(11.40 hodin)
(pokračuje Hönig)

Závěrem lze říci, že zkrácení základní služby na šest měsíců vyžaduje provedení výrazných změn v harmonogramu schválené koncepce a dosud přijatých rozhodnutí v důsledku vyšších finančních nákladů v řádu desítek milionů korun. Toto zkrácení také neodstraňuje diskriminaci mezi počtem odvedených a povolaných k výkonu základní služby, jen ji dočasně zmírňuje.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, v současné době je kromě tohoto návrhu projednáván v Senátu návrh zákona na zkrácení vojenské základní služby na devět měsíců. Ministerstvo obrany pracuje na základě těchto iniciativ na analýze řešení, které by umožnilo zrušit vojenskou základní službu k 31. 12. 2004. Myslím, že všechny tyto návrhy by měly mít šanci na společné projednávání ve výboru pro obranu a bezpečnost, a proto nebudu navrhovat v obecné rozpravě zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Sklidil jste bouřlivý potlesk. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se nejprve přihlásil pan ministr, poté jsou zde dvě písemné přihlášky. Po panu ministru Tvrdíkovi bude mluvit pan poslanec Radim Turek. Prosím nyní pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr obrany ČR Jaroslav Tvrdík Vážená paní předsedající, poslankyně a poslanci, chci poděkovat jak předkladateli, tak zpravodaji za fundovaný zájem o Ministerstvo obrany. Jednoznačně doporučuji, aby zákon byl propuštěn k projednání ve výboru pro obranu a bezpečnost. Děkuji za závazek, že projednání ve výboru bude po 15. květnu, kdy budou uvnitř Ministerstva obrany dokončeny velmi podrobné analýzy, co znamená případné zkrácení vojenské základní služby na devět měsíců, šest měsíců, či její předčasné ukončení k 31. 12. 2004 na všech 700 armádních útvarů.

Snažíme se ukončit co nejrychleji vojenskou základní službu. Je to naším společným zájmem napříč politickým spektrem. V letošním roce jsme již místo 23 tisíc vojáků základní služby povolali pouze 10 700 vojáků základní služby. Situace, ke které má dojít v letech 2005 až 2006, kdy by mělo nastoupit v roce 2005 pouze asi 4 700 vojáků základní služby, a v roce 2006 jich nemá sloužit více než 2 300, nás vede k fundovanému názoru, že jestliže v nejbližších dvou letech dokážeme nabrat zhruba 2 500 nových vojenských profesionálů, můžeme vojenskou základní službu ukončit mnohem rychleji.

Domníváme se, že zvyšující se prestiž armády spojená s její profesionalizací, s účastí v misích, s účastí v Severoatlantické alianci, společně se zvyšující se nezaměstnaností v této zemi - je mi líto, že to říkám - vytváří předpoklady pro to, aby 2 700 nových profesionálů v průběhu dvou let bylo nabráno do Armády ČR. Chápu ale zcela potřebu odborně posoudit všechny tři varianty. Zcela jednoznačně říkám, že ukončení je má priorita číslo jedna, šest měsíců číslo dvě a variantu devět měsíců považuji za špatnou. V této souvislosti se nebráním tomu, aby na půdě výboru pro obranu a bezpečnost tato debata byla rozhodnuta po 15. květnu.

Děkuji předkladatelům. Podporuji propuštění návrhu zákona do druhého čtení a věřím tomu, že najdeme společný zájem pro tuto zemi napříč politickou reprezentací.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prvním přihlášeným je pan poslanec Radim Turek. Po něm bude hovořit pan poslanec Alexander Černý. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radim Turek: Paní místopředsedkyně, paní poslankyně a páni poslanci, domnívám se, že obranyschopnost České republiky je natolik závažná věc, že si nemůžeme dovolit předkládat v tuto chvíli třeba potenciální populistické návrhy, které budou nějak žonglovat s délkou vojenské služby. Myslím si, že velký potlesk zpravodaji, který se určitě lépe připravil na jednání Poslanecké sněmovny než předkladatel, svědčí o tom, že pan zpravodaj skutečně zmínil skutečná rizika. Nakonec i shovívavý pan ministr obrany tento návrh pánů poslanců Nečase a Vidíma může přinést. Domnívám se, že to byl právě ministr obrany z řad sociální demokracie, který přišel po dlouhých a neplodných debatách konečně s nějakou vizí, která se jmenuje profesionalizace české armády, která bude nastartovaná doufejme v roce 2007. O naplňování této vize, o tom, jak dál bude vypadat česká armáda, budeme samozřejmě velice odborně a podrobně diskutovat nejen zde na půdě Poslanecké sněmovny, ale především ve výboru pro obranu a bezpečnost a v příslušném podvýboru pro profesionalizaci armády.

Myslím, že je třeba vypíchnout několik omylů, které v návrhu jsou. Předkladatelé se domnívají, že okamžitým zkrácením na šest měsíců vyřeší finanční problémy armády a vyřeší tím to, že se vojáci válejí v posádkách a nemají třeba půl roku co dělat. Myslím si, že bydlíme v přibližně stejném regionu jako pan předkladatel Nečas a občas vezmeme stopaře, kteří jsou v oblasti R48 mezi Hranicemi, Ostravou a Rožnovem. Potkáte tam řadu kluků, kteří řeknou, jak to v armádě vypadá. Ve skutečnosti se tam cvičí jen měsíc. Pokud bychom měli být skutečně spravedliví, navrhli bychom zkrácení třeba na tři měsíce. Myslím si, že i ve světě je dostatek poznatků o tom, že kvalitního vojáka intenzivním výcvikem, aby se naučil obsluhovat určité zbraňové systémy, jde udělat ještě rychleji než za šest měsíců. To je jeden omyl.

Druhý omyl. Zajímalo by mě, zda pan předkladatel umí spočítat, co by se stalo, kdybychom v tuto chvíli přistoupili ke zrušení. Jestliže budu zkracovat na půl roku, už teď máme problémy racionálně umístit vojáky tak, aby plnili svůj denní úkol, kolik by stála měsíčně např. ostraha autoparků, které dnes hlídají vojáci základní služby. Zná částku, která se v armádních kruzích běžně pohybuje a vypočítává? Jde o to, abychom posoudili, zda je pravda, že by tím pomohl neutěšenému nedostatku finančních prostředků, které jsou určeny na armádu.

Nechci být tím zlým, kdo se bude snažit shodit tento návrh se stolu v duchu toho, co řekl pan zpravodaj a pan ministr. Rozhodně nechci trumfovat, přijde nějaký senátor, který navrhne třeba pět měsíců, jiný navrhne devět měsíců. Je to tak závažná a odborná věc, která se musí seriózně projednat, aby se nestala nástrojem nějakého populistického mediálního boje.

Možná že se předkladatel lépe připraví než zmiňovaných deset řádků v důvodové zprávě, které ani nenapravil dlouhým projevem zde ve sněmovně, a některé další konkrétní dopady, které by tímto návrhem způsobil, nám ve výboru pro obranu a bezpečnost přednese.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím pana poslance Alexandra Černého, který je zatím posledním přihlášeným do této rozpravy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Alexander Černý: Paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi několik drobných poznámek.

Pan Nečas jako jeden z předkladatelů tohoto návrhu opakoval několikrát, že čtyři strany, a vypočítával i počty poslanců, kteří údajně podle svých volebních programů by měli podporovat tento návrh. Chci zdůraznit, že mohl jít s těmito čísly ještě dál, protože se rovněž domníváme, že vojenská základní služba v tomto rozsahu a zvlášť s těmi neduhy, kterými trpí už dlouhá léta, je naprosto neefektivní a je to pro některé mladé lidi trest.

Trochu mě ale mrzí, že předkladatelé ve své důvodové zprávě nevěnovali větší pozornost např. tomu, že přestože naše výdaje na armádu již několik let v absolutních částkách neustále rostou, na výcvik peníze nejsou, dokonce, jak sám řekl, klesají, a to je mimo jiné jednou z příčin, proč 12 měsíců je v mnoha případech tráveno velmi neefektivně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP