(14.30 hodin)
(pokračuje Ostrý)
Jedná se především o daňové nedoplatky, správní poplatky atd. Samozřejmě, že zde bude platit i reciprocita. Současná podoba zákona toto neumožňuje.
Tento návrh zákona je pouze implementací nové evropské směrnice, upřesnění a doladění současného stavu. Přijala ji i Rada Evropské komise.
Doporučuji tento návrh zákona propustit do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím, že se hlásí pan poslanec Doležal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji, paní předsedající. Dovolte, abych se vyjádřil i k tomuto návrhu. Věřím, že všichni kolegové ho prostudovali, a já bych měl jeden návrh. Když se začtete do tohoto návrhu, tak je vám zcela jasné, že to není návrh, který by měl projednávat rozpočtový výbor, a proto bych si dovolil navrhnout zbavení rozpočtového výboru jako garančního výboru a převést tuto garanci na ústavně právní výbor a zahraniční výbor. To znamená změnit přikázání, a to dávám jako návrh, aby o tom sněmovna hlasovala.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda chce pan navrhovatel či pan zpravodaj mít závěrečné slovo. Ale protože mě neslyší, předpokládám, že nechtějí vystoupit se závěrečným slovem. A protože v obecné rozpravě nepadl návrh na vrácení či na zamítnutí, budeme se nyní zabývat nejdříve návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Pan poslanec Doležal navrhl, aby tento návrh zákona projednával ústavně právní výbor a zahraniční výbor. O těchto návrzích rozhodneme hlasováním.
Nejdříve tedy budeme hlasovat o návrhu na přikázání k projednání rozpočtovému výboru. Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 917 z přítomných 104 poslanců pro návrh hlasovalo 79 poslanců, proti 2. Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na přikázání ústavně právnímu výboru. Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, stiskněte tlačítko a zdvihněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 918 z přítomných 103 poslanců 24 hlasovalo pro návrh, proti 42. Tento návrh nebyl přijat.
Další návrh byl na přikázání k projednání zahraničnímu výboru. Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 919 z přítomných 107 hlasovalo 25 pro návrh, proti 32. Ani tento návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Končím projednávání bodu 80.
Přistoupíme k projednávání bodu 81, kterým je
81.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 523/1992 Sb.,
o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky
/sněmovní tisk 517/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí pan Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, jediným cílem novely je zajistit rovnocennost kvalifikace daňových poradců v jiných členských zemích Evropské unie ve smyslu směrnice Rady Evropských společenství ze dne 21. prosince 1988, o obecném systému pro uznávání vysokoškolských diplomů vydaných po ukončení nejméně tříletého odborného vzdělávání a přípravy.
Přestože současné znění předmětného zákona by vyžadovalo i další změny, nejsou součástí tohoto návrhu. S jejich realizací předkladatel počítá v další etapě v návaznosti na očekávané změny v této oblasti po vstupu České republiky do Evropské unie. Čili tato norma se soustředí čistě na harmonizaci v oblasti daňového poradenství a v oblasti systému komory daňových poradců.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane místopředsedo. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Rafaj. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Petr Rafaj: Vážená předsedající, vážení kolegové, tak jak říkal navrhovatel, navrhovaná novelizace zákona je prováděna z důvodu harmonizace s právem Evropské unie. Kromě toho, co tady již bylo řečeno, se v tomto zákoně nově zavádějí právní pojmy jako usazený daňový poradce a hostující daňový poradce, včetně podmínek uznávání jejich kvalifikačních předpokladů a zápisu do seznamu daňových poradců nebo registrace v tomto seznamu. Je to prováděno z toho důvodu, aby byl umožněn přístup k povolání daňového poradce všem občanům členských států Evropské unie, kteří vykonávají daňové poradenství na území jiného členského státu Evropské unie a mají v úmyslu soustavně nebo pouze dočasně poskytovat daňové poradenství na území České republiky.
Doporučuji postoupit do dalšího čtení.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím pana poslance Michala Doktora. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážené kolegyně a kolegové, jakkoliv dokládám pravdivost toho, co zde uvedl ve svém vystoupení ministr financí, můj pohled na námi projednávanou věc je trochu odlišný. Zatímco on i zpravodaj shodně považují tuto normu za pouhou úpravu zákonného prostředí ve vztahu k přístupu k prostředí Evropské unie, pak já tedy ono ustanovení, které zavádí povinnost vysokoškolského vzdělání alespoň v úrovni bakalářského stupně, protože dosud stačilo úplné středoškolské vzdělání pro poskytování daňového poradenství a zápis v Komoře daňových poradců, považuji tento fakt za svým způsobem omezení trhu. Myslím, že pokud platila alespoň doposud nějaká kvalitativní kritéria, tak by neměl být přespříliš uzavírán okruh osob, které mohou i v budoucnu poskytovat služby daňového poradenství.
Zkoušel jsem se zamyslet i nad tím, zda je nutné v té navrhované zákonné úpravě dodržovat onen rozdílný přístup k lidem, kteří uplatňují nebo poskytují služby daňového poradenství v členských zemích Evropské unie, a proč je nutné vykonávat onu rozdílovou zkoušku, tak jak je popsána. Kladu jakýsi dotaz: Je-li to odezva na stejný přístup členských zemí vůči členským zemím Evropské unie či nám a vůči nabídce našich služeb, které by nepochybně mohly pronikat do členských zemí Evropské unie, pak je to jakési opodstatnění nebo opodstatněné a vybalancované chránění si vlastního trhu. Je-li to ovšem přístup, který zavádíme my, a přitom se tady na půdě Poslanecké sněmovny velmi často dovoláváme rovného zacházení, volného pohybu pracovní síly, volného pohybu služeb, pak je to věc, která odporuje tomu, čeho jsme chtěli dosáhnout při přístupových jednáních, a myslím si, že je to věc, s kterou se budeme muset pokusit nějakým způsobem vypořádat.
Já ovšem nezpochybňuji základní část navržené novely a nenavrhuji vrácení k dopracování ani zamítnutí. Jen upozorňuji na některé věci, které se pokusím přepracovat v průběhu druhého čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Michalu Doktorovi. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se pana ministra či pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Není tomu tak.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
***