(17.00 hodin)
(pokračuje Exner)

Kromě toho nás vláda informuje, a myslím, že je to správné, protože návrh to také obsahuje, že se sněmovním tiskem dále realizují další nezbytné změny technického charakteru související s přenesením kompetence z oblasti veřejné podpory z našeho Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže na Evropskou komisi.

Koneckonců si myslím, že jedna z nejdůležitějších částí návrhu materiálu je předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy, zejména nároky, respektive vliv na státní rozpočet. Vláda nežádá nebo nepředpokládá žádné lepší výsledky a vliv na státní rozpočet, než je dáno současnou legislativou, současnou právní úpravou. Vláda také zde nenabízí žádné experimenty, ani dobré, ani špatné, k tomu, jak by se nové investiční pobídky měly projevit v našem národním hospodářství.

Konkrétně vláda říká, že vzhledem k tomu, že navrhované úpravy zákona o investičních pobídkách nezakládají potřebu vzniku nových struktur zabezpečujících jeho implementaci, neprojeví se ani nové nároky na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty krajů a obcí. Státní rozpočet tedy nebude posílen a podobně podle návrhu vlády nebudou posíleny ani veřejné rozpočty krajů a obcí. Vše tedy zůstane, jak je. Změní se jenom kompetence. Místo našeho úřadu bude do budoucnosti příslušnou oblast posuzovat Evropská komise. To je právě to, co nám vlastně vadí. Co si myslíme, že by mělo být při dalším jednání v Poslanecké sněmovně výrazně překročeno.

V přípravě na druhé čtení a v jeho průběhu bychom měli posílit kvalitu investic s investičními pobídkami, postarat se o to, aby prostřednictvím nového zákona bylo zabráněno odchodu investic po využití výhod - spíše zneužití výhod, které investiční pobídky investorům poskytují. Myslím si, že bychom se také měli pokusit o to, aby investiční pobídky bylo povoleno poskytovat jenom tam, kde to opravdu zajištěně povede k trvalému zvýšení zaměstnanosti a k trvale vyšší technologické úrovni výroby v našich podnicích. Tady si myslím, že by bylo správné, abychom debatu v dalším soustředili, protože reforma veřejných financí s touto problematikou opravdu souvisí jen volně, a to tak, že když budeme respektovat návrh vlády, tak investiční pobídky do budoucna k dalšímu rozvoji České republiky nepřispějí více, než se děje dosud, a nepomohou také ani v reformě veřejných financí.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Václavu Exnerovi. Další přihlášky do obecné rozpravy nemám, takže tuto končím. Chci se zeptat pana ministra, zdali hodlá vystoupit. Je tomu tak. Má slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, zdá se, že debata byla vedena na základě jednoho českého rčení, tedy že každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán. Tedy byl zde učiněn pokus o jakési politické potrestání. Ale platí to, co jsem říkal - že není důležité, co se hovoří na mikrofon, důležitá je ekonomická realita. Tu prostě ať chcete, nebo nechcete, tak nezměníte. A já jsem jenom rád.

Reagoval bych na některé věci. Kolega Šeich říkal a kritizoval, že investiční pobídky nejsou pro české malé a střední podnikatele. Ano, nejsou, nejsou ani pro zahraniční malé a střední podnikatele. Pro tento sektor existuje spousta dalších programů podpory. Není možné poskytovat významné investiční pobídky malým a středním podnikatelům, to není záměrem ani této novely, ani předchozího zákona.

Jsem připraven diskutovat v hospodářském výboru při projednávání tohoto zákona. Jsem připraven předložit materiály tak, jak padly náměty při předchozí diskusi.

Dovolte, abych se na závěr vyjádřil k tomu, co jsem pochopil z vystoupení některých představitelů Občanské demokratické strany. Já to vnímám tak, že je to jasné slovo, jasné ne investičním pobídkám, že za předpokladu vaší vlády to znamená stop tomuto projektu, stop tomuto systému. Podle mého názoru jasné ne znamená zpomalení růstu. Evropa se nám bude spíše vzdalovat, než abychom ji doháněli. Vaše jasné ne znamená, že ohrozíme zaměstnanost, znamená značné riziko nejenom pro budoucí, ale i pro stávající investory. A vaše jasné ne je signálem pro ostatní země, které toho bezpochyby využijí, tak jako to udělaly při devastaci zbrojního průmyslu v České republice. Myslím, že systém investičních pobídek je potřeba zachovat tak, abychom nemuseli do Evropy kulhat.

Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Milanu Urbanovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj Miloš Melčák.

 

Poslanec Miloš Melčák: Děkuji, pane předsedající. Doufám, že se mně nepodaří někoho urazit a způsobit tak nějakou další rozpravu.

Mám-li shrnout tuto téměř tříhodinovou bitvu o zákon o investičních pobídkách, tak musím konstatovat, že bylo předneseno 22 vystoupení a 7 faktických poznámek. V rámci těchto vystoupení byl přednesen jeden návrh na vrácení k dopracování, to byl poslanec Eduard Vávra, připojil se k němu pan poslanec Martin Říman. Jiný návrh v rozpravě nezazněl. Nezazněl například ani návrh na zamítnutí.

Pokud jde o přikázání, doporučil organizační výbor přikázat hospodářskému výboru a v rámci rozpravy pan poslanec Tomáš Kvapil - prosím ho, aby mě sledoval - navrhl přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Jiný návrh na přikázání jsem nezaznamenal.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane zpravodaji. Paní a pánové, v hlasování, které za chvilku zahájím, rozhodneme o návrhu, který v rozpravě zazněl. Je to návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Na žádost pana poslance Vidíma vás odhlašuji. Prosím o novou registraci.

Věřím, že všichni, kteří se chtějí účastnit hlasování, jsou řádně přihlášeni, že se jim podařilo zaregistrovat.

 

V hlasování pořadové číslo 160 rozhodneme o návrhu na vrácení návrhu navrhovateli k dopracování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Ze 178 přítomných bylo pro 53, proti 108. Tento návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP