(12.00 hodin)
(pokračuje Plachý)

Pozitivně lze hodnotit přesun regionální podpory malého a středního podnikání z Ministerstva pro místní rozvoj na Ministerstvo průmyslu a obchodu, bohužel provedený bez odpovídajících prostředků ve státním rozpočtu. Obecně lze konstatovat, že programy podpory malého a středního podnikání v roce 2002 svůj účel plnily dobře. Nelze však jejich dopad na celkový sektor malého a středního podnikání přeceňovat. V roce 2002 opět dosáhlo na podporu pouze 1,5 procenta ekonomicky aktivních subjektů, což je číslo blížící se nule.

Dámy a pánové, poslední část zprávy měl být záměr na další zdokonalení účinnosti podpor malého a středního podnikání. Protože ve zprávě žádný takový záměr není, pokusím se tento záměr nastínit sám. Podle mého názoru podporou malého a středního podnikání s nejvyšší prioritou je účinná a plošná podpora investic v malém a středním podnikání. Jako nejvhodnější způsob této podpory se jeví její zapracování do oblasti daní, např. úplný odpis investic v roce pořízení a snížení celkové daňové zátěže malého a středního podnikání.

V oblasti legislativy je třeba zlepšit postavení věřitelů urychlením a zjednodušením vymáhání zástavního práva a pohledávek. Dále je třeba provést rekodifikaci úpadkového práva tak, aby bylo srovnatelné především z hlediska rychlosti a účinnosti při uspokojení pohledávek věřitelů s moderními systémy úpadkového práva. Trvalým požadavkem zůstává zkvalitnění a zrychlení práce soudů. Legislativa v oblasti podnikání musí být jednoduchá, transparentní a musí dávat co nejmenší prostor ke vzniku byrokratických překážek v podnikání a co nejmenší prostor pro korupci.

Připomenu nedávno zveřejněnou analýzu Světové banky, podle které trvá založení firmy v České republice v průměru 88 dní a její likvidace dokonce 9,2 roku. Česká republika se tak v hodnocení zemí podle doby registrace dostala na smutnou 107. příčku z celkového počtu 132 zemí. Před námi je Uganda, Ukrajina, Čína a Albánie. V hodnocení likvidace podniku jsme zaujali ještě smutnější čtvrté místo od konce.

V oblasti daní působí negativně až likvidačně na malé a střední podniky účtující v podvojném účetnictví povinnost daňového odvodu z vystavené faktury, a to bez ohledu na to, zda platba za tuto fakturu dorazila, či nikoliv. Stát nemůže svými daněmi okrádat okradeného. Navíc stát by měl jít příkladem v platební kázni, a nikoliv jako jeden z největších neplatičů vnášet do naší ekonomiky sekundární platební neschopnost.

Trh práce v České republice je poznamenán nízkou mobilitou pracovní síly a stávající pracovněprávní legislativou, která je nevyhovující především pro malé a střední podniky a neodpovídá potřebám zaměstnavatelů. Nová pracovněprávní úprava by měla vytvářet větší smluvní volnost mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, tak aby bylo možné vyjednat pracovní smlouvu lépe odpovídající konkrétním podmínkám zaměstnavatele. Dále je třeba v této oblasti zvýšit mobilitu pracovní síly vytvořením skutečného trhu s nájemným bydlením, a to především deregulací nájemného a zlepšením postavení vlastníků bytů vůči nájemníkům.

V oblasti výstavby infrastruktury musí být podpora nejen na úrovni státu, ale zcela logicky také na úrovni krajů a obcí. Mají-li mít však obce a kraje motivaci pro tuto podporu, musí získat podíl na daňovém výnosu podnikatelských subjektů, pro které vybudovaly své průmyslové zóny. Státní podpora jedné nebo dvou tzv. strategických průmyslových zón nestačí. Je třeba podpořit raději desítky nebo i stovky malých a středních průmyslových zón pro malé a střední investory. Státní podpora velkých investorů vede k nezdravé fixaci malého a středního podnikání v roli subdodavatelů na tyto kolosy. Dojde-li pak k úpadku velkého podniku, je s ním automaticky stržena do úpadku i řada malých.

V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie je třeba především zabezpečit informovanost malých a středních podniků o možnostech přístupu ke zdrojům Evropské unie. Stávající informační systém tuto úlohu plní jen částečně a navíc dochází k neefektivnímu vynaložení prostředků státního rozpočtu, protože tento úkol není řešen systémově. Dále je třeba vytvořit veškeré podmínky pro využívání prostředků v rámci víceletého programu pro podniky a podnikání na období 2001 až 2005 Evropského investičního fondu a v neposlední řadě ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti po vstupu České republiky do Evropské unie.

Na závěr lze konstatovat, že méně státu a více svobody pro podnikání je ta nejlepší podpora, a to nejen malého a středního podnikání.

Dámy a pánové, děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Plachému. O slovo se přihlásil pan ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Kdybych nebyl ministr průmyslu a obchodu a nebylo to právě v této Poslanecké sněmovně, tak bych asi řekl - proč já toto musím poslouchat? Nicméně poslouchal jsem pečlivě a pokusím se na některé věci zareagovat.

Pan poslanec zřejmě nevnímá realitu podle čísel a vyrobil si nějaký vlastní virtuální svět, protože kdyby vnímal realitu, tak by také zjistil, že růst hrubého domácího produktu roste, inflace je minimální, obchodní bilance se trvale zlepšuje - a mohl bych takto předkládat několik hodin realistická čísla, statistická čísla, která ale nemá smysl komentovat. Kdo si je přečte, pozná reálný svět, kdo si je nepřečte, vytváří virtuální svět.

A teď k některým poznámkám, které považuji za dobré. Je pravda, že kapitálové zdroje malého a středního podnikání dlouhodobě nejsou optimální. Faktem také je, že to nemůže ovlivnit vláda, ale že to může ovlivnit celý bankovní komerční sektor. Faktem také je, že produkt, tedy orientace na malé a střední podnikání, začínají v této době velmi intenzivně tyto banky, nebo tyto bankovní domy, velmi intenzivně rozpracovávat a rozvíjet. Probíhají i jednání s Českou národní bankou, která vedou k tomu, aby existovala jedna statistika, aby existoval jeden pohled na kredibilitu malého a středního podnikání tak, abychom velmi zjednodušili přístup této podnikatelské sféry k úvěrům a finančním prostředkům.

Třeba říci, že malé a střední podnikání se již dnes více než z poloviny podílí na výkonnosti české ekonomiky.

Nevím, z čeho usuzuje pan poslanec, když tady říká velmi silným hlasem, nebo jasným hlasem, že nás čekají zlé časy, jenom nevíme, jak budou zlé. Já nevím, z jakého světa, z jaké říše pohádek prostě vychází toto jeho tvrzení. Záměry, které zde padly, jsou záměry, které jsou v mnohém dobré a jsou opsány z materiálu, který se jmenuje Zlepšení investičního a podnikatelského prostředí. Tento materiál schválila v únoru letošního roku vláda České republiky. Tato vláda také určila příslušné resortní ministry, kteří mají zodpovědnost za řešení těchto úkolů, a také jim stanovila konkrétní termíny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP