(14.40 hodin)
(pokračuje Škromach)

My skutečně chceme a skutečně prosazujeme lepší život pro ty lidi, pro obyčejné lidi, poctivé lidi práce. Ale myslím, že když vezmeme jakékoli hlasování - majetková přiznání, registrační pokladny - tam, kde chceme zavést pořádek do systému, vždycky to je ODS, která stojí proti těmto věcem, které by měly zavést pořádek a řád do situace. A to, že je dnes ODS jako opoziční strana nervózní z toho, že prohrává jedno hlasování za druhým, to si holt musí vyřešit sama mezi sebou. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane ministře, potěším vás a jako řídící schůze a člen ODS budu pro něco. Já jako osoba, která hlasovala pro zařazení toho bodu, navrhuji revokaci minulého hlasování a to vám potom umožní případně hlasovat pro zřízení oné komise. Berte to jako můj procedurální návrh, tedy návrh na revokaci předcházejícího hlasování. (Značný hluk v sále.)

Je to procedurální návrh, o kterém nevedeme rozpravu, nicméně vzhledem k tomu, že se paní ministryně hlásí velmi spořádaně, udělím jí samozřejmě slovo. Ale je to procedurální návrh, o kterém se nevede rozprava.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, chci vás zcela procedurálně upozornit na to, že co je tato sněmovna touto sněmovnou, ještě se nestalo, aby od mikrofonu řídícího schůze zazněla poznámka, ve které by předsedající sdělil, jaké politické strany je členem, a tudíž jaké politické stanovisko zaujímá jako řídící schůze. Dávám z tohoto důvodu procedurální námitku a žádám o odvolání řídícího schůze. (Silný potlesk z lavic ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Já sice nechápu, jak mé… (K poslankyni Orgoníkové): Paní poslankyně, nepokřikujte na mě prosím!

Sice nechápu, jak mé členství v politické straně souvisí se způsobem řízení, nicméně váš návrh je samozřejmě zcela relevantní a hlasovatelný. Je to návrh, o kterém nechám samozřejmě hlasovat hned v tuto chvíli. Takže prosím, na žádost z pléna vás odhlašuji a prosím, abyste se zaregistrovali svými identifikačními kartami. Ještě přivolám další kolegy, kteří mě chtějí odvolat. Nezaplatím vám, pane ministře, za odvolání.

 

Takže prosím, kolegové, budeme hlasovat o návrhu paní ministryně Buzkové na odvolání řídícího. Prosím pány ministry, aby si sedli, aby se soustředili, aby mohli hlasovat pro mé odvolání z řízení.

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 313. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 188 pro návrh 92, proti 64. Návrh nebyl přijat.

 

V tuto chvíli stahuji onen návrh, který jsem řekl ohledně revokace, protože je nehlasovatelný.

Teď má slovo pan kolega Kováčik jako předseda poslaneckého klubu KSČM a upozorňuji, že před sebou máme další zákony ve třetím čtení.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Pane předsedající, paní a pánové, netušil jsem, že ten, kdo má přednostní právo vystoupit, musí na uplatnění svého přednostního práva čekat až tak dlouho. Ale to není meritum věci.

Rád bych odpověděl panu ministru Škromachovi, kterého si jinak velmi vážím, že nám nemůže jako poslaneckému klubu KSČM přece vyčítat, že bychom ty vládní návrhy, ty vládní nápady, ty věci, se kterými přichází jeho ministerstvo, které mají skutečně sloužit zájmu občanů, zájmům obyčejných lidí práce, nepodpořili. Proto se v této chvíli docela divím, že nebyl podpořen ze strany vládní koalice, ne proto, že tři byli někde v prostorách, které jsou nutné pro provoz každého zařízení, protože jsme všichni jen lidé s fyziologickými potřebami, ale že jako celek, jako vládní koalice se k tomuto nepřipojili. Tolik jsem chtěl říci. Čili odlišujme velmi ostře postoj a to, co by mohlo být považováno za omyl nebo možná třeba za zneužití řídícím, že možná viděl, že tady zrovna několik lidí není, protože si potřebovali vyřídit nějaké záležitosti někde jinde.

A jinak bych chtěl, abychom naplnili smysl našeho pobytu zde v této síni, ukončili tento nesmyslný spor a začali zase opět jednat o věcných záležitostech a o zákonech. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahajuji projednávání bodu č. 70, kterým je

 

70.
Návrh zastupitelstva Olomouckého kraje na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol
a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon
č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 76/ - třetí čtení

 

Srdečně zdravím hejtmana Olomouckého kraje pana Jana Březinu a vítám ho mezi námi. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů vedle něj zaujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu kolega Eduard Zeman. Sděluji, že pozměňovací návrhy byly uvedeny ve sněmovním tisku 76/3, a otevírám rozpravu ve třetím čtení.

Paní ministryně, prosím.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, návrh, který nyní projednáváme, má bezesporu celou řadu prospěšných momentů, nicméně je třeba mluvit o některých věcech, které už nejsou tak neproblematické, jak by se na první pohled zdálo.

Ano, umožnit zákonem, aby zdravotně postižené děti měly vychovatele či asistenta učitele, je bezesporu bohumilá a prospěšná záležitost. Ale musíme také hovořit o tématech jiných, to znamená tématech "kolik to stojí a máme na to?". Když byl tento návrh předkládán hejtmanem Olomouckého kraje do prvního čtení, vznikala zde otázka, zda těch zhruba 40 mil., které by tento návrh obnášel, ministerstvo školství je, anebo není schopno zajistit. Nicméně bohužel při projednávání tohoto návrhu ve výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu… Omlouvám se - ve zdravotně sociálním výboru došlo k poměrně zásadním posunům, které postavily tento návrh zcela jinak a zcela jiným způsobem.

Jak už jsem řekla, původní návrh předkládaný hejtmanem Olomouckého kraje uvažoval o zavedení kategorie vychovatele-asistenta učitele, to znamená pracovníka, který je zařazen do 4. či 5. třídy, a pro základní a střední školy se uvažovalo s cca 500 až 600 asistenty. Nicméně pozměňovací návrh uvádí, že by ve třídách, kde budou postižení žáci, zajišťovali výchovně vzdělávací činnost současně dva pedagogičtí pracovníci, z nichž alespoň jeden je speciální pedagog. Toto je první významný posun. Ano, já uznávám, že z odborného hlediska je bezesporu lépe, aby místo vychovatele-asistenta zde pracoval speciální pedagog, nicméně musíme také uvažovat o tom, že tato kategorie je výrazně odlišná. Jedná se o zařazení v platové třídě 9 až 10 se speciálním přídavkem. To znamená pro základní a střední školy, kde se původně počítalo s cca 500 až 600 asistenty učitele, bude-li se jednat o speciální pedagogy, znamená to dopad ve výši cca 200 mil. Kč na platy a zákonné odvody. Toto byla první změna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP