(14.50 hodin)
(pokračuje M. Beneš)

Jsem rád, že nyní už mohu přejít k návrhu poslaneckému, k návrhu, jak si ODS představuje daňový systém. Daňový systém co nejjednodušší, daňový systém, který má cenu pouze tehdy, jsou-li náklady na výběr daně výrazně nižší než daňové příjmy, daňový systém takový, který minimum lidí zatěžuje.

Vážené dámy, vážení pánové, pokud nechcete příště hlasovat pro zvednutí daně z nemovitostí, tak nepochybně nemůžete podpořit zamítnutí prominutí daně z nemovitostí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já děkuji vám, pane poslanče. Chci vás pouze ujistit, že jsem neměla důvod vás přerušovat, protože jste mluvil k věci, která se týkala daně z nemovitostí. Ať už to jsou záměry budoucí, současné či minulé, neodchýlil jste se od tématu, které projednáváme.

Dalším přihlášeným je pan poslanec Vojíř a po něm se ujme slova pan poslanec Hynek Fajmon. Zatím poslední přihlášku jsem právě obdržela od pana poslance Bratského.

S faktickou poznámkou pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, poprosil bych vás, abyste svým prostřednictvím vzkázala mému předřečníkovi, že Samuelsona jsem četl také a výzvy, které jsem zde pronášel, nebyly z mé hlavy, ale pouze jsem opakoval výzvy, které před časem představitelé ODS směrovali na starosty jednotlivých měst a obcí této republiky.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já vám děkuji a vyřizuji panu poslanci Benešovi, že pan poslanec Martínek četl Samuelsona. Další sdělení jste jistě zaregistroval.

Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové, myslím, že právě ukázka jednotlivých vystoupení vládních poslanců a opozice, především ODS v tomto případě, ukazuje rozdíl v tom, jak bychom nahlíželi na záležitost veřejných financí. Je přitom naprosto zjevné, že tato vládní koalice má dokonce ve svém vládním prohlášení, že připraví reformu veřejných financí. Já jsem přesvědčen o tom, že ta reforma, která, podotýkám, dodnes, do tohoto času nebyla ještě zveřejněna, nebyla dána k diskusi, neprošla, pokud vím, ani vládou, nemohla tudíž být diskutována v Poslanecké sněmovně, tak tato reforma má ovšem už nyní jasné signály, že se ubírá směrem zvýšení daní, ať už to bude jakákoli daň - daň spotřební, DPH, ať už je to daň z příjmu právnických osob, jak mi pan ministr napovídá, nikoli, nicméně myslím si, že dojde k tomu, že v celkovém pohledu, v celkové složené kvótě dojde k tomu, že dojde ke zvýšení a k zatížení celé ekonomiky, to znamená jak právnických osob, tak fyzických osob, ať už podnikajících, či nepodnikajících.

Myslím si, že přece je to naprosto špatná cesta. Je zjevné, že se musí každý z nás nejprve podívat na to, jaké máme výdaje, které jsou opravdu nezbytně nutné a které nejsou nutné a mohou být nahrazeny čímkoli jiným a právě například i tím, když tady bylo řečeno, že tady byl signál, aby obce nepodnikaly, aby neměly, nedržely tzv. zbytný majetek, tento majetek prostě prodaly, zhmotnily ho a mohly investovat případně do toho, co přináší rozvoj té obci, aby žila z jiných daní, nikoli z toho, aby naopak ještě vydávala prostředky na obstarávání a údržbu některého majetku.

Myslím, že ten pohled je právě v tom, že my se domníváme, že dokonce nemá docházet k tomu, že má být opakovaně několikanásobně zdaněna určitá činnost. Dovolte mi naznačit jen určitý příklad. Představte si, že si chcete postavit rodinný dům. Spočítejte si, kolikrát zdaníte prostředky, než tento dům postavíte. Nejprve si koupíte pozemek, zaplatíte daň z převodu. Poté začnete stavět, zaplatíte část v pohonných hmotách, kde je spotřební daň, protože stavební firma vám něco musí vozit. Zaplatíte DPH, protože na konci samozřejmě dostanete vyfakturováno a je tam DPH. Když to platíte jako fyzická osoba, platíte to z čistého, to znamená, že jste svůj příjem museli zdanit. To znamená, že v tomto konkrétním případě dochází k tomu, že třikrát jste zdanili, a ke všemu, když tento majetek budete chtít převést, zaplatíte ještě jednu daň, daň z převodu nemovitosti.

Myslím, že na tomto příkladu je zjevné, a z mého pohledu osobně, že tato daň je daní nemravnou a tato daň nemá existovat a má být zrušena.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Oldřichu Vojířovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hynek Fajmon. Po něm bude hovořit pan poslanec Petr Bratský.

 

Poslanec Hynek Fajmon: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, daň z nemovitostí je v současné době velmi neefektivní daní, dokonce se dá říci, že v našem stávajícím daňovém systému je to jedna z nejméně efektivních daní. Poměr mezi náklady spojenými s jejím výběrem a výnosem této daně je velmi nepříznivý. Pokoušel jsem se z Ministerstva financí získat rozbor nákladů na výběr této daně, ale bohužel ministerstvo není schopno takový údaj vůbec poskytnout a zkalkulovat. Je ale pravdou, že správou a odběrem této daně se podle mých odhadů musí zabývat nejméně 400 úředníků a výnos této daně je pouhých 4,5 mld. Kč, a to už nehovořím o nákladech, které s touto daní mají spojené jednotliví poplatníci, kterých je několik set tisíc, možná několik milionů. Určitě tedy není daleko od pravdy tvrzení kolegy poslance Tlustého, že výnos této daně po odečtení nákladů spojených se správou a výběrem této daně je blízký nule.

Udržovat takový systém při životě je naprosto nesmyslné. Tuto skutečnost si uvědomují poslanci ODS a koneckonců i poslanci vládní koalice.

V zásadě existují pouze dvě možnosti, jak tuto situaci změnit. První možnost navrhuje vládní koalice a spočívá v tom, že tato daň se radikálně zvýší, a to na několikanásobek stávajícího stavu. Druhou možnost navrhujeme my a spočívá v tom, že se tato daň úplně zruší a její výpadek bude kompenzován výnosem jiných daní. Nechť veřejnost posoudí, která cesta je správná.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Fajmonovi. Prosím, aby se nyní ujal slova poslední písemně přihlášený do této rozpravy, pan poslanec Petr Bratský. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Bratský: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, vážení kolegové, máme dostatek příkladů o tom, dokonce veřejně propíraných, jak špatně některé obce hospodaří se svým vlastním majetkem, jak zadlužily své obce, jak tento majetek prakticky, dá se říci, zpronevěřily, a samozřejmě jsou i příklady o tom, jak některé obce hospodaří dobře se svým majetkem. Těch je také poměrně dost. Ale my musíme pokud možno zabránit tomu, aby se hospodařilo špatně. A proto samozřejmě už i v minulosti byli někteří poslanci a některé politické strany, kteří upozorňovali na to, že nikdy veřejná správa není tak výkonná v hospodaření s jakýmkoli majetkem jako soukromý sektor. To je prostě fakt, který je třeba vzít na vědomí.

Řeknu vám jeden příklad z praxe, protože ty jsou nejlepší, a budu hovořit o městské části Praha 13, kde jsem starostoval dvanáct let. Řeknu vám, jak velký podíl tato daň činí v rozpočtu této městské části. Letošní rozpočet je ve výši 511 mil. Kč a daň z nemovitostí činí 14 mil. Jak velký je to podíl, si jistě dokážete spočítat sami. Nyní k tomu musím říci, že správa této daně činí zhruba kolem 1 mil. Kč, takže to si z toho můžeme odečíst. Dále je třeba si ještě k tomu říci, že tato velice nizoučká daň - koho postihuje v té obci nejvíce? Především ty, kteří vlastní nějaký takovýto majetek. Jsou to původní staré zástavby, jsou to rodinné domky v zahrádkách, které v řadě případů a většinou obývají staří občané, kteří sotva stačí tento majetek udržovat, natož z něj ještě platit daň. Takže pokud jsou tady politické strany, které se zajímají o sociální stránku občanů naší republiky, měly by se snažit vycházet vstříc právě těmto občanům, kteří sotva při svých nízkých důchodech stačí svůj majetek udržovat, natož je zatěžovat ještě poměrně zbytečnou daní, která v rozpočtu obce opravdu nehraje důležitou roli.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP