(15.00 hodin)
(pokračuje Patočka)

Já bych se zastavil u stavebních prací. Myslím, že je správné, že tento zadávací zákon je náročný na zhotovitele. To je v pořádku. Myslím si ale, že by měl být stejně symetricky náročný na zadavatele. To v tomto vládním návrhu naprosto chybí. Řekl bych, že zadavatel zůstává mimo jakoukoliv kuratelu, mimo postih, chybí zajištění jeho jistoty, že má jako zhotovitel zajištěné finanční prostředky na realizaci takto zadávané akce, že má vytvořené předpoklady, které objektivizují zadávací cenu. Já myslím, že se tam znovu neobjevuje jedna ohromně důležitá věc - jak je zadavatel zajištěn, jaký má nad sebou dozor, aby projekt skutečně vyjadřoval nezbytně nutnou reálnou cenu, jak má zajištěné všechny věci, které vyplývají z následných vyvolaných úprav projektu, které jsou jasně mnohdy spekulativní s cílem, aby realizační cenu následně výrazně zvyšovaly a akcelerovaly. V tom jsou obrovské rezervy a to mi v tomto návrhu zákona chybí. Jsou tam věci, které nesvazují i zadavatele.

Samozřejmě mi tam chybí i to, co jsem říkal, to znamená zamezení podmínek pro vytvoření kartelových dohod při nabídkovém řízení. To je důležitý moment. Já si myslím, že valná většina tomu rozumí, protože vytvoření takto stanovených kartelových dohod na vypsanou veřejnou zakázku znamená jediné - že se celková výše realizační ceny posune tak, jak se kartel dohodne.

Abych byl objektivní, vládní návrh má určitou figuru, která jasně odpovídá stávající prognóze kompatibility s Evropskou unií. To bych mu asi vyčítat nechtěl. Nicméně mi v tom skutečně chybí to, co považuji za velmi vážné, a to slabá účinnost, slabá kuratela na povinnosti zadavatele. Toto vytváří latentní prostor pro korupci, ke které zřejmě může docházet.

Nechci tady tyto věci dále zdůvodňovat. Podle mého názoru je toto velmi závažná věc. Zadavatel je vlastně ten, který za celý proces odpovídá. Myslím, že by stálo za to, aby tato věc byla v tomto návrhu dopracována, a proto navrhuji v souladu s jednacím řádem vrátit tuto předlohu vládě k dopracování. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní uděluji slovo panu poslanci Radko Martínkovi, který je zatím posledním písemně přihlášeným do rozpravy.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, zákon, který mám před sebou, je svým způsobem významný, dokonce bych řekl velmi významný, dokonce bych řekl klíčový, a to zejména proto, že všechno začíná a končí penězi. Upřímně řečeno, tento zákon má otevřít České republice přístup k evropským penězům, penězům z evropských fondů, protože není pro příslušníky tohoto ctihodného sboru jistě novinkou, že podmínkou Evropské unie pro to, aby poskytovala další prostředky do České republiky, je novelizace zákona o zadávání veřejných zakázek.

Je možná škoda, že semináře, který Ministerstvo pro místní rozvoj uspořádalo se členy Evropské komise na toto téma, se zúčastnilo žalostně málo poslanců, aby si mohli vyslechnout názory těch, kteří budou určitým způsobem posuzovat to, co bude výsledkem našeho činění. Na druhé straně musím ovšem říci, že ten seminář nebyl zrovna nejšťastněji organizován, protože v té největší části semináře jsme se dozvěděli o obecných věcech, které jsou každému, kdo se touto záležitostí zabývá, zcela notoricky známé, a teprve v odpovědích na otázky jsme se dostali ke skutečnému jádru problémů, kde se obě strany seznamovaly jednak se skutečnými problémy, jak je vidí, a také s názory a jednotlivými přístupy k celé záležitosti.

Kdyby kolega Plachý byl na tomto semináři, dozvěděl by se stejně jako já, že nově připravované evropské normy, které by teoreticky měly být v letošním roce projednány, možná ani v letošním roce projednány nebudou. Navíc je už dnes zřejmé, že bude přechodné období, ve kterém budou jednotlivé členské státy po celé složité proceduře přijetí nového znění mít možnost sjednotit své zákonodárství s nově přijatými normami. Já jsem se speciálně zeptal, kolik času to bude trvat, protože jsem na to měl podobný názor jako kolega Plachý - proč nyní přizpůsobujeme normu, když norma by měla být jiná? Bylo mi odpovězeno, že přechodné období bude minimálně tři roky. To znamená, že je podle mého názoru dostatečný čas a neplatí úplně to, co tady říkal kolega Plachý, že je třeba počkat na nové normy. Navíc na ně nemůžeme čekat, protože tím bychom se zcela jasně vyloučili z příjmu evropských peněz. To je realita.

Já jsem se také ptal na otázku, kterou byste měli znát všichni, to znamená, jak se staví Evropská komise ke skutečnosti, že Česká republika nepřijme změnu stávajícího zákona. Bylo mi na to odpovězeno v podstatě toto: je to vaše věc, jestli budete mít nový zákon, nebo ne, nicméně je zcela zřejmé, že podmínkou pro přijetí peněz, respektive dání peněz Evropské unie je novelizace stávajícího zákona. Jinak řečeno, nechcete-li peníze, můžete klidně setrvat na stávajícím stavu. Pokud peníze chcete, musíte se přizpůsobit. To je nesporný fakt. Byla zodpovězena ještě jedna věc - že Evropské komisi to v podstatě začne vadit až od 1. dubna příštího roku.

Když se podíváme na návrh zákona, vidíme, že jsme opravdu v prekérní situaci, protože dnes máme druhou polovinu června, a navíc tento návrh zákona má odloženou účinnost, a to o čtyři měsíce, pokud se nemýlím. Dnes je už zcela zřejmé, že 1. ledna příštího roku tento zákon ani platit nemůže, respektive může platit, ale nenabude právní účinnosti. Myslím si, že to je špatně, a myslím si také, že je špatně, že Ministerstvo pro místní rozvoj s touto tak důležitou normou - dokonce bych si troufal říci, že z harmonizačních norem je jednou z nejdůležitějších - přichází tak pozdě.

Já jsem si velmi pečlivě přečetl celý návrh zákona a musím říci, že mnohé z toho, co tady bylo řečeno, mě napadlo také. Podle mého názoru norma, podle které se budou ucházet soukromé instituce o zakázky, ale zejména budou zadávat veřejné instituce naší země zakázky za veřejné peníze, by měla být jasná, jednoduchá, přehledná, aby s ní mohl pracovat i starosta malé obce nebo nějaké malé organizace. Souhlasím s tím, co bylo řečeno, že pokud konečný výtvor bude ve stávajícím stavu, tak nezbude nic jiného, než aby zadavatel jakékoliv veřejné zakázky si objednal odbornou firmu, která mu zakázku zpracuje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP