(16.00 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Pak jsme slyšeli návrh paní poslankyně Táni Fischerové. Jsem přesvědčen, že o něm nemůžeme hlasovat jako o něčem, čím bychom rozšiřovali bod pana poslance Plevy. Poprosil bych o pozornost paní poslankyni Fischerovou. Dovedu si představit, že bychom o jejím bodu mohli hlasovat jako o dalším bodu programu dnešní schůze, to znamená ne jako o bodu rozšiřujícím bod pana poslance Plevy, to je jeho bod. Ale vy byste mohla navrhnout zařazení nového bodu, tak jak jste to nazvala, třeba za bod pana poslance Plevy. To si dovedu představit, že bychom mohli hlasovat. Prosím, vyjádřete se k tomu.

 

Poslankyně Taťána Fischerová: Já tedy tento svůj bod stahuji. Stáhla bych ho zpátky a předložila bych ho volebnímu výboru.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, výborně, děkuji. Tak to jsme vyjasnili. Teď už snad není žádný návrh k hlasování. Opravte mě, pokud jsem na něco zapomněl. Pokud ne, tak jsme program upravili do definitivní podoby a můžeme se do programu pustit. Kdo se hlásí? Hlásí se někdo? Pan poslanec Rouček se hlásí. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Libor Rouček: Pane předsedo, omlouvám se, v hlasování pořadové číslo 852 jsem hlasoval ne, a mám tady ano. Čili zpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O čem to bylo, prosím vás?

 

Poslanec Libor Rouček: Je to ten předchozí bod, hlasování pořadové číslo 852 - komory.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Komory. (Neklid v jednací síni.) Tak to je to zařazení druhého a třetího čtení na konec bloku druhých čtení zákona o lékařských komorách. To znamená, že vy zpochybňujete hlasování?

 

Poslanec Libor Rouček: Ano, já zpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Slyšeli jsme námitku pana poslance Roučka proti poslednímu hlasování, které se týkalo návrhu pana poslance Maštálky. Takže já musím o této námitce nechat hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout námitku pana poslance Roučka, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 853 z přítomných 171 poslanců pro hlasovalo 79, proti 53. To znamená, že námitka pana poslance Roučka nebyla přijata.

 

Nikdo další už se k programu schůze nehlásí? Můžeme tedy přikročit k prvnímu bodu našeho programu. Je to bod číslo

 

171.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
/sněmovní tisk 296/3/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 296/4. Vítám mezi námi senátora pana Jiřího Brýdla.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům nyní vyjádřil místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, má úloha je vcelku jednoduchá. Domnívám se, že pozměňovací návrh, který přijal Senát, je rozumný, je racionální a řeší problém týkající se relativně striktních rozpočtových pravidel, která v tuto chvíli platí. Doporučuji proto schválit zákon ve znění Senátu. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já bych se ještě zeptal, jestli se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu chce vyjádřit zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Miroslav Kalousek. Ale zdá se mi, že právě opustil jednací síň, takže se pravděpodobně vyjádřit nechce. Otevírám rozpravu. (Do jednací síně vešel poslanec Kalousek, naznačuje, že se nechce vyjádřit.)

Všichni víte, že při novém projednávání návrhu zákona nejsou přípustné žádné pozměňovací návrhy. V rozpravě jako první může vystoupit pan senátor Jiří Brýdl, takže mu uděluji slovo.

 

Senátor Jiří Brýdl: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, dostali jste písemně text pozměňovacího návrhu a dostali jste důvodovou zprávu. Takže se domnívám, že nemusím vésti obsáhlou řeč. Jen bych v této chvíli chtěl připomenout, že vlastně tento pozměňovací návrh vznikl na půdě sněmovny, neb pan poslanec Martínek uspořádal dvě setkání kompetentních lidí k problematice, která je zde řešena, to je k problematice dotací. Tam vznikla analýza problémů a také vlastně dikce tohoto pozměňovacího návrhu. To pro pořádek, abych si nepřivlastňoval práci někoho jiného. Vzhledem k časovým důvodům a formálním důvodům už nebylo možné ten pozměňovací návrh zařadit do jednání schůze sněmovny, proto jsme si to na našem výboru osvojili, schválilo to plénum Senátu a objevuje se to zde.

Je zcela evidentní, že se zde řeší docela důležitá problematika. Zvláště ti, kteří se zabýváte komunální problematikou, víte, že tam je mnoho problémů a nejasností. Proto se ingeruje do § 14 a § 44 tak, že se mohou podmínky stanovit na závažné a méně závažné, a upravují se i sankce. Ostatně to je popsáno i v té důvodové zprávě.

Je zcela evidentní, že tento zákon nemá retroaktivní charakter, že bude platit, pokud ho dneska přijmete a podepíše ho pan prezident, až pro pravidla na příští rok. A je také evidentní, že se nemůže týkat prostředků z Evropské unie.

Věřím, že zvážíte význam této novely, této změny tohoto zákona, která má ulehčit nejen obcím, ale i Ministerstvu financí jako odvolacímu orgánu a má zjednodušit tyto věci. Na druhé straně v žádném případě nemůže vnést nepořádek a zmatek do dotačních titulů, neboť ta základní pravidla, např. účel dotace a financování, musí být vždy dodržena a půjdou ve starém režimu.

Děkuji za pozornost a prosím vás o schválení tohoto pozměňovacího návrhu.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane senátore. Dále se do rozpravy hlásí pan poslanec Radko Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, já bych potvrdil slova pana senátora Brýdla. Ve druhé polovině tohoto roku se na nás, na náš výbor a na rozpočtový výbor, obracela celá řada starostů jednotlivých měst, kteří stojí před závažným problémem, a sice tím, že při přijetí státní dotace z formálních důvodů v souladu se stávajícími rozpočtovými pravidly finanční úřady jim předepisují nejenom vrácení finančních prostředků, ale ještě k tomu navíc citelné pokuty, které mnohdy dosahují až jednonásobku té přijaté dotace. Společně s panem předsedou rozpočtového výboru jsme uspořádali k této záležitosti několik jednání se zástupci Svazu měst a obcí, se zástupci jednotlivých postižených měst a Ministerstva financí. Na těchto jednáních byla přijata celá řada opatření, z nichž část realizovalo Ministerstvo financí svými vnitřními předpisy nebo změnou svých vnitřních předpisů a část je realizována tím pozměňovacím návrhem, který v této chvíli je součástí vráceného tisku.

Skupina poslanců průřezem poslaneckých stran připravila k této záležitosti návrh změny zákona, který ovšem vláda nebyla schopna projednat v příslušném termínu, a proto se tento návrh nedostal na projednávání této poslanecké schůze. Díky vstřícnému postupu kolegů senátorů, kteří zařadili při projednávání zákona o rozpočtových pravidlech toto pozměňovacím návrhem, tak se jeví reálná možnost, že by tato změna mohla být přijata k 1. 1. příštího roku, což je velmi důležité pro to, aby jednotlivá ministerstva tato pravidla uspořádala tak, aby tento problém v příštím roce už nenastal, nebo alespoň se výrazným způsobem zmenšil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP