(14.50 hodin)
(pokračuje P. Němec)

Je to jednodušší než získávání prostředků prostřednictvím emise dluhopisů.

Použití prostředků fondu je upraveno prostřednictvím čtyř podpůrných nástrojů, a to za prvé úvěrů, za druhé dotací kryjících část úroků z úvěrů, za třetí dotací kryjících část nákladů a za čtvrté ručení za část nesplacené jistiny úvěru. Ustanovení je formulováno tak, aby prostředky fondu poskytované prostřednictvím každého z uvedených nástrojů mohly být teoreticky použity na čtyři typy činností - výstavba, pořízení, oprava či modernizace - a současně na tři typy nemovitostí - tedy byt, bytový dům nebo rodinný dům a v případě ručení i na výstavbu infrastruktury. V každém případě se jedná o nástroje, které slouží k uplatňování politiky Ministerstva pro místní rozvoj v oblasti bydlení.

Cílem takto široce koncipovaného ustanovení je eliminovat překážky v dosavadním znění zákona, které bránily potřebnému zacílení při využití prostředků fondu. Znění je upraveno tak, aby se poskytování dotací a ručení vztahovalo i na úvěry poskytnuté pobočkami zahraničních bank.

V návrhu je rovněž uvedeno použití prostředků fondu pro účely, které souvisejí s poskytováním podpor i s celou činností fondu. Nově se umožňuje nákup státních dluhopisů, umožňuje se hradit náklady spojené s poskytováním finančních prostředků fondu, což jsou například platby právnické osobě, které může fond podle tohoto zákona svěřit k realizaci některých činností spojených s poskytováním podpor. Dále se navrhuje umožnit poskytnout prostředku fondu na informační a poradenskou činnost. Je také umožněn nákup dluhopisů vydaných členskými státy Evropské unie a dalšími zde uvedenými státy, a také dluhopisů vydaných Evropskou investiční bankou. Tato možnost vyplývá z budoucího členství České republiky v Evropské unii. Také je uvedeno, že fond může použít své prostředky na tvorbu fondu kulturních a sociálních potřeb.

Návrh obsahuje základní podmínky, za nichž může fond poskytnout finanční prostředky. Je zde nově navrženo, aby příjemci finančních prostředků museli uzavřít smlouvu, a fond může v takovém případě od žadatelů vyžádat informace a podklady nezbytné pro rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků. Cílem všech těchto ustanovení je přispět k efektivnímu a transparentnímu nakládání s prostředky fondu.

Nově je také řešena situace, která doposud řešena v zákoně není vůbec, a to je situace, pokud by Poslanecká sněmovna neschválila návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení, tedy nově se navrhuje konstruovat rozpočtové provizorium.

Přechodná ustanovení se pak vztahují k úpravám účinným ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Uvádí se, že návrh statutu fondu, v němž budou promítnuty nově navržené změny, bude předložen vládě ke schválení nejpozději do tří měsíců ode dne účinnosti nového zákona.

Dámy a pánové, domnívám se, že nejde o nikterak zásadní a výraznou novelu. Jedná se o novelu, která reaguje na potřeby praxe a na budoucí zaměření fondu, zejména na poskytování nepřímých podpor v oblasti bydlení, z hlediska menších nároků na veřejné rozpočty, tedy na poskytování úvěrů, půjček a garancí za takové úvěry.

Dámy a pánové, věřím, že návrh zákona propustíte do druhého čtení, a já v tuto chvíli mohu slíbit, že jistě budeme velmi pozorně naslouchat námětům garančních výborů a budeme se snažit do pozměňovacích návrhů vtělit názor garančních výborů tak, aby tento zákon mohl ještě lépe plnit koncepční záměry v oblasti bydlení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Váňa. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Váňa: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážená Poslanecká sněmovno, pan ministr mi roli zpravodaje v podstatné míře ulehčil, poněvadž skutečně zde velmi přesně popsal, co je předmětem a co je hlavním cílem předloženého návrhu novely zákona o Státním fondu rozvoje bydlení. Z jedné strany by se mohlo tedy zdát, že má zpráva bude velmi, velmi stručná. Přesto mi však, dámy a pánové, vážení kolegové, dovolte, abych připomněl význam a poslání Státního fondu rozvoje bydlení jakožto instituce, která plní velmi důležité, řekl bych přímo nezastupitelné místo a nezastupitelnou roli v oblasti bytové politiky, abych se dotkl jistých omezení, s kterými fond bydlení byl nucen pracovat v rámci původního znění zákona, a tato jistá omezení, tyto limitující faktory jsou rovněž i jednou z řady příčin, o kterých zde hovořil pan ministr, jednou z řady příčin, proč je novela Státního fondu rozvoje bydlení, resp. novela zákona před nás dnes položena.

Jenom stručně vzpomenu. Státní fond rozvoje bydlení svoji činnost zahájil 21. července 2000. Státní fond je samostatnou právnickou osobou, tudíž má svoji vlastní subjektivitu, pracuje jako finanční instituce, která - jak zde bylo již vzpomenuto - velmi úzce kooperuje a koordinuje svoji činnost s Ministerstvem pro místní rozvoj, spolupracuje i s ostatními ústředními orgány státní správy při realizaci vybraných opatření v plnění státní bytové politiky. Majetek fondu je součástí majetku státu. Fond hospodaří na základě svého vlastního rozpočtu, který je každým rokem fondem sestaven, a v rámci procedury projednání tento rozpočet v konečné míře schvalujeme i zde na plénu Poslanecké sněmovny.

Úkolem fondu je stimulovat investory v jejich investiční činnosti, podporovat investice v oblasti bytové politiky, a tak akumulovat potřebné objemy finančních prostředků v oblasti bydlení. Výhoda státního fondu rozvoje bydlení spočívá v tom, že na rozdíl od ostatních institucí fond umožňuje a zajišťuje plynulé financování celého cyklu investiční bytové výstavby v celém jejím kontextu, v celém jejím rozsahu, a to tak a tím, že nevyčerpané finanční prostředky, které jsou v rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení před koncem roku, nepodléhají vratce do státního rozpočtu, nýbrž tyto zdroje jsou plynule převoditelné do dalšího kalendářního období.

Pouze stručně vzpomenu: Nejvyšším statutárním orgánem fondu je sedmičlenný výbor, v jehož čele je pan ministr, a to ze zákona. Kontrolním orgánem fondu je dozorčí rada, tato je pětičlenná. Kontroluje veškeré rozhodovací procesy fondu a samotný řídicí výkon, čili řízení pracovního aparátu, zajišťuje ředitel.

Dámy a pánové, Státní fond rozvoje bydlení od samého počátku svého vzniku, to je od roku 2000, podporuje zahájení nové bytové výstavby a podporuje novou výstavbu i domů s pečovatelskou službou. Tyto podpory byly realizovány formou dotačních titulů.

Právě proto, že se vláda zamýšlela a zamýšlí, tak v rámci jejího programového prohlášení je nám dnes, a v důsledku tohoto programového prohlášení vlády, předložena novela zákona, a to z toho důvodu, že cílem je využívat modernějších nástrojů, modernějších forem podpor, a to na bázi revolvingového způsobu formou užití úvěrových zdrojů. Dnes již zčásti tento revolvingový způsob je Státním fondem rozvoje bydlení využíván. Tento způsob je aplikován následujícími programy - kupříkladu je to samotný program Panel, je to program oprav, rekonstrukcí a regenerací bytového fondu, který je koncipován na bázi poskytovaných přímých nízkoúročených úvěrů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP