(19.00 hodin)
(pokračuje Nečas)
Pouze takto nastavená reforma vytvoří systém, ve kterém bude jednoduché vymáhání daní. A jsem přesvědčen, že i vy postupně k tomuto názoru přijdete, tak jako k němu koneckonců minimálně na diskusní úrovni přišli například i členové levicové polské vlády.
To, že vedle růstu složené daňové kvóty roste i míra přerozdělování, je zjevné, a já jsem to tady uvedl. To, že ale tento růst složené daňové kvóty vede k tomu, že Česká republika má již v současné době a bude mít ještě více vyšší složenou daňovou kvótu než všichni její středoevropští sousedé, a to nejenom ti méně ekonomicky vyspělí, kteří vstupují do Evropské unie, jako je Polsko, Maďarsko nebo Slovensko, ale dokonce i bohaté Německo má nižší úroveň složené daňové kvóty. Nižší úroveň složené daňové kvóty mají také všechny ty relativně chudší nebo méně ekonomicky výkonné stávající členské země Evropské unie, jako je Řecko, jako je Španělsko, jako je Portugalsko.
To, že tento rozpočet není ve skutečnosti reformní rozpočet, to, že tato takzvaná reforma není ve skutečnosti reforma, jde myslím dokázat i na konkrétních výrocích těch představitelů vládní koalice, kteří dejme tomu mají aspoň elementární znalosti matematiky a umějí trochu počítat. Jmenoval bych zde několik vystoupení ve sdělovacích prostředcích a především články v novinách od pana poslance Mládka nebo i pana předsedu rozpočtovému výboru Kalouska, který jasně řekl, že ta skutečná reforma bude muset teprve přijít, protože to, co je předkládáno teď, je absolutně nedostačující.
Vydávat za další vlnu reforem například to, že budou zaváděna majetková přiznání, je, dámy a pánové, sice ideologicky možná velmi líbivé pro vaše členy vaší politické strany - mám na mysli sociální demokraty. Nechápu, jak se k tomuto kroku mohou hlásit představitelé rádoby pravicové Unie svobody, ale znovu opakuji, můj problém to není.
Ale myslím si, že je třeba tady zmínit jeden fakt ve spojitosti s majetkovými přiznáními. Pokud se podíváme na evropské země, zjistíme, že majetková přiznání existují především tam, kde existuje daň z majetku. Čili nejenom daň z nemovitostí jako z jedné forem držení majetku, ale daň z majetku obecně, kdy nejsou zdaňovány pouze výnosy z vkladů, ale i například samotné vklady nebo movitý majetek. Dámy a pánové, je pouze jedna jediná země v Evropě, která má majetkové přiznání a nezdaňuje majetek. A to je Slovensko. Jestliže je cílem této vládní koalice pořízením a zavedením majetkových přiznání zavést v budoucnosti majetkové daně, měla by to tato vládní koalice poctivě přiznat. My bychom s tím nesouhlasili, ale bylo by to aspoň poctivé.
Vy si, dámy a pánové, připravujete pouze půdu pro bezprecedentní krok - vy chcete v této zemi zavést majetkové daně. A pokud jste poctiví, tak to přiznejte. (Potlesk poslanců ODS.)
Nebudu tady rozebírat další známý hit sociální demokracie, a sice zavedení registračních pokladen. Docela se těším na ta ohromující čísla, která nám předloží pan ministr financí z hlediska daňové výtěžnosti, jak se tím zvedne zdanění. A především jako člověk, který celý život žije v malých moravských městech, která jsou proslulá i svými tržnicemi, nejenom tedy s cizími státními příslušníky, ale u nás i s domácími příslušníky, tak se docela těším, jak babička zelinářka, která své přebytky ze zahrádky je zvyklá pravidelně každou sobotu přivážet na trh, bude panem ministrem Sobotkou a panem předsedou vlády Špidlou obšťastněna povinností tahat s sebou na té kárce, kterou má zapřaženou za kolem, spolu se zeleninou i registrační pokladnu. Docela se na ten nádherný pohled na moravských tržnicích a tržnicích v Polabí těším. Jsem si ale jist, že určitě pochvalné výroky na adresu pana ministra financí a pana předsedy vlády nezaznějí.
Tato vláda, musím říci, že na rozdíl od vlády minulé, neslibuje zatím lacině, že získá další finanční prostředky pro své nezřízené výdaje bojem proti takzvané šedé ekonomice. Myslím si, že by to dokonce v mnoha ohledech bylo docela nestydaté, protože to, co vláda připravuje ve své reformě především ve vztahu k malým a středním podnikům, je něco, co ve skutečnosti povede k ještě většímu zdeptání těchto podniků.
Musím říci, že vláda, která říká, že její boj proti šedé ekonomice má být jedním ze zdrojů daňových výnosů, tak je vláda, která bojuje proti této šedé ekonomice velice specifickými metodami. Za této vlády došlo k neuvěřitelnému propojení politické a ekonomické moci. Členové předsednictva sociální demokracie a předsedové jejích odborných komisí jsou dosazováni do čela akciových společností s většinovou účastí státu. Tato vládní koalice si rozebírá i podíly v jednotlivých státních firmách, resp. ve firmách s většinovým podílem státu. Tato vládní koalice má vytvořenu, aspoň podle tisku, zvláštní ekonomickou skupinu, ve které sedí jak lidé přítomní v této místnosti sněmovny, tak stojící mimo ni, která probírá zásadní ekonomická privatizační rozhodnutí. Prostě tato vládní koalice bojuje proti šedé ekonomice pouze verbálně. Ve skutečnosti tuto šedou ekonomiku dělá ještě komplikovanější. Ve skutečnosti svými ekonomickými opatřeními a zvyšováním míry přerozdělování boj proti šedé ekonomice nejenom prohrává, ale dopředu vzdává a komplikuje.
V této souvislosti nezbývá než znovu připomenout, že za usilovného boje proti šedé ekonomice a proti korupci, kterým se ohání především sociální demokracie, v uplynulých zhruba šesti letech klesla Česká republika v žebříčku nezávislé organizace Transparency International z 25. místa, na kterém byla na začátku druhé poloviny 90. let, na místo 55. Dámy a pánové, zatímco v letech 1997 a 1998 byl index vnímání korupce organizace Transparency International v České republice srovnatelný s podobným indexem, který bylo možno nalézt v zemích Evropské unie, které dejme tomu mají s korupcí větší problémy, jako byla Belgie, Itálie, Řecko -
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte, pane poslanče, omlouvám se. Jenom mi dovolte, abych sněmovně připomněl, že projednáváme první čtení státního rozpočtu, kde naším úkolem je projednat výši příjmů a výdajů, způsob vypořádání salda, celkový vztah k rozpočtům vyšších územních samosprávných celků, obcí a rozsah zmocnění výkonných orgánů. Byl bych rád, aby bylo chvilku tušit, že projednáváme právě toto a že toto je obsahem prvního čtení státního rozpočtu. (Potlesk.)
Poslanec Petr Nečas: Znamená to tedy, že Česká republika se za tu dobu posunula na úroveň zemí, jako je Srí Lanka nebo Kolumbie. Dámy a pánové, a země, jako je Peru nebo Ghana, jsou dneska dokonce v tomto žebříčku lepší než Česká republika.
Jinými slovy, sociální demokracie bojovala proti korupci natolik usilovně, že nás z blízkosti Athén, Říma či Bruselu dostala do blízkosti Kolomba, Medellínu či Bogoty.
Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Řádně se přihlásil pan místopředseda Langer, ale faktickou poznámku má ještě pan ministr Urban.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Nám, tedy členům vlády, bylo tady vytýkáno, že nevystupujeme při projednávání státního rozpočtu. Musím říci, že jsme neměli důvod. Argumenty, které tady dnes zazněly, jsou argumenty známé, nic nového ze strany opozice nezaznělo.
Projednávání státního rozpočtu, to měl být zřejmě zápas roku, mělo to být něco mimořádného, co se má v Poslanecké sněmovně odehrát. Musím říci, že se tak nestalo, že ten souboj tady není rovnocenný. Není potřeba, aby vystupovali ministři a hájili státní rozpočet a argumenty, protože to, co zde říká opozice, jsou věci, které jsou známé, a nic nového v nich nezaznělo. Chybí vám zřejmě kapitán, je to tady cítit. Já nevím, proč vám chybí. Ale zdá se, že ten zápas dnes odehráváte pouze z povinnosti, jako by vám chyběla vůle po vítězství.
Pojďme hlasovat a pojďme hlasovat pro státní rozpočet. (Potlesk.)
***