(16.50 hodin)
(pokračuje Mládek)

Čili chtěl bych skončit tím, že pokud bude schválena reforma veřejných financí a posléze státní rozpočet, je to zásadní obrat správným směrem.

Chtěl bych doufat, že do debaty o hospodářské politice se zapojí i kolegové z ODS, ale pak bych musel považovat nápad pana předsedy Tlustého o rovné sociální dávce jako jakési vykopnutí, jakýsi šťouch k tomu, aby byla zahájena seriózní diskuse. Pokud by to ovšem bylo myšleno doslova, obávám se, že není o čem diskutovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Mládkovi. Dámy a pánové, já vím, že trošku nespravedlivě teď po vystoupení pana poslance Mládka připomenu, že projednáváme návrh zákona o investičních pobídkách. Vím, že mnozí z nás určitě vítají širší rozpravu na ekonomické téma. Nicméně jako předsedající této schůze jsem povinen vás upozornit na to, že v souladu s jednacím řádem většina těch vystoupení příliš není. Chci tedy další dva, kteří jsou přihlášeni do rozpravy, upozornit na tento fakt a nechci je tím nikterak zastrašit v jejich aktivitách.

Teď bude hovořit pan poslanec Petr Šulák a potom pan poslanec Václav Exner.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, my se tady bohužel odchylujeme od tématu, jak tady pan předseda řekl, to znamená od investičních pobídek. Já věřím, že se potom konstruktivně po této vlně diskuse k nim opět vrátíme. Nicméně když tady kolegové poslanci z řad ODS začali diskutovat o nezaměstnanosti, zadluženosti a o tom, kdo to způsobil, dovolím si zde také říci několik poznámek. Možná že se budu poněkud opakovat, ale myslím si, že to nebude na škodu.

Je celkem známý fakt, že v České republice za vlády ODS při avanturistické kuponové privatizaci byly rozvráceny tisíce fungujících a prosperujících podniků ve všech odvětvích hospodářství. Tyto podniky byly dezintegrovány, vytunelovány a přivedeny ke konkursům. Není třeba mít velké znalosti a zkušenosti, abychom došli k poznání, že důsledkem této avanturistické kuponové privatizace, dezintegrace podniků a tunelování bude nezaměstnanost a zadlužování. Ty dluhy byly nejdříve účetními formami skrývány a nakonec byly kumulovány v bankách. Aby vůbec naše ekonomika mohla po této privatizaci nadále fungovat, musely být tyto dluhy v rozhodujících bankách fakticky postátněny. Nicméně i postátněné dluhy způsobené diletantskou hospodářskou politikou ODS musí být splaceny. Tento nesnadný úkol bohužel připadl vládám České strany sociálně demokratické.

Reforma, která má za cíl nastolit ekonomickou rovnováhu a splatit tyto dluhy za ODS, je sociálně průchodná. Fakticky totiž zachovává reálnou životní úroveň. Podle mě je velká drzost ODS, jestliže dneska svaluje vinu za zadluženost a nezaměstnanost po ODS na sociální demokracii a pokrytecky kritizuje snahu o nastolení ekonomické rovnováhy, kterou ekonomická reforma současné vlády sleduje.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šulákovi. Jako poslední z přihlášených vystoupí v rozpravě pan poslanec Václav Exner.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, pokládám za zvláštní pilnost Poslanecké sněmovny, že zahájila kus debaty z teprve připravované mimořádné schůze uprostřed prázdnin, a zřejmě si tak ten prostředek prázdnin potom o trošku prodloužíme.

Já jsem také toho názoru, že už poměrně podrobně oznámená reforma veřejných financí, jak ji připravuje vláda, není příliš dobrá. I když pan poslanec Mládek před chvílí hovořil o tom, že jde o zásadní obrat správným směrem, myslím si, že bude na vládě, aby nás o tom teprve přesvědčila.

To, co je o této reformě známo, neukazuje na nějaké dlouhodobější zajištění ekonomického růstu a zlepšení sociálních podmínek obyvatel, spíše naopak. Obávám se spolu s některými předřečníky, že to nereprezentuje ani perspektivní odstranění problémů, se kterými se setkáváme ve veřejných financích. Trochu mě zaráží, že vláda ve většině věcí kalkuluje jenom s rámcem roku 2006 a představa o dalším vývoji není prakticky vůbec konkretizována. Řada opatření mně spíše připadá jako šetření za každou cenu, ať to stojí, co to stojí. A možná také heslo "po nás potopa".

Na druhou stranu Občanská demokratická strana zahájila propagační kampaň -dokonce ve sdělovacím prostředku, který dnes má největší váhu, v televizi - něčeho, co právě dnes označila, že zatím nemá. Přitom je to zároveň označováno jako Dobré nápady ODS. Možná že by v rámci této politické strany stálo za úvahu, jestli veřejnost lákat na něco, co ve skutečnosti vůbec neexistuje.

A nyní podle výzvy pana místopředsedy mně dovolte, abych se vrátil k problematice investičních pobídek, tak jak jsou popsány v tisku 345.

Za podstatné pokládám to, že vláda ukazuje z minulosti, že dosavadní legislativa zvýšila konkurenceschopnost České republiky nikoliv snad v oblasti zahraničního obchodu a výsledku našeho národního hospodářství, ale v oblasti přílivu, tj. lákání zahraničních investic vůči ekonomikám dalších evropských států. Myslím si, že pokud by nás chtěla vláda přesvědčit o tom, že došlo k podpoře hospodářského oživení a rozvoji aktivní politiky zaměstnanosti, že by i v rámci předloženého tisku to vyžadovalo poněkud konkrétnější údaje, které by bylo si jen přát. A chtěl bych vládu požádat, aby tyto údaje předložila k dalšímu projednávání, pokud dojde na druhé čtení.

Na druhé straně vláda v materiálu v důvodové zprávě otevřeně ukazuje, že tímto návrhem zákona se pouze inkorporují příslušné předpisy Evropských společenství z oblasti veřejné podpory. Zákon o investičních pobídkách se tak má stát jedním z národních regionálních programů veřejné podpory v souladu s pravidly Evropských společenství pro oblast veřejné podpory a v souladu s praxí uplatňovanou v členských státech. Jinými slovy, jde o to - a vláda to ještě dvakrát na jiných místech důvodové zprávy zdůrazňuje - aby naše právo se přizpůsobilo požadavkům, které budou platit v Evropské unii, a požadavkům, které vyplývají z příslušných dohod o přidružení.

Vláda nás také informuje o tom, že úpravu stávajícího ad hoc mechanismu na jeden z národních programů veřejné podpory již Evropská komise České republice doporučila, a proto například ve společné pozici Evropské unie k hospodářské soutěži v České republice je takový požadavek výslovně uveden. Na základě toho se ukazuje, že je třeba, abychom podobně jako ostatní členské státy Evropské unie předložili Evropské komisi ke schválení ucelený program poskytování veřejné podpory. A tento zákon má být jednou ze součástí tohoto programu, který do data přistoupení má být Evropskou komisí schválen a stát se součástí toho, co pro další období bude České republice povoleno.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP