(14.40 hodin)
(pokračuje Kupčová)
Organizační výbor navrhl předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Ptám se, zda má někdo další návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 920 z přítomných 111 poslanců pro návrh hlasovalo 90, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Končím projednání bodu 81.
Přistoupíme k projednávání bodu
82.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2000 Sb., o auditorech
a o změně zákona č. 165/1998 Sb., ve znění zákona č. 209/2002 Sb.
/sněmovní tisk 518/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, návrh novely zákona o auditorech vychází z požadavků harmonizace s právem Evropské unie. Tato novela byla připravena Ministerstvem financí za účasti široké odborné veřejnosti, a to především Komise pro otázky regulace a dalšího rozvoje účetnictví a auditu. Členem této komise jsou zástupci profesních sdružení, regulátoru finančního veřejného sektoru, akademické veřejnosti. Jedná se o návrh, který by přijat na základě konsensu dotčených osob. Podle mého názoru je tato novela nutnou a akceptovatelnou změnou.
Hlavní cíle novely tohoto zákona jsou dva. Prvním je nutnost zajistit rovnocennost kvalifikace auditorů z jiných členských států Evropské unie ve smyslu směrnice rady ze dne 21. prosince 1988 o obecném systému pro uznávání vysokoškolských diplomů vydaných po ukončení nejméně tříletého odborného vzdělávání a přípravy, to jest zajistit legislativní úpravy pro aplikaci článku 49 a 50 Smlouvy o založení Evropského společenství v oblasti poskytování auditorských služeb. Druhým cílem je promítnutí změn uvedených ve směrnici z 18. června 2003, to byla směrnice rady, a ve směrnici Evropského parlamentu č. 51/2003, kterým se mění předchozí směrnice o účetních a konsolidovaných závěrkách některých typů společností, bank a jiných finančních institucí a pojišťoven.
I zde platí, že v rámci této diskuse byly identifikovány některé oblasti, ve kterých by zákon o auditorech vyžadoval i další změny. Tyto změny ovšem nejsou součástí tohoto návrhu. Ze závěrů připomínkového řízení vyplynulo, že bude zřejmě nutné připravit komplexní novelu zákona o auditorech, která zohlední nové požadavky na oblast auditu. Znovu opakuji: tyto připomínky v návrhu zákona zohledněny nebyly a návrh zákona byl koncipován jako novela, která je maximálně novelou harmonizační.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane místopředsedo. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kocourek.
Poslanec Martin Kocourek: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, dovolte, abych jako zpravodaj k tisku 518 nejdříve v návaznosti i na pana ministra financí zrekapituloval, že navrhovaná novelizace zákona je prováděna z důvodu harmonizace s právem Evropské unie, a to se směrnicí Rady EHS 89/48 ze dne 21. prosince 1988 o obecném systému uznávání vysokoškolských diplomů vydaných po ukončení nejméně tříletého odborného vzdělávání a přípravy a s články 49 a 50 Smlouvy o založení Evropského společenství ze dne 25. března 1957, ve znění pozdějších předpisů.
Návrh zákona vychází ze skutečnosti, že zákon o uznávání kvalifikací, který v současné době projednává Poslanecká sněmovna, dosud není součástí právního řádu České republiky. Zároveň bych chtěl jako zpravodaj potvrdit, že předložený návrh právní úpravy zapracovává do právního řádu České republiky všechny relevantní právní akty Evropského společenství, a je proto s právem Evropského společenství plně slučitelný. Navrhovaná právní úprava není ani v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Za poslední bych chtěl zdůraznit, že se nepředpokládá hospodářský ani finanční dopad navrhované právní úpravy na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty. Také se nepředkládají její sociální dopady nebo dopady na životní prostředí.
Vzhledem k této charakteristice bych chtěl jako zpravodaj doporučit propuštění tohoto tisku do dalšího čtení.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane zpravodaji. A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se, zda se někdo hlásí z místa. Nikoho nevidím. Obecnou rozpravu tedy končím.
Předpokládám, že ani pan navrhovatel, ani pan zpravodaj nebudou chtít vystoupit se svými závěrečnými slovy. Proto se budeme zabývat nyní přikázáním výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby tento tisk byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 921 z přítomných 116 poslanců 88 hlasovalo pro návrh, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Končím tento bod.
Budeme pokračovat projednáním bodu
83.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,
o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 391/2002 Sb.
/sněmovní tisk 483/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr pro místní rozvoj pan Pavel Němec. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych stručně uvedl návrh novely zákona o Státním fondu rozvoje bydlení. Zákon o Státním fondu rozvoje bydlení byl přijat v minulém volebním období Poslanecké sněmovny. Nebyl do této doby novelizován. Jsem přesvědčen, že po několika prvních letech jeho fungování je třeba se zamyslet nad tím, jakým způsobem provést poznatky z praxe do legislativy.
Cílem této předkládané novely je zprůhlednění rozhodovacích procesů fondu prostřednictvím podrobnější úpravy postavení jeho orgánů. Zejména novelizace řeší některé finanční otázky fungování fondu, zejména odstraňuje některé formální nedostatky, jako například úpravu zmocnění k vydávání nařízení vlády. Dalším důvodem je novelizace § 28, respektive dopady novelizace § 28 v zákonu o rozpočtových pravidlech, podle něhož je v zákonech upravujících státní fondy nutno ustanovit orgán, do jehož působnosti státní fond patří. Současně se tímto zajišťuje vyšší míra součinnosti mezi fondem a Ministerstvem pro místní rozvoj ve vazbě na naplňování cílů fondu, tedy naplňování koncepčních záměrů Ministerstva pro místní rozvoj, k jejichž realizaci slouží právě Státní fond rozvoje bydlení.
Nově jsou v navrhované novele doplněna ustanovení rozšiřující možnosti fondu získat finanční prostředky, a to jak ve formě půjček, tak úvěrů. Je to proto, že především úvěr může být pochopitelně za určitých okolností, zajištění návratnosti a podobně, vhodným operativním nástrojem k doplnění zdrojů fondu.
***