(16.50 hodin)
(pokračuje Recman)
Téma číslo tři by bylo zvýšení daní a úspory výdajů neplatí pro všechny, v závěrečné, čtvrté části bych přednesl stanovisko poslaneckého klubu k návrhu státního rozpočtu.
První část - současný ekonomický vývoj. Při konstrukci návrhu státního rozpočtu na rok 2004 vláda již tradičně opakuje chybu. Tu chybu vidím jako příliš optimistické hodnocení stavu ekonomiky. Charakterizují to údaje o předpokládaném růstu hrubého domácího produktu, z nichž se pak odvíjejí úvahy o možném růstu rozpočtových příjmů.
V návrhu rozpočtu na rok 2002 vláda konstatovala, že "česká ekonomika se nachází ve vzestupné fázi ekonomického cyklu, ekonomický růst je poměrně dynamický". Ocenila možný růst HDP na 3,8 %, koncem roku snížila tempo na 2,7 %, dle údajů statistiky ve skutečnosti dosáhl 2% růstu. V návrhu rozpočtu na letošní rok konstatovala vláda, že v roce 2003 dojde k dalšímu růstu dynamiky HDP až na úroveň 3,3 %, nyní reviduje svůj odhad na úrovni 2,4 %, a to s ohledem na současný vývoj naší i světové ekonomiky. V nehynoucím optimismu vláda opět tvrdí, že restriktivními opatřeními zapracovanými do reformy veřejných financí, které povedou spíše ke snížení letošní dynamiky, prognózuje její zvýšení na 2,8 %. Její optimismus tentokrát spočívá ve víře v zázračný účinek všech nesourodých opatření doplněný iluzí o přílivu zahraničního kapitálu po vstupu České republiky do Evropské unie v příštím roce. Optimismus vlády, pokud jde o možnou dynamiku, je o to nepochopitelnější, že vláda v rukou nemá nástroje, které by jí umožnily regulovat strukturu výdajů na hrubý domácí produkt.
Za druhé - ekonomický růst byl v minulém i letošním roce závislý především na růstu spotřeby. U domácností to bylo dáno jednak rychlým růstem reálných příjmů doplňovaných explozí nákupů prostřednictvím bankovních půjček a spořitelských úvěrů a poklesem míry úspor obyvatelstva. V roce 2002 spotřeba domácností místo prognózovaných 3,2 % vzrostla o plná 4 %, v letošním roce proti vládní predikci 3,1 % se očekává růst o 4,3 %.
Druhým tahounem růstu se staly spotřebitelské výdaje vlády. V roce 2002 místo prognózovaného růstu 0,5 % vzrostly o 5,7 %. Letos místo ohlášeného růstu 2,5 % to bude nejméně 3,2 %. Predikci, že v roce 2004 klesne spotřeba vlády o 0,5 %, proto ze zkušeností minulých let nelze brát jako seriózní.
Mimořádně závažná je skutečnost, že záměr posílit investice se opakovaně neplní. Tvorba fixního kapitálu se v roce 2002 místo projektovaného vzestupu o 6 % zvýšila pouze o desetinu, to znamená o 0,6 procentního bodu. V letošním roce se místo prognózovaného růstu na úrovni 4 % dokonce očekává pokles o půl procentního bodu. Záměr modernizace výrobní základny se tak odkládá a zhoršuje předpoklady pro slibované budoucí urychlení růstu české ekonomiky.
Za třetí - vláda chybně oceňovala i míru inflace a přeceňovala její růst. Svědčí to o tom, že buďto měnová politika České národní banky není v souladu s hospodářskou politikou vlády, nebo že Česká národní banka podcenila při cílování inflace dopad svých opatření na vývoj spotřebitelských cen. Vláda počítala při sestavování státního rozpočtu na rok 2002 s mírou inflace 4,6 %, skutečná byla na úrovni 1,8 %. V rozpočtu na letošní rok to bylo 2 % a současný odhad je na úrovni 0,4 %. Naproti tomu vývoj nezaměstnanosti je opakovaně výrazně horší, než se prognózovalo. Prognózoval se na úrovni pod 10 %, již teď je na úrovni 10,3 %.
Za čtvrté - jestliže vláda vyzdvihuje, že se jí daří udržet dynamiku hrubého domácího produktu nad průměrnou úrovní dosahovanou Evropskou unií, je nutno připomenout, že je to jen díky enormního růstu konsolidovaného vládního dluhu. Jeho letošní přírůstek ve výši 126,2 miliardy korun podle údajů v předloženém návrhu rozpočtu poprvé převýší přírůstek hrubého domácího produktu - ten je prognózován ve výši 98,4 miliardy v běžných cenách. Teď vycházím z údajů, které jsou publikované ve svazcích B strana 51 a svazku I strana 15 a 16.
Vážené kolegyně a kolegové, nyní se dostanu k části druhé, kde pohovořím o neprůhledných údajích návrhu státního rozpočtu na rok 2004.
Za prvé. V předloženém návrhu se používá metod, které lze s jistou mírou nadsázky označit jako manipulaci s číselnými údaji ztěžující hodnocení navrhovaných opatření. Skutečný schodek státního rozpočtu v letošním roce je zatím odhadnut na 132,4 miliardy korun, tj. o 21,4 miliardy více, než jsme před rokem schválili zde v Poslanecké sněmovně. Tento údaj je uveden pouze v tabulce na straně 15 svazek C a nenápadně skryt v hodnocení veřejných rozpočtů. Je to svazek I tabulka na straně 7. V celém materiálu se pracuje pouze s původně schváleným rozpočtem a vsugerovává se tak do vědomí poslanců, že letošní rozpočtový schodek je 111,3 miliardy korun, což je 4,7 % současného odhadu HDP. Toto číslo je uvedeno i v krátké předkládací zprávě, což je svazek A. Je použito a rozvedeno do detailních položek v celé tabulkové části, jak je to publikováno ve svazku D. Jsem přesvědčen o tom, že zkresluje veškeré indexy růstu uváděných položek v celém následujícím návrhu a v celé struktuře státního rozpočtu.
Tím, že v předložených podkladech chybí údaje o očekávaném splnění letošního roku, v metodice srovnatelné s návrhem na příští rok ztížila vláda posouzení dopadu navrhovaných opatření. Promítnutí očekávaného splnění letošního rozpočtu mění pohled na souhrnné údaje navržené ke schválení. Schodek letošního rozpočtu nebude publikovaných 4,7 % HDP, ale bude na úrovni 5,6 %. Předstih meziroční dynamiky příjmů nad dynamikou výdajů nebude uváděných 0,9 procentního bodu, ale 3,7. Rozpočtový schodek se nezvýší meziročně o 3,7 miliardy korun, což je 3, 3 %, ale má se snížit o 17,5 miliardy korun, což je v procentuálním vyjádření 13,2 %.
Vážené kolegyně a kolegové, pane ministře, to je zcela jiný - a jsem přesvědčen o tom, že reálnější - pohled na navrhovanou tvrdost zásahu. Obdobně by bylo možné a bylo by potřeba posoudit i celou řadu dalších zásahů, ale nepublikování odhadů plnění letošního rozpočtu to neumožňuje.
Za druhé považuji za nutné zastavit se velice stručně u plnění střednědobého rozpočtového výhledu vlády na léta 2003 a 2004, které jsem měl k dispozici pro zpracovávání a analýzu návrhu rozpočtu na příští rok. Pan ministr říkal, že jsme dostali teď k dispozici rozpočtový výhled na období let 2005 - 2006.
***