrazuje ji. Členy sdružení mohou být právnické osoby i fyzické osoby, které podnikají, nesmějí však pocházet pouze z jednoho státu Evropské unie.

Návrh zákona v rozsahu stanoveném nařízením Rady upravuje právní poměry Evropského hospodářského zájmového sdružení. Budou se na toto sdružení vztahovat podpůrně i obecná ustanovení obchodního zákoníku našeho o obchodních společnostech a další ustanovení, která upravují právní poměry veřejné obchodní společnosti, případně s. r. o.

K návrhu přísluší ještě novelizace obchodního zákoníku, v níž se hlavně stanoví, že evropské sdružení je obchodní společností ve smyslu českého práva, a dále doprovází tento zákon i novelizace zákona o daních z příjmů, která upravuje daňové povinnosti tohoto nového subjektu.

Prosím, aby zákon byl propuštěn do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře, a prosím nyní, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Eva Dundáčková.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, přítomné dámy a přítomní pánové, pan ministr nám právě předložil vládní návrh zákona k provedení nařízení Rady EHS o zřízení Evropského hospodářského zájmového sdružení, návrh, který, jak pan ministr sám řekl, uvádí náš právní řád do souladu s příslušným nařízením Rady (o zřízení) Evropského hospodářského zájmového sdružení. Jako zpravodajka tohoto tisku musím ale říci, že tak činí podle mého názoru málo srozumitelným způsobem a že i samotná směrnice a její text je ve své dikci srozumitelnější než vládní návrh zákona, který je podle mého názoru relativně velmi kostrbatý, a hlavně je otázkou, a to pravděpodobně je otázkou pro zvážení právě v prvním čtení, aby se sněmovna rozhodla, zda skutečně je naplněním nařízení Rady (o zřízení) Evropského hospodářského zájmového sdružení, a sice proto, že je otázkou, k jakému účelu takovéto sdružení má být zřizováno, zda má být, či nemá být právnickou osobou, a jak je to právě s právy a povinnostmi k právním úkonům. To je totiž něco, co z vládního návrhu zákona není zřejmé.

Zákon říká, že zákon upravuje právní poměry Evropského hospodářského zájmového sdružení stanovené nařízením Rady o zřízení Evropského hospodářského zájmového sdružení. Odkazuje na nařízení, které samotné není přílohou ani samotného zákona, což zřejmě z legislativního hlediska být nemusí, ale není ani přílohou samotného vládního návrhu, a to se domnívám, že je docela významným nedostatkem této předlohy, která nás pak uvádí do určité nejistoty o tom, jak to vlastně s takovým sdružením je a jak je to s jeho právní subjektivitou.

Smyslem úpravy sdružení, říká samotná důvodová zpráva, a tedy sdružení ve smyslu právě onoho nařízení, které máme implementovat do svého právního řádu, bylo vybudovat vhodný právní instrument na úrovni společenství. Právní instrument, neříká se v důvodové zprávě, ale ani ze samotného návrhu není zřejmé, k jakému účelu tento právní instrument má být zřízen, zda za účelem hospodářské činnosti, či kooperace na jiných úrovních a pak, na jakých úrovních. A tento právní instrument, který zakládáme předloženým vládním návrhem, mělo společenství v úmyslu zřídit právě proto, aby účastníci hospodářských kooperačních vztahů z různých států nemuseli zakládat společnosti podle národního práva členských států. My tedy provádíme toto nařízení právě tím způsobem, že zřizujeme novou právnickou osobu podle našeho obchodního zákoníku.

Já prosím rozumím tomu, že je obtížně představitelné, že bychom to neudělali a že bychom takovouto společnost nenazvali společností ve smyslu našeho právního řádu, ale pak se ptám, zda to naopak nejde proti samotnému smyslu a dikci směrnice, resp. nařízení, které, jak opakovaně podotýkám, nebylo k návrhu přiloženo, resp. bylo přiloženo v tabulce, která obsahuje toliko některá z jejích ustanovení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP