(16.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Za třetí. Vláda České republiky, které vy jste ministerským předsedou, vede proevropskou informační kampaň, ke které využívá peněz všech daňových poplatníků. Můžete proto zveřejnit seznam příjemců státní dotace v rámci projektu S občany do EU včetně jmen a adres statutárních zástupců a seznam odmítnutých žadatelů o tuto dotaci s náležitým zdůvodněním? Řada z nich byla totiž vyřazena na základě - cituji: neodbornosti, slabé kvality a jednostranného zaměření. Rozuměj euroskeptického zaměření. Zveřejněte prosím jednoznačně formulovaná kritéria, na základě kterých byly projekty pro informační kampaň vydány.

Děkuji vám za vaše odpovědi.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážená paní poslankyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím si, že je pravdou, že vstup do EU je základním a velmi významným rozhodnutím pro občany České republiky, že to je prvé rozhodnutí, které je možné uskutečnit v referendu, zatímco jiná rozhodnutí stejně velkého rozsahu, jako např. rozdělení Československé republiky, referendu podrobena nebyla. Čili je to mimořádná příležitost a je nepochybně správné, aby občané dostali informace v takovém rozsahu, který je možný, aby to byly informace dostatečné, aby bylo možné se na jejich základě, na základě zkušeností, rozumu a svého vlastního zaměření uvážlivě rozhodnout.

Musím říci, že kampaň probíhá dlouho, a protože velmi pečlivě sledujeme průzkumy veřejného mínění, jakým způsobem probíhá, dovolte, abych ocitoval některá zjištění. Informovanost občanů se zlepšila. Podle informací z regionálních středisek jsou dotazy občanů velmi hluboké. Občané jsou přesvědčeni z 52 %, že dostávají dostatek informací. V rámci kampaně byly dosud vydány následující tisky: leták pro zemědělce, leták pro spotřebitele, leták Pozice občanů ČR v důchodovém věku po vstupu do EU, leták Pozice české ženy po vstupu do EU, publikace pro pracovníky v potravinářském průmyslu, brožura Státy EU a kandidátské země, brožura Patříme do Evropy, leták pro všechny domácnosti Brány EU otevřeny, letáky Ministerstva zahraničních věcí, sedm druhů na základě nejčastějších dotazů. V tisku jsou tyto materiály: brožura Strategie firmy v EU, brožura pro municipality, brožura pro hendikepované, brožury pro akademickou obec, všeobecná průřezová brožura.

Ministerstvo zahraničních věcí poskytlo ústředním sekretariátům politických stran kompletní řadu informačních materiálů v požadovaném množství. Všechny politické strany zastoupené v Parlamentu ČR byly rovněž Ministerstvem zahraničních věcí osloveny s nabídkou na bezplatné informace k přístupové smlouvě. Reagovaly ŠSD, US-DEU, KSČM, ODA a Cesta změny, ODS doposud nereagovala. Ministerstvo zahraničních věcí bude před referendem do všech domácností distribuovat informační leták s hlavními ustanoveními smlouvy o rozsahu 10 stran. Na stránkách www.euroskop.cz, což je komplexní znění smlouvy, dále stručná komentovaná verze - 6 stran smlouvy, informace o výsledku přístupových jednání s přehledem vyjednaných přechodných období - 18 stran a podrobný komentář ke kapitolám, celkem 50 stran. V tištěné podobě smlouva nebude, je k dispozici na CD vzhledem ke snaze šetřit státní rozpočet i lesy. Smlouva má 5000 stran. Dosud byla investována zhruba jedna třetina rozpočtu.

Výběrová řízení v rámci kampaně probíhají podle zákona 99/94, čili je možné se seznámit s kritérii, která byla zvolena. Vítězem veřejné obchodní soutěže na zákup médií je agentura Karat Czech Republic - objem 70 mil. Kč. Vítězi (z) více zájemců do 7,5 mil. Kč jsou Eclectic, Porter, Novelly, Proximity, Scott and Hadget Czech Republic, (?), komunikace atd. Press-service. To jsou vítězové těchto soutěží.

K nedávnému kritickému článku o výběrovém řízení na Euroskop v časopisu Týden chci uvést, že toto řízení nebylo dosud ukončeno. Podmínkou účastí na výběrových řízeních je naprostá bezúhonnost. Ministerstvo zahraničních věcí má všechny doklady potvrzující tento fakt a tyto doklady samozřejmě budou k dispozici jakékoli kontrole.

Informační linku 800 200 200 začalo provozovat Ministerstvo zahraničních věcí ve vlastních prostorách, protože to je dlouhodobé řešení. Byl zaveden nový systém školení operátorů, Český Telecom sponzoruje provoz linky. Informační server www.euroskop.cz má novou grafiku, je více uživatelsky přátelský, obsahuje přehled akcí, informační materiály, týdenní výzkumy, vyhledávání, je na něm umístěn celý i komentovaný text přístupové smlouvy. Do 13. května 2003 se v rámci různých projektů uskutečnilo 252 akcí a do referenda má proběhnout ještě nejméně 149 akcí.

Každý kraj obsluhuje jeden tým, který má k dispozici auto zapůjčené v rámci partnerství se Škoda-auto. Celkem je tedy 14 aut, která jezdí po krajích ČR a navštěvují města a pověřené obce. Hlídky rozdávají občanům informační materiály ke vstupu ČR do Evropské unie. Projekt tzv. modrých hlídek probíhá od 9. května do 16. června 2003. Navštíví takto 1050 míst.

K četným dotazům k mediální části kampaně - TV, billboardy, printy atd. - chci uvést, že informace, které jednotlivé osoby říkají, jsou pravdivé, vycházejí ze statistických údajů, ekonomických ukazatelů, průzkumů a studií uváděných zemí. Pravá jména osob nejsou uváděna z pochopitelných důvodů - ochrana osobních dat. Je to naprosto normální kampaň týkající se konkrétních otázek, které souvisejí s rozšířením EU a běží v celé Evropě. Záměrem je sdělovat pravdivé údaje prostřednictvím osob, které co nejvěrněji reprezentují typického občana každé země. Ministerstvo zahraničních věcí, a tudíž vláda ČR realizuje informační kampaň. Důkazem jsou např. přílohy v denících Lidové noviny - každé úterý, Mladá fronta - každé tři týdny v sobotu. Texty obsahují fakta, názory příznivců i odpůrců vstupu, informace o členských i kandidátských zemích EU, přehled informačních zdrojů, odpovědi na nejčastější dotazy atd. S výjimkou spotu Vítejte ve společenství nejsou ostatní TV spoty a pořady na České televizi financovány z rozpočtu Ministerstva zahraničních věcí a nejsou součástí mediální kampaně.

Mnohé dotazy adresovali na Ministerstvo zahraničních věcí také členové Poslanecké sněmovny. Na jejich základě byl zahraničnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR dodán detailní přehled všech dodavatelů včetně přesných finančních částek. Zahraniční výbor Poslanecké sněmovny disponuje detailním přehledem všech dodavatelů včetně přesných finančních částek. Jestliže, paní poslankyně, máte zájem, informujte se a tyto informace jsou dosažitelné. Výbor dále dostal podrobný přehled tiskovin a autorů publikací. Většinu publikací píší odbory Ministerstva zahraničních věcí bez nároku na honorář. Hodnoty dalších honorářů se zatím pohybovaly kolem 10 000 Kč.

Stručně ještě k některým jiným četným otázkám. Existuje střechová agentura, která všechny aktivity zastřešuje? Ne. Kolik je odvolání ve výběrových řízeních? Jsou podány tři návrhy na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a to společnosti ET Nehera, to je neúspěšný dosavadní provozovatel internetového serveru, společnost Bizond and Rous - výběrové řízení na komunikaci se státní správou, a společnost Ileo DNNS - neúspěšný dosavadní provozovatel informační linky. (?) Tato výběrová řízení nejsou ukončena, čeká se na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Bude SMS kampaň? Ministerstvo zatím nikdy neuvažovalo o tom, že by zasílalo nevyžádané SMS zprávy. Všichni mobilní operátoři pouze do nabídky svých wapových stránek zařadili informace o vstupu do EU.

Existuje metodika posuzování efektivity regionálních informačních středisek? Ano, náš dodavatel zajišťuje zpětnou vazbu. Ministerstvo zahraničí má svou hodnoticí tabulku. Postupně dochází k restrukturalizaci celé sítě středisek podle jejich úspěšnosti a také s ohledem na nutnost pokračovat v informovanosti občanů pro vstup České republiky do EU.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP