(17.50 hodin)
(pokračuje Gongol)

Úprava zákona 171/1991 umožňující širší využití prostředků z Fondu národního majetku je potřebná a jako zpravodaj ji doporučuji, i když vím, že prostředky ve FNM k dispozici nejsou a tak trochu mi to připomíná handrkování o kůži medvěda, který dosud běhá po lese.

Jako zpravodaj chci své kladné stanovisko opřít o usnesení vlády č. 592, které vláda přijala dne 12. června roku 2002, když řešila formu pomoci nejvíce postiženým krajům, tj. Severočeskému a Moravskoslezskému, útlumem hornické činnosti a vysokou nezaměstnaností a ekologickými škodami. V již zmiňovaném usnesení se ukládá - cituji: Bod III ukládá ministru financí zpracovat ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem průmyslu a obchodu a vládě do 31. července 2002 - podtrhuji roku 2002 - předložit návrh zákona novelizující § 18 odst. 2 písm. b) zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu majetku České republiky na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, umožňující realizaci projektu výstavby průmyslových zón. Dosud vláda takovýto zákon nepředložila a já jsem rád, že se toho ujala poslanecká iniciativa.

V bodě 3 se ukládá ministru pro místní rozvoj zpracovat a vládě do 30. září rovněž roku 2002 předložit návrh možného způsobu realizace skupiny projektů 3, obsažených v části 2 předkládací zprávy, materiálu č. j. 748/02. Protože tento poslanecký návrh neřeší zcela, ale z významné části tento úkol vlády z uvedeného usnesení, očekávám v průběhu dalšího projednávání vlastní iniciativu a návrhy ministra financí, ministra průmyslu a obchodu a ministra pro místní rozvoj, kterým by splnili úkol vlády.

Proto doporučuji propuštění tohoto zákona do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já děkuji panu poslanci Jaroslavu Gongolovi a otevírám rozpravu. Vidím, že se o slovo hlásí pan poslanec Jan Vidím, takže mu slovo uděluji.

 

Poslanec Jan Vidím: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi jednu procedurální poznámku k panu předsedajícímu. Domnívám se, že v tomto okamžiku mu povinnost velí přerušit jednání Poslanecké sněmovny. Poslanecká sněmovna totiž v roce 1996 dne 23. července přijala usnesení č. 31, kterým stanovila povinnost předsedovi vlády, resp. jím pověřenému místopředsedovi vlády, aby se účastnil jednání Poslanecké sněmovny po celou dobu konání této schůze. Dívaje se na vládu - nemáme zde žádného místopředsedu vlády, a domnívám se, že Poslanecká sněmovna v tomto okamžiku nemůže jednat.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, já vám rád vyhovím, ale dáte-li mi prostor, abych sem pozval pana místopředsedu vlády a ministra vnitra Stanislava Grosse, který dlí v předsálí, myslím, že se vyhneme zbytečnému zdržení, které neprospěje ani vládě, a už vůbec ne opozici. Takže pan Stanislav Gross, místopředseda vlády, je přítomen.

 

Poslanec Jan Vidím: Kdybyste, pane předsedající, jenom dovolil, abych upozornil, že toto usnesení Poslanecká sněmovna v roce 1996 přijala na návrh sociální demokracie.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, myslím, že vůbec neškodí osvěžit si paměť. Já vám děkuji, že nás udržujete ve stavu bdělém.

Myslím, že v tuto chvíli mohu dát v rozpravě slovo panu poslanci Oldřichu Vojířovi.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, možná se už zdá, že čím je norma jednodušší, tím je její projednávání složitější, nicméně mi dovolte přičinit pár poznámek a následně navrhnout usnesení, nebo pokus o usnesení.

Už v lednu roku 2002 to byl premiér české vlády Miloš Zeman, který objížděl jednotlivé kraje a určitým způsobem vždy vnímal složitost toho či onoho kraje. Myslím, že to je pochopitelné a nečinil by zřejmě žádný premiér jinak. Nicméně on při těch svých návštěvách, ať už osobních, či vlády, prostě vždy přislíbil určité finanční prostředky, a celková suma nakonec dosáhla skoro částky 100 mld. Kč. Severních Čech, resp. Ústecka a Karlovarska, se týkala částka, která byla definována jako 15 mld. Kč především na likvidaci starých důlních zátěží, které vznikly před rokem 1992, protože poté už platila zákonná úprava, která ukládala jednotlivým společnostem tvořit rezervu na to, aby mohly poté, až skončí svou důlní činnost, realizovat sanace. Také řekl už zpravodaj, dokonce bylo vládou uloženo, aby ještě vláda Miloše Zemana připravila návrh novely zákona, která právě umožní - a podotýkám Fondu národního majetku - realizovat uvolnění prostředků na existující či nově vzniklé projekty tak, aby se mohly skutečně spustit a mít jakýsi synergický efekt v tom, že nejenže se ta krajina vyhladí, že se vyčistí, ale že přinese určitý impuls prostředí, kde ke všemu je samozřejmě vysoká míra nezaměstnanosti. Jen například na Mostecku už pět let je nezaměstnanost na hladině 22 %.

To se bohužel nestalo. Nestalo se tak dokonce dodnes. Jeden poslanecký návrh byl od skupiny poslanců, ve které jsem já figuroval, a tento druhý poslanecký návrh je z jiné skupiny, ale oba jsou vždycky poslaneckými návrhy. To znamená, že ani tato vláda se k tomu z nějakých pro mě neznámých důvodů nepřihlásila.

Návrh, který je nám nyní předložen, má v podstatě tři roviny a liší se právě od návrhu, který jsem předkládal já a mí kolegové, neboť ten návrh, který jsem předkládal já a mí kolegové, spočíval pouze a jen v tom, umožnit Fondu národního majetku, pokud budou disponibilní prostředky a pokud vláda o tom rozhodne, financovat některé projekty směřující právě k likvidaci starých důlních zátěží, a samozřejmě logicky nejen na severu Čech, ale např. i na Kladensku, na Ostravsku apod.

Tento návrh zákona je širší. Tento návrh zákona říká, že mají být realizovány či financovány tři oblasti. První oblast je ta, že do Státního fondu životního prostředí má možnost na základě rozhodnutí vlády být poskytnuta dotace z Fondu národního majetku. To dosud nikde nebylo, a nebylo to proto, že Státní fond životního prostředí měl charakter samofinancující se, protože poskytoval samozřejmě buď půjčky úročné, či bezúročné, ale vždycky půjčky, a inkasoval od jednotlivých společností prostředky za to, že ony neplnily určité ekolimity, neplnily některá ustanovení zákona, a pak samozřejmě docházelo k tomu, že tam byla sankce. To je jedna věc. Toto v našem návrhu nebylo obsaženo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP