(12.00 hodin)
(pokračuje H. Šedivá)

Informace uvedené v tabulce předběžné čerpání nákladů a předpoklad výnosu za rok 2002 vychází z položek účetní osnovy.

Dne 12. 8. 2002 obdržel fond od Ministerstva financí České republiky protokol o výsledku kontroly plnění povinností likvidátora Fondu dětí a mládeže v likvidaci za období od 1. 12. 2000 do 31. 12. 2001. Dílčí nedostatky, které byly v průběhu kontroly zjištěny, byly objasňovány a neprodleně odstraňovány. Fond rovněž v souladu se zápisem z projednávání výsledku kontroly přijal ve smyslu příslušného ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně o některých zákonů, odpovídající opatření.

Při správě a vypořádání majetku České republiky ve správě Fondu dětí a mládeže v likvidaci jsou důsledně uplatňovány zásady zákona č. 364/2000 Sb., případně usnesení vlády České republiky. Po celé uplynulé období postupoval likvidátor s odbornou péčí. Na straně likvidátora se nezměnily předpoklady pro výkon funkce.

Tato zpráva byla projednána výborem pro vědu, vzdělání, mládež, kulturu a tělovýchovu na 12. schůzi dne 13. března 2003. Z tohoto projednávání byla přijata dvě usnesení, a to první usnesení, kdy výbor doporučuje Poslanecké sněmovně neschválit zprávu o průběhu likvidace, a dále doporučuje Poslanecké sněmovně v souladu s ustanovením čl. 1 bodu 1 zákona č. 364/2000 Sb., o zrušení Fondu dětí a mládeže, v platném znění, aby bylo navrženo vládě odvolání likvidátora Fondu dětí a mládeže v likvidaci Ing. Pavla Žáka.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jedinou přihlášku. Ještě před přihlášeným Vladimírem Koníčkem bude mluvit paní ministryně školství Petra Buzková. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážený pane předsedající, pane premiére, dámy a pánové, jen bych velmi stručně doplnila zprávu paní zpravodajky o některé zcela aktuální údaje.

Bylo zde již řečeno, že v rámci prvního kola byly schváleny bezúplatné převody k 62 nemovitostem. Fond dětí a mládeže v likvidaci ke dni 3. dubna 2003 podepsal smlouvy, na základě kterých přechází 50 nemovitostí na jejich nabyvatele. Dále je v řešení zbývajících 12 objektů, ze kterých, pakliže mám správnou informaci, byly dnes podepsány další čtyři smlouvy, u ostatních nebyly podepsány do dnešního dne, protože jsou věcné a formální nedostatky v podkladových materiálech pro převzetí nemovitostí. Jsou to v podstatě chybně uvedené údaje, chybně zpracované odhady, záměny v textu ve znaleckém posudku, opomenutí stávajících platných nájemních smluv, rozpory specifikovaného předmětu převodu a znaleckých posudků s reálným stavem v místě, nově iniciované soudní spory po schválení Poslaneckou sněmovnou a podmínka pro využití objektu v souladu s usnesením vlády č. 1203/2000 ze dne 27. 11. 2000, což je omezení komerční činnosti.

Každopádně dochází k maximální snaze o to, aby co možná nejdříve byly tyto převody ukončeny a aby i ty převody, které byly schváleny dnes ve druhém kole, byly převedeny tak rychle, jak to jen půjde, aniž by to bylo na úkor kvality těchto převodů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní ministryně. Nyní bude hovořit řádně přihlášený kolega Vladimír Koníček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane místopředsedo, vážený předsedo vlády, kolegyně a kolegové, předkládaná zpráva má mimo příloh závratnou velikost tří stran. Popisuje se v ní, co fond v uvedeném období dělal, chtělo by se spíše říci nedělal.

Předávání majetku, jehož převod byl Poslaneckou sněmovnou schválen 1. listopadu 2001 - opakuji listopadu 2001 - bylo neúměrně protahováno. Taktika mrtvého brouka, kterou zvolil fond při přípravě smluv, byla změněna až na nátlak podvýboru pro mládež a věřím, že po roce a půl budou objekty úspěšně převedeny. Věřím také, že objekty schválené v předcházejícím bodě, budou převedeny podstatně rychleji.

Z předkládané zprávy bohužel není patrné, že fond zanedbal přípravu převodů a až při předávání objektů novým nabyvatelům byly zjišťovány chyby v přípravě. Nesouhlasí výměry pozemků v katastru s výměrami ve znaleckých posudcích, na pozemcích se nalézají jiné stavby než uvedené v posudku, vnitřní uspořádání objektu neodpovídá posudku. Ptám se tedy: Nezanedbal tedy likvidátor při přípravě převodu něco? Byly desítky milionů vynaložené jen v minulém roce na správu majetku vynaloženy efektivně?

Ve zprávě je zmíněna kontrola na fondu v roce 2001. Pan ministr Sobotka zde při projednávání tisku č. 3, tj. minulé zprávě likvidátora, uvedl, že na fondu probíhá kontrola další. Pan likvidátor při projednávání zprávy nebyl schopen vysvětlit, jak je to s kontrolami na fondu. Bez svých našeptávačů nebyl schopen odpovědět skoro na žádnou konkrétní otázku.

Proto doporučuji podpořit usnesení garančního výboru, zprávu odmítnout a likvidátora odvolat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji kolegovi Koníčkovi a ptám se, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy. Ano, je tomu tak, paní kolegyně Michaela Šojdrová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, kolegové a kolegyně, zásadně nesouhlasím s návrhem, který výbor přijal a který by znamenal odvolání likvidátora v situaci, kterou tu popsala paní ministryně, kdy do ukončení likvidace chybí tři čtvrtě roku. Domnívám se, že poslanci by měli likvidátora odvolat v případě, že porušil zákon nebo neplní své povinnosti, které mu zákon o likvidaci ukládá, nebo v případě, že by nesplnil usnesení výboru, a zejména v případě, že nebudou s jeho činností spokojena sdružení dětí a mládeže, se kterými on má spolupracovat. Musím konstatovat, že ani jeden z výše uvedených důvodů nebyl naplněn.

Ano, velmi dobře znám výhrady vůči likvidátorovi a především vůči některým zaměstnancům firmy AGM, která vykonává za fond správcovskou činnost. Musím ale konstatovat, že likvidátor nikdy neodmítl o námitkách jednat, přistoupil na změny v převodních smlouvách a snaží se vyjít vstříc, pokud se na něj poslanci nebo sdružení obrací. Ptám se tedy kolegů, kteří jsou tak kritičtí, kdy jim likvidátor odmítl podat informace, zda mají konkrétní výhrady k jeho práci, a především se jich ptám, kde jsou požadavky ze strany sdružení na jeho odvolání. O schopnosti radikálního přístupu těchto sdružení totiž nepochybuji. A my všichni jsme byli svědky v době, kdy se vyjednávalo o převodních smlouvách, že tato sdružení dětí a mládeže dokázala velmi radikálně požadovat a stát si za svým. Domnívám se tedy, že zde by bylo na místě se také zeptat těch, se kterými likvidátor je povinen spolupracovat, na jejich názor.

Považuji za krajně nezodpovědné osm měsíců před koncem likvidace odvolat klíčovou osobu. Za prospěšnější považuji užší spolupráci s likvidátorem, častější kontrolu nad předáváním objektů a dalším postupem likvidace. Jsem si jista, že poslanci mají dost možností, jak urychlit postup likvidátora. Odmítám svalovat vlastní neschopnost, vlastní nedostatek aktivity na někoho druhého. Domnívám se, že stávající likvidátor je schopen svůj úkol splnit, a proto nepodporuji návrh na jeho odvolání.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Šojdrové. Dále přihlášený je pan poslanec Petr Pleva.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP