(11.30 hodin)
(pokračuje M. Beneš)
Stáhneme je prostě tak, že zavedeme poplatek. A odvoláme se nikoliv v tuto chvíli na orwellovskou Evropu, ale orwellovsky se odvoláme na Evropu, která nic takového nepožaduje. Žádná směrnice nehovoří o tom, že má být zpoplatněn dovoz ojetých automobilů.
Vážené dámy, vážení pánové, o tom, zda automobil splňuje podmínky provozu na českých komunikacích, rozhoduje něco jiného. O tom, zda automobil smí být dovezen do České republiky, rozhoduje zákon. Zákon jasně říká, který automobil smí být dovezen a který automobil nesmí být dovezen. Nemáme-li zase znovu stavět novou hranici, nikoliv celní, ale poplatkovou, tak bychom asi v žádném případě neměli zavádět tyto poplatky.
Vážené dámy, vážení pánové, poplatky jsou odváděny do Státního fondu životního prostředí, což na první pohled vypadá jako cosi velmi hezkého. Ale, kdo si pozorně přečetl směrnici - velmi děkuji panu ministrovi za tak velmi silný materiál na recyklovatelném papíře, myslím si, že ho obzvláště ocení ti, kteří jej budou detailněji projednávat, myslím si, že by bylo velmi vhodné, kdyby ministerstvo zvážilo, zda věci, které jsou pro detailní projednávání ve výborech, nemají dostat poslanci příslušných výborů, a neplýtvali tak pro všech 200 poslanců, byť recyklovatelným papírem - chtěl bych poděkovat a zdůraznit, že v oné směrnici se hovoří o bezplatné likvidaci.
Nyní zpátky k návrhu Ministerstva životního prostředí, byť samozřejmě projednaného ve vládě. Nejedná se o nic jiného než o zdražení o 20, 4 či 2 tisíce korun. Nejedná se o nic jiného než o to, čeho jsme svědky od začátku vlády sociální demokracie, tedy o permanentní posouvání dne daňové svobody. Jestli jste zaregistrovali, zatímco když vláda Miloše Zemana se ujala své funkce, bylo to začátkem června, dnes už je to června dvanáctého. Bude-li tato vláda ve svých krocích zdaňovacích, zdražovacích pokračovat, tak nepochybně se dočkáme toho, že za chvíli termín bude ve druhém pololetí. Doufám, že to nebude už v druhém pololetí příštího roku.
Vážené dámy, vážení pánové, uvedl jsem na příkladu jednom, kde si vyrábíme sami zbytečná zdražení. Je jasné, že v tomto případě se o to snaží ti, kteří pak disponují oněmi finančními prostředky Státního fondu životního prostředí a kteří chtějí celý náš život řídit. Velmi bych doporučil, abychom přijali zákonné podmínky, a nechť je pak na našich spoluobčanech, jak se s nimi vyrovnají. To nechť sledují úředníci, nechť nerozdělují peníze lidí v této zemi. Proto se velmi důrazně přimlouvám za návrh na zamítnutí tohoto návrhu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Benešovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Martin Říman. Další písemné přihlášky nemám. Z místa se hlásí pan poslanec Jaromír Schling.
Poslanec Martin Říman: Pane předsedající, dámy a pánové, jak bylo správně řečeno mými předřečníky, je to již několikerý pokus, ať už vládní administrativy v minulých letech v rámci svých exekutivních pravomocí, nebo v rámci pravomocí zákonodárců, nějakým způsobem omezit, ztížit, zkomplikovat, zdražit dovoz ojetých a v tomto případě i nových automobilů do České republiky.
Je zajímavé, že se to všechno děje na pozadí vstupu České republiky do Evropské unie. Je zajímavé, že vláda tímto návrhem vytváří politiku, kdy na jedné straně to, na co jsme se mohli po vstupu do Evropské unie těšit, to znamená, že díky odbourání všech cel mezi Českou republikou a státy Evropské unie dojde ke zlevnění určitého druhu zboží, a to, na co jsme se netěšili a netěšíme, že po vstupu do Evropské unie díky přísnějším celním sazebníkům mezi Evropskou unií a zbytkem světa dojde ke zvýšení cen některých výrobků, čímž se samozřejmě pro každého individuálně nicméně zprůměruje dopad zdražení a zároveň do jisté míry zlevnění. Vláda tímto návrhem chce zřejmě to pozitivní, to znamená zlevnění některých výrobků, vynulovat. Jinými slovy, jestliže jsme se mohli těšit na to, že sice o pár tisícovek, ale přece jenom některé automobily zlevní a na druhé straně zdraží banány, protože na ně uplatňuje Evropská unie poměrně vysoké celní sazby, jak známo, tak výsledkem bude, že pouze zdraží banány. Myslím, že je dobře, abychom si to nahlas řekli, aby občané věděli, že vstup do Evropské unie díky naší vládě nebude znamenat v některých případech pozitivní dopady, na které se mohli těšit, ale pouze negativní. To je moje první poznámka.
Moje druhá poznámka je spíše řečnická otázka. Nicméně kdyby pan ministr se odhodlal na ni odpovědět, nebylo by to špatné. V § 37e), to je paragraf, kde se stanovují poplatky za dovoz ojetých automobilů či nových vybraných vozidel, se píše, že individuální dovozci jsou povinni zaplatit za dovoz nových vybraných vozidel. Nikde v dalším textu na mnoha desítkách stran jsem se nedočetl, co si předkladatel představuje pod pojmem vybraná vozidla. Jak budou vybírána, jak budou selektována - budou to vozidla mající čtyři kola, nebo budou to vozidla vybraná na základě obsahu, vybavení, barvy karoserie či čehokoliv jiného, nebo to budou všechna vozidla a slovo vybrané tam je jenom pro zmatení veřejnosti? Pokud nikoliv a měla by to být opravdu jenom vybraná vozidla, tak se naprosto popírá smysl ustanovení, kde se píše, že to je proto, aby byl podpořen sběr, zpracování a využití vybraných autovraků. Myslím, že každé vozidlo se dříve nebo později stane autovrakem, nikoliv jenom to vybrané. Myslím že by bylo dobře, aby nám tady bylo vysvětleno také to, jestli to budou platit všichni dovozci, nebo jenom ti, kterým se říká terminus technicus individuální dovozci. To by také bylo zajímavé, tato selekce, že auta jedněch by se stávala autovraky, a tudíž se musí platit dva a půl tisíce korun, a auta těch druhých se zřejmě nestávají autovraky, atd. atd. To v normě není vůbec vysvětleno. Samozřejmě to bude vytvářet zmatek.
Moje poslední poznámka se týká dlouholeté, jak už jsem v úvodu zmínil, snahy ztížit alespoň dovoz ojetých vozidel do České republiky. Nevím, jestli Ministerstvo životního prostředí ví, ale je známo, že trh osobních automobilů v České republice je dlouhodobě a velmi přesně rozdělen na dvě poloviny, a to na trh s ojetými automobily a na trh s novými automobily, a je to tak zhruba půl na půl. Ročně se v této zemi prodá několik desítek tisíc nových osobních automobilů a několik desítek tisíc ojetých osobních automobilů. Myslím, že lidé, kteří si kupují ojeté osobní automobily, tak si je nekupují z nějaké zvláštní vášně, že by trpěli koníčkem chutě jezdit v ojetém osobním autě a nenáviděli ježdění v nových osobních automobilech. Myslím si, že takové vášně nemá nikdo, ale kupují si ojetá osobní auta prostě z ekonomických důvodů. A to, že to vláda levicová není schopna pochopit, to je jeden ze zvláštních úkazů, nad kterými bádám už oněch několik let.
***