(15.50 hodin)
(pokračuje Mencl)
Rozumné řešení je jasné: liberalizovat stavební zákonodárství pro všechny stavebníky.
Dovoluji si vám tedy položit druhou otázku - jak jste v rámci své vládní zodpovědnosti k takovému řešení připraven?
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se pana ministra a poté pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Pan ministr chce vystoupit. Prosím, pane ministře.
Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pouze krátce bych reagoval na pana zpravodaje a na pana poslance Mencla.
Oba páni poslanci se dotazovali na osud nového stavebního zákona. Musím říci, že osud nového stavebního zákona je zcela v rukou tohoto ctihodného tělesa. Proč? Proto, že stavební zákon jsme připraveni poslat k projednání ve vládě a následně do Poslanecké sněmovny ihned poté, co bude známa definitivní podoba základní procesní normy, tedy správního řádu. A je logické, že stavebnice musí vypadat tak, abychom předešli častým novelám a nejasnostem, že nejdřív by měl být přijat v definitivním znění nový správní řád, a teprve poté další normy; a jednou z těch norem je pochopitelně nový stavební zákon.
K úvahám, o kterých hovořil pan poslanec Mencl z hlediska speciálního režimu, který se týkal vodní cesty, což bylo odhlasováno někdy v minulých dnech Poslaneckou sněmovnou, musím říci, že jsem zastáncem obecných pravidel, která se budou vztahovat na všechny stejně. A v této souvislosti bych chtěl zmínit ještě jednu věc, a ona souvisí s dotazem pana zpravodaje, tedy s agendou Ministerstva pro místní rozvoj.
Za prvé, co se týče pořizování nebo odpovědnosti za tuto agendu, která je touto malou novelkou přenášena na kraje, tak je to agenda z hlediska personálního vytížení spíše marginální, a tento zákon nemá ambici ani nemůže řešit přesuny mezi rozpočtovými kapitolami. Nicméně nejedná se o nějaký významný objem.
Chtěl bych však v této souvislosti říci, a to je to, co spojuje otázku pana poslance Mencla a pana zpravodaje, je to, že zcela vážně uvažujeme o tom, že by orgánem územního plánování pro koridorové stavby, ať už to jsou významné vodní cesty, dálniční tahy či koridory železniční, případně vysokonapětová přenosová soustava apod., že by orgánem územního plánování bylo ministerstvo, protože chceme předejít tomu, aby například dálnice byla zanesena v územním plánu v Jihočeském kraji nějakým způsobem a ve Středočeském kraji jednoduše nenavazovala.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. A vzhledem k tomu, že v obecné rozpravě nezazněl žádný návrh, o kterém bychom mohli hlasovat, mám tím na mysli návrh na zamítnutí či na vrácení k dopracování, přistoupíme k hlasování o návrhu na přikázání výborům k projednání.
Hlásí se sice pan poslanec Mencl, ale není už rozprava. Vy jste chtěl reagovat na pana ministra, ale ten vystupoval se svým závěrečným slovem už mimo rozpravu. Pokud chcete vystoupit v rozpravě, požádáme pana ministra, aby rozpravu svým vystoupením otevřel.
Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Chci tímto umožnit panu kolegovi Menclovi, aby mohl reagovat.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Václav Mencl: Děkuji, pane ministře. Vaše odpověď znamená, jestli jsem to pochopil, za prvé to, že můžeme v klidu hlasovat pro tento zákon, protože v novém stavebním zákonu průmětna, o které jsem hovořil, to je něco, na čem se budou koordinovat všechny prostorové záměry na území tohoto státu, bude v novém stavebním zákonu zajištěna. Pochopil jsem správně vaši odpověď?
Za druhé jsem pochopil, že se budete zabývat problémy výstavby významných staveb nejenom v kontextu stavebního zákona, ale i v kontextu tzv. zákonů navazujících, protože těch se především problémy, o kterých se tady hovořilo, týkají. Pochopil jsem to správně? Prosil bych vás tedy o dodatečnou odpověď. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Uzavírám obecnou rozpravu a pan ministr vystoupí se svým závěrečným slovem.
Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Paní předsedající, dámy a pánové, doufám, že pana poslance Mencla napodruhé uspokojím. Domnívám se, že moji odpověď pochopil správně, nicméně je to agenda, která souvisí například i s Ministerstvem dopravy, a my o těchto věcech, jako jsou zejména dopravní stavby, diskutujeme velmi intenzivně, tak aby právě návaznost těchto dopravních staveb mezi jednotlivými kraji a mezi územními plány jednotlivých krajů byla zajištěna. Je to samozřejmě primární odpovědnost stavebního zákona, nicméně se do toho, jak správně poznamenal pan poslanec Mencl, promítají další právní předpisy a o tom pochopitelně velmi intenzivně diskutujeme.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní tedy můžeme přistoupit k hlasování o přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Ptám se, zda má někdo ještě jiný další návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na přikázání tohoto zákona k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 933 z přítomných 139 poslanců 88 hlasovalo pro návrh, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Dalším návrhem, kterým se budeme zabývat, je bod
85.
Vládní návrh zákona o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 488/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství pan Jaroslav Palas. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové. Oblast rostlinolékařské péče v České republice upravuje zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a změnách některých souvisejících zákonů, ve znění jeho novel č. 409/2000 Sb. a č. 314/2001 Sb., a čtyři prováděcí vyhlášky Ministerstva zemědělství. S ohledem na změny v legislativě Evropských společenství a zkušenosti z dosavadních uplatňování tohoto zákona nebylo legislativně možné dokončit postupnou implementaci směrnic Evropských společenství další novelou, a byl proto vypracován návrh nového zákona.
Stěžejní činnosti, jichž se týká povinnost úplné implementace fytosanitárních předpisů Evropských společenství, jsou za prvé ochrana před zavlékáním a šířením zvláště nebezpečných škodlivých organismů rostlin a rostlinných produktů a za druhé uvádění na trh a používání přípravků na ochranu rostlin.
Návrh zákona plně přejímá jednotný fytosanitární režim zavedený v Evropské unii od roku 1993. Tento režim je založen zejména na stanovení zvláště nebezpečných škodlivých organismů a rostlin a rostlinných produktů a jiných předmětů, které je přenášejí, zákazu jejich dovozu a rozšiřování nebo stanovení zvláštních podmínek pro jejich dovoz a rozšiřování, systému monitoringu a průzkumu výskytu zvláště nebezpečných škodlivých organismů. Dále pak registraci pěstitelů a dovozců rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů rizikových z hlediska přenosu těchto škodlivých organismů, soustavné rostlinolékařské kontrole rizikových rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů a jejich označování rostlinolékařskými pasy při obchodování na území členských států Evropské unie opatřených k readikaci (?) nebo k zabránění dalšího šíření zvláštně nebezpečných škodlivých organismů při zjištění jejich výskytu, systému chráněných zón s přísnější ochranou proti zavlékání a rozšiřování určitých škodlivých organismů, v úzké spolupráci s ostatními členskými státy Evropské unie a s Evropskou komisí včetně kontrolní činnosti expertů této komise na území členských států.
V oblasti přípravků na ochranu rostlin návrh zákona plně přejímá jednotný systém jejich registrace a hodnocení účinných látek včetně ustanovení o balení, označování, používání, zkoušení, vývoji a kontrole těchto přípravků. Návrh též sjednocuje s předpisy Evropských společenství definice základních pojmů z oblasti rostlinolékařské péče.
***