(11.50 hodin)
(pokračuje Fajmon)
Ke druhé části debaty, kde bych se chtěl dotknout otázky pana kolegy Turka, kde se ptal na to, proč rozlišujeme cenu smrti. Chtěl bych zde zopakovat to, co jsem řekl na začátku, a připojit se také k tomu výkladu, který zde uvedl pan kolega Janeček. Opravdu věci, které se týkaly druhé světové války a období po roce 1968, byly velmi odlišné, ty situace. V návrzích částek, které jsou tam uvedeny, není žádný konkrétní důvod, proč to mají být tyto konkrétní částky. A já jsem také jménem předkladatelů uvedl, že jsme ochotni podpořit takovou částku, která tady bude mít velkou většinovou podporu. Není to žádný spor o to. Nechceme naznačovat, že oběti roku 1968 mají větší cenu než oběti nacistické okupace nebo jakékoliv jiné. To prostě v tom není. Tato připravenost na naší straně rozhodně je.
Jsem rád, že debata proběhla až na drobné jiskření v důstojném duchu. Chtěl bych zopakovat to, co jsem tady řekl, že v roce 1968 jsme byli okupováni všichni a že bychom se měli pokusit najít řešení, které bude pro tuto společnost krokem kupředu. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Fajmonovi a prosím pana poslance Vlčka, aby jako zpravodaj okomentoval průběh rozpravy, případně předložil návrhy k hlasování.
Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, k tisku 475 vystoupilo celkem jedenáct poslanců. Z toho já jsem navrhoval prodloužení, a pokud neprojde prodloužení, tak vrácení k dopracování. Pak kolega Dostál navrhl vrácení k přepracování. Kolegyně Bayerová navrhla vrátit k přepracování; pokud toto neprojde, připojila se k prodloužení doby k projednání o 40 dnů. Dále zazněl návrh, aby byl tento tisk projednán v ústavně právním výboru a výboru pro školství, mládež a tělovýchovu. Z prezidiálky, pan kolega říkal, že organizační výbor přidělil tento tisk rozpočtovému výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Jaký postup navrhujete, pane poslanče?
Poslanec Miloslav Vlček: Myslím si, že by se mělo asi první hlasovat o tom, abychom hlasovali tedy vrácení k přepracování, a pokud toto neprojde, tak o prodloužení lhůty k projednávání o 40 dnů.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já s vámi souhlasím. Ale tak jak vy jste svůj návrh předložil, tak to bylo o něčem jiném. Byla to podmínka, která šla proti tomu, co jste v tuto chvíli navrhl. Nicméně vám děkuji, protože si myslím, že takto je to lepší.
Dámy a pánové, všichni, kdo chtějí hlasovat, jsou zřejmě ve sněmovní síni, takže dám hlasovat o návrhu usnesení: "Poslanecká sněmovna vrací předložený návrh navrhovatelům k dopracování." Odhlašuji vás, poprosím o novou registraci.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 902. Kdo souhlasí s návrhem na vrácení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování skončilo. Ze 138 hlasujících bylo pro 41, proti 81. Tento návrh nebyl přijat.
Nyní tedy přistoupíme k hlasování o prodloužení o 40 dnů. Tam musí být za navrhovatele souhlas.
Poslanec Hynek Fajmon: Za navrhovatele vyslovuji souhlas.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Sněmovna v hlasování pořadové číslo 903, které jsem zahájil, rozhodne o prodloužení lhůty k projednávání o 40 dnů. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování skončilo. Ze 139 hlasujících bylo pro 132, 4 proti. Tento návrh byl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhy na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. V rozpravě zazněl návrh na přikázání také výboru ústavně právnímu a školskému výboru.
Hlasování pořadové číslo 904. Kdo souhlasí s rozpočtovým výborem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomu?
Hlasování skončilo. Ze 138 hlasujících bylo pro 98, proti 16. Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o přikázání ústavně právnímu výboru. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 905. Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Hlasování skončilo. Ze 138 hlasujících bylo pro 115, 3 proti. Návrh byl přijat.
V dalším hlasování rozhodneme o přikázání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 906. Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování skončilo. Ze 138 hlasujících bylo pro 42, proti 38. Tento návrh nebyl přijat.
Mohu shrnout, že jsme návrh propustili do druhého čtení, prodloužili jsme lhůtu pro projednávání o 40 dnů a přikázali jsme ho k projednání výboru rozpočtovému a ústavně právnímu. Tím končím první čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji navrhovateli i zpravodaji.
Dávám slovo ministru zahraničních věcí.
Místopředseda vlády a ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda: Pane místopředsedo, pouze pro stenozáznam. V hlasování 902 jsem hlasoval "ne", a na sjetině nejsem uveden. Nezpochybňuji hlasování, jenom pro stenozáznam.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji za toto upřesnění.
Dámy a pánové, můžeme přistoupit k projednávání dalšího bodu a tím je
77.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1995 Sb.,
devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 474/ - prvé čtení
Z pověření vlády ho uvedou místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka a pak tady mám tady uvedeno jméno pana ministra zemědělství Jaroslava Palase. Prosím v tomto pořadí, aby se ujali slova.
Velmi bych si přál, aby pan ministr financí byl tím, kdo začne s úvodem tohoto materiálu. Je to sněmovní tisk 474, pane ministře. Takže hovoří ministr Bohuslav Sobotka.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, jediným cílem navrhované právní úpravy je promítnutí nových podmínek pro nabývání zemědělské půdy, lesů a vedlejšího bydlení, které mají platit po vstupu České republiky do Evropské unie, do vnitrostátní legislativy. Jde o přechodná období dojednaná v rámci přístupových jednání, obsažená v příloze č. 5 Aktu o podmínkách přistoupení, který je nedílnou součástí Smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii. Jejich znění máte k dispozici v anglické i české verzi v příloze důvodové zprávy na straně 13 a 14 tisku.
V této souvislosti si dovoluji připomenout, že podle primárního práva Evropských společenství jsou zakázána všechna omezení volného pohybu kapitálu a plateb, a to jak mezi členskými státy, tak i vůči třetím zemím mimo Evropskou unii. Tato právní úprava je obsažena přímo ve smlouvě o založení Evropského společenství ve čtvrté kapitole nadepsané Kapitál a platby, konkrétně v článku 56 amsterodamského znění. Přes uvedenou skutečnost se České republice podařilo vyjednat přechodná období v délce pěti let u vedlejšího bydlení a v délce sedmi let u zemědělské půdy a lesů, která nám umožňují zachovat si určité omezení vůči zahraničním osobám, pokud jde o nabývání tuzemských nemovitostí.
***