(19.00 hodin)
(pokračuje Kováčik)

S ohledem na to, že není dobře možné do zákona zařadit nárokový převod bez toho, aby byl limitován určitými parametry, které zajistí, že nedojde ze strany obcí k určitému zneužívání tohoto převodu, je v návrhu zpracována vazba na závaznou část schválené územně plánovací dokumentace a na to, že musí jít o pozemky určené k realizaci zeleně v zastavěném nebo zastavitelném území obce. Návrh zní:

Za bod 9 se vkládají nové body 10 až 12, které znějí:

Bod 10: V § 5 se na konci první věty odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a vkládá se nové písmeno e), které zní: e) určené závaznou částí schválené územně plánovací dokumentace k realizaci zeleně v současně zastavěném nebo zastavitelném území obce.

Bod 11: V § 5 odst. 1 věta druhá se za slova písmeno d) vkládají slova "a e)".

Bod 12 zní: V § 5 odst. 2 se vkládá nová třetí věta, která zní: Totéž platí v případech, kdy došlo k bezúplatnému převodu pozemku do vlastnictví obce podle odstavce 1 písmeno e) a pozemek nebyl k realizaci zeleně využit.

Následující body se přečíslují.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kováčikovi. Hovořit bude pan poslanec Tomáš Kvapil, připraví se pan poslanec Josef Mandík.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, mám totožný návrh jako můj předřečník pan poslanec Kováčik, a proto nebudu zdržovat s jeho čtením, předám ho písemně a samozřejmě podporuji návrh svého předřečníka.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tomáši Kvapilovi. Hovořit bude pan poslanec Mandík.

 

Poslanec Josef Mandík: Vážený pane předsedající, budu mít také dva návrhy, které si dovolím přečíst bez zdůvodnění. Pokud bude třeba, předám zdůvodnění písemně.

Můj návrh je: Změna zákona o Pozemkovém fondu ČR, část druhá návrhu předlohy zákona, návrh usnesení zemědělského výboru označit jako bod č. 1. Navrhuji nový bod č. 2. V § 2 odst. 10 na konci odstavce doplnit větu tohoto znění: Státní organizace může se souhlasem zakladatele uzavřít s oprávněnou osobou dohodu o plnění převzatého závazku i jinými věcmi z vlastnictví státu, k níž má tato organizace právo hospodařit.

Druhý, nový bod 3: V § 15 odst. 6 nové znění, písmeno c), které zní: Pro podporu obnovení včelstev, která uhynula následkem nepříznivého zimního období, ve výši do 80 mil. Kč v roce 2003.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Mandíkovi. Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Veronika Nedvědová.

 

Poslankyně Veronika Nedvědová: Dámy a pánové, dovolte i mně přednést pozměňovací návrh:

Z § 7 doporučuji vypustit odstavce 5, 6, 7, 8 a 9 a odstavec 10 přečíslovat jako odstavec 5.

Druhý pozměňovací návrh se týká zákona 357/1992 Sb. Zde navrhuji zařadit nový odstavec k § 20 zákona č. 357 z roku 1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to ve znění: Od daně z převodu nemovitostí jsou osvobozeny převody vlastnictví k nemovitostem, které byly předmětem smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, kde je nájemné uznáváno pro účely stanovení základu daně z příjmů jako výdaj, a které jsou prováděny na základě takovéto smlouvy po uplynutí nejméně osmi let po předání nemovitosti do užívání nabyvateli.

Jako zdůvodnění bych chtěla uvést, že platná úprava zdanění převodu vlastnictví v rámci leasingu nemovitostí vede k daňové diskriminaci leasingu nemovitostí ve srovnání s pořízením nemovitosti za hotové či na úvěr.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Nedvědové. Hovořit bude pan poslanec Ladislav Skopal, připraví se pan poslanec Kučera.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Navrhuji: V § 7 odst. 5 se za první větou vkládá nová věta, která zní: Do požadované doby 36 měsíců se započítává i doba, po kterou byl nájemce nebo podnájemce pozemku právním předchůdcem současného nájemce.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Skopalovi. Dále bude hovořit pan poslanec Kučera.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Dámy a pánové, přednesl bych zde rád tři pozměňovací návrhy.

První bude pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu pana Zgarby, který zde přednesl k § 7 odst. 7. Tam bych měl dva alternativní protinávrhy - číslovku 700 ha nahradit číslovkou 300 ha, a pokud toto nebude přijato, tak číslovkou 500 ha.

Krátké zdůvodnění. Tím, že takto výhodně prodáváme státní půdu zemědělcům, tak stabilizujeme farmu jakoby na nějaké rozloze. Myslím si však, že je nepřípustné a málo smysluplné, abychom utvářeli větší farmy jak 1000 ha právě před vstupem do EU, kde, jak jistě všichni víte, limit dotací na jeden podnik je 300 tis. eur na podnik, a tak přímo nebo nepřímo dojde k dělbě těchto držeb.

Druhý pozměňovací návrh: V § 10 se na konci odstavce 2 doplňují věty, včetně poznámky pod čarou číslo 27a): "Jestliže nabyvatel v případě uvažovaného zcizení nenabídne pozemek ke koupi Pozemkovému fondu, vzniká Pozemkovému fondu vůči nabyvateli právo na zaplacení smluvní pokuty ve výši jednonásobku ceny pozemku, za kterou jej nabyvatel získal od Pozemkového fondu. Zaplacením smluvní pokuty nejsou dotčena práva a povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu."

Pod čarou odkaz 27a) na § 603 odst. 3 občanského zákoníku.

Krátké zdůvodnění: Pozemkový fond prodává zemědělskou půdu se značnou slevou zemědělským podnikatelům. Bohužel dochází ke zneužití této dohody a institut předkupního práva se ukázal v řadě případů jako slabý. Proto zde navrhuji doplnit institut předkupního práva zpět Pozemkovému fondu ještě o penále ve výši jednonásobku ceny pozemku, za který pozemek nabyvatel získal. Myslím si, že by to i samotnému Pozemkovému fondu ušetřilo mnohá jednání u soudu.

Třetí pozměňovací návrh je k bodu č. 23 tisku 171, a sice k novému znění odstavce 7 § 7. Navrhuji upravit ho takto: slova "78 % výměry pozemků nabídnutých k prodeji," nahradit zněním "70 % výměry všech pozemků nabídnutých k prodeji Pozemkovým fondem".

Tolik k mým pozměňovacím návrhům.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Dále bude hovořit pan poslanec Kužvart.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP