(11.20 hodin)
(pokračuje I. Šedivá)

Tato závazná část plánu stanoví rámcové cíle opatření k jejich dosažení a upravuje soustavu indikátorů pro jejich vyhodnocení. Rámcové cíle se týkají předcházení vzniku odpadů, omezování jejich množství a jejich nebezpečných vlastností, nakládání s vybranými odpady, s dalšími nebezpečnými odpady, využívání odpadů, nakládání s obaly, snižování podílu odpadů ukládaných na skládky a podílu biologicky rozložitelné složky v ní obsažené, včetně vytváření integrovaného systému nakládání s odpady.

Obdobně pro program odpadových hospodářství krajů jsou vytyčeny konkrétní cíle a opatření pro obsah závazné části, přičemž kraj je povinen zpracovat svůj program odpadového hospodářství dle této novely do 18 měsíců od nabytí účinnosti nařízení vlády k závazné části POH ČR, přičemž tato účinnost se předpokládá po vyjití ve věstníku. Časový předpoklad je od 1. 7. 2003. Stejně tak jsou v novelizaci zákona upřesněny podmínky pro vypracování POH původců odpadů v souvislosti s programem odpadového hospodářství krajů.

Práce na zabezpečení implementace předpisů Evropské unie v odpadovém hospodářství je nekončící proces, protože nakládání s odpady patří k velmi rychle se vyvíjejícím odvětvím. Nedávno například byla přijata směrnice Evropské unie pro nakládání s elektrošrotem, která bude opět jistě předmětem další úpravy tohoto zákona v budoucnu.

Obecně je třeba vyzdvihnout práci předkladatele na zpracování připomínek z praktického fungování zákona o odpadech do této novelizace včetně toho, že byla dopracována i doplnění vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, včetně inovace příloh této vyhlášky, které se váží k předkládané novelizaci tohoto zákona.

Zákon doporučuji posunout do druhého čtení, protože si myslím, že je velmi nutné se jím zabývat, posléze se pokusit jej přijmout do naší legislativy. Vedle toho se hlásím k tomu, že mám pár připomínek, které bych chtěla říci v obecné rozpravě.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Václav Mencl.

 

Poslanec Václav Mencl: Pane předsedo, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, souhlasím s předkladatelem, že hlavním obsahem předložené novely je transpozice směrnice Evropských společenství určující povinnosti nakládání s vozidly s ukončenou působností. Ze směrnice vyplývá následující mechanismus. Za prvé - všichni akreditovaní výrobci a dovozci jsou povinni zajistit odebrání a zpracování vozidel vlastní značky, a to bezplatně. Za druhé - každý, kdo se zbavuje vozidla s ukončenou působností, je povinen vozidlo předat pouze akreditovaným osobám. Za třetí - pokud tak neučiní, učiní tak obec, náklady je povinen uhradit poslední vlastník opuštěného vozidla uvedený v registru motorových vozidel. Za čtvrté - vozidlo s ukončenou životností je možné vyřadit z registru pouze po předložení osvědčení o likvidaci vozidla.

Dovolím si tento mechanismus ilustrovat na příkladu majitele, který chce své auto značky xy dát do šrotu. Optimistický příběh - pokud samozřejmě lze předání vozidla, vlastního auta, do šrotu označit za optimistický příběh. Za prvé - předá své auto pověřené firmě k sešrotování, nic neplatí. Za druhé - dostane potvrzení a na jeho základě mu úřad vyřadí auto z registru. Nebo příběh pesimistický, nicméně také s dobrým koncem. Za prvé - majitel své auto nechá opuštěné na ulici. Za druhé - bdělá obec však auto dá do šrotu za něj. A protože není vyňato z evidence, majitel obci zaplatí vzniklé náklady.

Není tedy žádný důvod zřizovat zvláštní účet fondu životního prostředí na podporu systému sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků a jejich součástí, není také žádný důvod vybírat na hranicích poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstraňování autovraků, ať již za použitá vozidla ve výši 2000 až 20 000 korun, nebo 2500 za nové vozidlo. Tato část novely nemá se směrnicí Evropských společenství nic společného, naopak směrnice v článku 5 odstavec 4 jednoznačně žádá, aby členské státy přijaly nezbytná opatření k bezplatnému převzetí vozidla autorizovaným zpracovatelským zařízením.

Snaha omezovat dovozy aut nebo je alespoň zdražit není na půdě této sněmovny ničím novým. Oceňuji vytrvalost předkladatelů těchto návrhů, nemohu ji však ocenit jinak než návrhem na vrácení novely předkladateli k dopracování.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Menclovi. Mám avizováno, že se o slovo do obecné rozpravy hlásí také paní zpravodajka Ivana Šedivá. Připraví se pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslankyně Iva Šedivá: Děkuji za slovo. Nechci se příliš vyjadřovat k problematice autovraků, protože si myslím, že toto je záležitost, která bude ještě diskutována velmi podrobně na našem výboru, posléze i ve druhém čtení v této sněmovně, pokud se k tomu dostaneme.

Ráda bych upozornila na dvě věci z praxe, které se tohoto zákona týkají. Myslím si, že by se měly do zákona zapracovat. Předně to je záležitost, která se týká postavení obcí při přijímání programu odpadového hospodářství kraje, kdy v zákoně je jednoznačně vymezena povinnost spolupracovat při přípravě programového hospodářství kraje vzhledem k zneškodňovacím zařízením na odpady, s tím, že vzhledem k tomu, když se zařízení týká většího množství obyvatel a přesahuje rámec jednoho kraje, stanoví se zde povinnost spolupráce mezi kraji, nicméně není zde nikde vymezena povinnost spolupracovat i s příslušnými obcemi. Myslím si, že toto je na závadu celého průběhu projednávání, možná i potom následného uplatňování programu odpadového hospodářství kraje a posléze i obcí v příslušném kraji.

Vedle toho je třeba se ještě zaměřit na zlepšení, které se týká aplikace dotačního titulu na prohrábky řek a rybníků po povodních, kdy sediment, který je vyzvednutý ze dna, je automaticky považován za odpad, a je proto nutno jej předávat k dalšímu řízení oprávněné osobě. Řekla bych ovšem, že toto je v praxi někdy na závadu a že by stálo za zvážení, aby se ministerstvo zabývalo tím, že je třeba stanovit limity a kritéria, při jejichž překročení se tento sediment odpadem stane. Pokud těchto limitů nedosáhne, je možno jej dále uplatňovat při přípravě protipovodňových opatření.

To je z mé strany všechno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Šedivé. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Miroslav Beneš, připraví se pan poslanec Martin Říman.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, máme před sebou klasickou ukázku toho, co je vydáváno za euronovelu. Máme před sebou klasickou ukázku toho, kterak propagační kampaň vlády před vstupem do Evropské unie hovořila o některých výhodách a zamlčovala některé kroky.

Která že byla jedna z těch výhod vstupu České republiky do Evropské unie? No přece zrušení cel. Zrušení cel byl jeden z argumentů, který se poměrně často používal. Ano, vážené dámy, vážení pánové, od našeho vstupu do Evropské unie nebudeme moci zavádět cla, to ale v žádném případě neznamená, že z lidí ty peníze nestáhneme.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP