(14.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, navrhuji, aby body 15, 34, 35 a 36, jedná se o tisky 210, 284, 313 a 314 ve druhém čtení, byly prvními body v pátek 16. 5. ráno. A bod 85, tisk 210, třetí čtení, aby byl prvním bodem ve středu 21. 5. po polední přestávce. Jedná se o body, které bude odůvodňovat místopředseda vlády pan Pavel Rychetský a v době, kdy by zřejmě tyto body mohly přijít na program jednání schůze, bude přijímat významnou zahraniční návštěvu. Děkuji za pochopení.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji. Jenom vás prosím, abyste ty body říkali trochu pomaleji, nebo prosím paní poslankyni, aby mi dala tady ten návrh písemně.
Nyní prosím pana poslance Josefa Hojdara, další bude pan poslanec Jan Vidím. Pan poslance Titz se také hlásí s návrhem, až vyčerpáme písemné přihlášky. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Hojdar: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR doporučuje Poslanecké sněmovně vyřadit z pořadu 16. schůze Poslanecké sněmovny následující návrhy zákonů: za prvé je to tisk 200, což je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony, za druhé je to tisk 107, návrh zastupitelstva hlavního města Prahy, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a za třetí je to tisk 109, návrh poslanců Římana a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Zdůvodnění je takové, že hospodářský výbor měl na pořadu jednání tyto body, ale vzhledem k tomu, že se nám projevily závažné nedostatky v projednávání, nebylo možné dořešit tyto zákony a po dohodě s předkladateli jsme se shodli na tom, že je zapotřebí ještě další čas na řádné projednání. Proto doporučujeme Poslanecké sněmovně tyto body vyřadit z pořadu 16. schůze. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, rozumím. Prosím pana poslance Vidíma a pak se přihlásil pan poslanec Michal Doktor. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážený pane předsedající, vládo, dámy a pánové, navrhuji přeřazení bodu 95, kterým je návrh na jmenování Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, a to na pořadové číslo 1.
Krátké zdůvodnění tohoto návrhu. Domnívám se, že absence tohoto správního orgánu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání je pro ČR nadmíru neblahá. Ostatně pan ministr kultury v průběhu uplynulé schůze několikrát zdůraznil, že je nezbytné, aby tento orgán byl naplněn v co možná nejkratší době. A proto doufám, že tento můj návrh podpoří jak pan ministr kultury, tak všichni ti, kteří hlasovali pro odvolání bývalých členů této rady a tím pádem znehybněli tento správní orgán v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Jenom se vás zeptám, pane poslanče: Odhlasovali jsme onu legislativní nouzi jako č. 1. Souhlasil byste s tím, že by to byl bod 2, ten váš návrh? Po nouzi váš bod jako první. Tak jsme se domluvili, rozumím.
Další se přihlásil pan poslanec Michal Doktor a připraví se Antonín Macháček.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych podal návrh na zařazení nového bodu na pořad jednání 16. schůze Poslanecké sněmovny. Je jím návrh na zařazení tohoto bodu: Návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k vyjasnění postupu státu a regulátora v kauze Union banky.
Dovolte zdůvodnění. Zřetelně není právě toto první okamžik, kdy zazní v souvislosti s kauzou krize Union banky první slova. Dovolte, abych vás všechny, kteří mi nasloucháte a kteří sledujete mé vystoupení, ujistil, že ani nyní nezneužiji tohoto místa k vysloveně osobním postojům a osobním hodnocením. Je však zcela nepochybné a myslím, že čas, který uplynul od 4. března letošního roku, tedy dne, kdy jsme vyslechli zprávu guvernéra České národní banky, to prokázal, že vývoj tehdy ještě snad krize Union banky má další celospolečenské a neodvratitelné důsledky.
Bylo by jistě chybou přistoupit na zjednodušený výklad, který vidí řešení celé situace výplatou peněz klientům banky z fondu pojištění. Tím se jistě zmírní alespoň prvotní finanční dopad, tedy dopad na klienty této banky. Fond pojištění - a připomenu, že výplata bude v několika dnech zahájena - nedisponuje tolika zdroji, aby pokryl celou zákonem garantovanou výplatu. Jistě je možným řešením půjčka, kterou učiní. Nezpochybnitelným důsledkem zadlužení fondu a jeho faktického finančního vyprázdnění bude zvýšení povinného odvodu bank, tedy růst jejich prvotních nákladů. Nepochybně tedy konečný důsledek pocítí právě opět občané, tedy klienti bank. Řekněme například plošným růstem cen bankovních služeb.
Za druhé si myslím, že není možné přijmout ani snahu o jakousi regionální optiku uvedeného problému. Každý z nás ze své každodenní praxe přece ví, že klientské portfolio zmiňované banky pokrývá celou republiku a není možné ani použít žádné hospodářskoprávní či sociálně společenské členění tohoto problému. Problém Union banky je problém celé naší země. Dovolte mi říci, že je rovněž zcela zřetelné, byť již od zmiňovaného 4. března uplynulo tolik času, že zůstává-li cosi skryto za rouškou tučných novinových titulků a mediálního šumu, pak je to právě postup regulátora, tedy České národní banky. Každý z nás, a to je třeba dodat, že po právu, je atakován vystrašenými klienty, především však těmi, kterým ve chvíli otřesu banky uvízly na jejich účtech násobky více peněz, než pokrývá ono zákonné pojištění, regulátor zůstává jaksi nezastižen, koneckonců tak jak mnohdy zůstává nezastižen i pro Poslaneckou sněmovnu či případně pro exekutivu.
Dámy a pánové, kolegyně a kolegové, dříve či později se tato sněmovna ocitne pod reálným společenským tlakem. Na jeho počátku stojí precedentní rozhodnutí České národní banky vycházející vstříc klientům peněžního domu kdesi v historii. Je jistě jen otázkou naší a nikoho jiného, tedy jen naší vůle, pověřit několik z nás delegováním pravomoci zabývat se postupem státu, tedy Ministerstva financí a ČNB, tedy regulátora, ve věci Union banky. Poslanci ODS - a já doufám, že je to v tuto chvíli pro vás překonatelný handicap - navrhují zřídit vyšetřovací komisi, která má vyjasnit vzniklou situaci. Nesdílíme totiž názor guvernéra ČNB, který označil vklady klientů za relativně malé. Krize Union banky není nic relativního. Je to faktické zpochybnění a rozkolísání důvěry v bankovní sektor, na jehož stabilizaci, třeba ve formě naplnění vyprázdněného fondu pojištění, totiž v konečném důsledku přispějí skuteční, nikoliv relativní občané. Žádám vás o podporu tohoto návrhu.
Pane předsedo, a navrhuji alternativně jeho zařazení na - v prvním případě - středu prvního jednacího týdne, tedy tohoto týdne, jako první bod po obědě, případně jako první bod po obědě taktéž ve středu, avšak ve druhém jednacím týdnu. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, zaznamenáno. Nyní prosím pana poslance Macháčka. Pana poslance Kühnla budu registrovat po písemných přihláškách. Další přihlášený je pan poslanec Miroslav Opálka.
Poslanec Antonín Macháček: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl dva jednoduché pozměňovací návrhy k návrhu programu schůze. Prvním je přeřazení stávajícího bodu 46, sněmovní tisk č. 309, za stávající nebo navržený bod 42, což je sněmovní tisk 303.
***