(17.10 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

A to mě vede k tomu, abych vás, vážené dámy a vážení pánové, požádal o to, aby tento zákon dostal vaši podporu, abychom mohli ve druhém čtení odstranit případné nedostatky. Tento zákon by skutečně velmi pomohl při přípravě a výstavbě zejména pozemních komunikacích v České republice, což se ukazuje, že je jeden z limitujících faktorů rozvoje ekonomiky a vůbec zapojení České republiky do Evropské unie. Proto si myslím, že tento zákon je schopen upravit tak, aby nebyl protiústavní, jak někteří jeho odpůrci tvrdí, aby tento zákon sloužil jako dejme tomu přechodná norma do doby, než vláda předloží do parlamentu definitivní úpravu v souvislostech, o kterých jsem hovořil.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu senátorovi a ministru dopravy Milanu Šimonovskému. Ještě požádám přihlášeného poslance Zbyňka Novotného o sečkání, protože s přednostním právem se přihlásil ještě ministr zahraničí poslanec Cyril Svoboda. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda: Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, budu velmi stručný. Já také podporuji tento poslanecký návrh, protože jinak je pravda, že je potřeba, abychom měli obecný stavební zákon, který umožní výstavbu liniových staveb, který umožní budovat naši infrastrukturu rychlejším způsobem tam, kde je vážný zájem našeho státu. A budování této infrastruktury je něco, co velmi potřebujeme mimo jiné proto, abychom také mohli čerpat prostředky z evropských zdrojů, protože jeden ze základních titulů, který lze podporovat, je rozvoj infrastruktury, která jde napříč celou Evropou. A navržené dálnice jsou dálnice, které vedou k hranicím naší země, tzn. k hranicím našich sousedů. A to je další důvod, proč je vhodné tento návrh podpořit a zároveň velmi usilovně pracovat na tom, abychom měli obecný zákon.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády panu poslanci Cyrilu Svobodovi. Požádám sněmovnu o klid.

Řádně přihlášený v obecné rozpravě, původně jako první, nyní jako třetí, pan poslanec Zbyněk Novotný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Novotný: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, zákon o rychlostních komunikacích, o kterém bude tato sněmovna hlasovat, obsahuje jednu velice důležitou věc, a to, že kdejaký spolek a sdružení už nebude účastníkem řízení. Je třeba jasně říci na parlamentní půdě, že z velké části představitelé těchto rádoby ekologických organizací sledují především své osobní zájmy - stavební pozemky, které rapidně ztrácejí na hodnotě blízkostí rychlostní komunikace apod. Bohužel dle současných zákonů jsou schopny stavbu zablokovat na desítky let a tím odsoudit vlastně jednu generaci k tomu, že jim pod byty jezdí těžká nákladní auta, ničí jim zdraví, viz příklad Plzně apod.

Pro Prahu je absence okruhu momentálně největším dopravním a ekologickým problémem, a to zejména pro městské části 6, 7 a 8. Praha 8 je postižena nejvíce. Nejenže obytnými čtvrtěmi projíždějí dvacetitunové soupravy, ale každý den sem míří stovky aut občanů, kteří dojíždějí do Prahy za prací z Teplic, Ústí, Děčína apod. Ti všichni musí projet Holešovičkami nebo Libní. Situace je již léta kritická a vyhrotila se zejména při loňských povodních, kdy absencí okruhu byla doprava úplně paralyzována. Magistrát hlavního města Prahy a městské části 6, 7 a 8 požadují co nejrychleji zahájit stavbu silničního okruhu kolem Prahy, stavby 518 a 519 - Ruzyně, Suchdol, Březiněves, dle platného územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy. Jedná se o variantu pod písmenem J. Každá jiná varianta neřeší dopravu v hlavním městě.

A zde je třeba připomenout aktivity, v uvozovkách aktivity, ochránců přírody, kteří udělají všechno pro to, aby jakoukoliv stavbu zrušili a co nejvíce oddálili. Proto je přijetí tohoto zákona nezbytné. Je třeba si říci, že buďto v Drahanském údolí budou nerušeně žít ploštice, nebo se uleví tisícům obyvatel.

Zákon bohužel obsahuje několik závažných pochybení především v oblasti vyvlastňování apod. O nich ale budou hovořit moji kolegové.

Já bych vás chtěl nyní požádat, a především pražské poslance, o jeho podporu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Zbyňkovi Novotnému. Slovo má druhý, resp. čtvrtý řádně přihlášený kolega Jiří Pospíšil v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mně, právnímu puristovi, abych v několika větách okomentoval předložený návrh zákona.

V žádném případě nechci polemizovat s problematikou výstavby silnic a dálnic, rychlostních komunikací. A nechci polemizovat s tím, že současná legislativa, která upravuje tuto otázku, není dokonalá a způsobuje při své aplikaci četné problémy v praxi. Toto však podle mého názoru nemůže být důvodem k tomu, aby Poslanecká sněmovna přijala zákon, který podle mého názoru je svým obsahem velmi sporný a dle mého názoru v některých ustanoveních též protiústavní.

Nyní mi dovolte několik stručných tezí, kterými okomentuji toto své stanovisko.

Předložený návrh zákona podle mého názoru patří mezi ten typ právních norem, jimiž zaplevelujeme náš právní řád. Dochází totiž k tomu, že do obecných pravidel správního procesu, která se nám mohou líbit, či nemusí líbit, vkládáme pro konkrétní příklady, konkrétní stavby určité výjimky. To znamená, že zavádíme duplicitní právní režim, právní režim obecný, správně právní, a právní režim, který bude platit pro taxativně vymezené případy v zákoně. Co je důsledkem takovéhoto podle mého názoru nedobrého postupu? Důsledkem je jediná věc - zvýraznění nepřehlednosti našeho právního řádu. Zvýrazníme-li nepřehlednost našeho právního řádu, tak současně snížíme aplikovatelnost našich právních předpisů a v konečném důsledku, byť jsme byli vedeni dobrými úmysly, poškodíme právní jistotu našich občanů, poškodíme právní jistotu adresátů veřejné správy.

Dámy a pánové, jako zákonodárci bychom měli velmi dbát na to, aby právní předpisy splňovaly obecná kritéria, která na ně klade teorie práva. Jedno z obecných kritérií je též obecnost a abstraktnost právních předpisů. Právní předpis má být aplikován na druhově vymezené případy bez toho, že by tyto případy byly individuálně vymezeny v zákoně.

Dámy a pánové, mám obavu, že právě tato vlastnost právních předpisů, jistá míra obecnosti a abstraktnosti, se v tomto návrhu ztrácí. Nejde totiž o zákon o liniových stavbách, jak o tom hovořil pan ministr dopravy, že by bylo dobré přijmout. Jde o zákon konkrétních staveb, nikoliv staveb druhově vymezených.

Konkrétní návrh zákona je velmi stručný, obsahuje cca deset ustanovení. Bylo by možné v tuto chvíli podrobně probírat jednotlivá ustanovení, protože podle mého názoru všechna tato ustanovení jsou z pohledu právní praxe a právní teorie problematická. Myslím si však, že při prvém čtení zde na toto není prostor. Proto jen dovolte několik stručných komentářů.

Za prvé - otázka vymezení veřejného zájmu. Zákon bez dalšího vymezuje veřejný zájem, resp. rozšiřuje pole působnosti, kde veřejný zájem je určen zákonodárcem, nikoliv orgánem veřejné správy. Myslím si, že tento posun je velmi výrazný a velmi závažnou věcí. Veřejný zájem by totiž jako neurčitý právní pojem na prvém místě měl vymezovat orgán veřejné správy, jen ve výjimečných případech by takto měl činit zákonodárce. Je otázkou, nakolik v tomto případě nastupuje tento výjimečný případ, nakolik zákonodárce zde má sehrát svoji roli.

Další problém - zkracování procesních lhůt. Já sice chápu, že z hlediska efektivity a rychlosti řízení je vhodné zkrátit procesní lhůty. Přemýšleli však navrhovatelé o tom, že zkrácením procesních lhůt zavedeme dva režimy rychlosti správního řízení a hlavně omezíme procesní právo účastníků? Já neříkám, že o této věci není možné legitimně diskutovat, mám však obavu, že odpovědi na tyto otázky ze strany pánů navrhovatelů a pana zpravodaje nezazněly.

Další problém - otázka předběžné otázky. Problematika předběžných otázek je určitým způsobem řešena ve správním řádu. Zde se zavádí jiný model, jiný způsob realizace předběžných otázek. Mám obavu, že nebyly domyšleny praktické dopady, které v této oblasti přinese případné přijetí této právní úpravy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP