(10.30 hodin)
(pokračuje Nečas)

Dámy a pánové, je skutečností, že kvalita výcviku vojáků základní služby již v dlouhodobém horizontu je velmi nízká. Je skutečností, že pokud se koná skutečný vojenský výcvik, koná se opravdu zpravidla v prvních měsících základní vojenské služby. A z tohoto pohledu, z hlediska kvality vycvičenosti budoucího vojáka v záloze, kterým je voják základní služby, je úplně irelevantní, zda absolvuje dvanácti-, devíti- nebo šestiměsíční vojenskou službu, protože především výcvik ve vyšších jednotkách se již dlouhodobě nerealizuje a vojáci cvičí stejně maximálně do stupně roty. A z tohoto pohledu opravdu dvanáct měsíců znamená, zvláště ve druhé polovině, především nekonečné služby a protloukání se vojnou tak, že se v podstatě utlouká uměle čas. Musím také říci, že samozřejmě to bude znamenat, že by Generální štáb a Ministerstvo obrany musely upravit programy přípravy vojáků základní služby s důrazem na větší intenzitu výcviku v prvních šesti měsících. Ale znovu opakuji základní tezi: při dnešní kvalitě a intenzitě výcviku vojáků základní služby je jedno, zda jsou na vojně dvanáct, nebo šest měsíců.

Jsem přesvědčen o tom, že v základních cílech obranné politiky a armádní politiky by měla existovat široká politická shoda na české politické scéně. Jsem rád, že tato shoda již zhruba dva roky existuje v základních cílech a metodách reformy, to znamená v dosažení výrazně menší a plně profesionální armády. Jsem rád, že tato shoda byla nalezena i průnikem volebních programů jednotlivých politických stran, kdy se čtyři politické strany, jak jsem již říkal, reprezentující 151 poslankyň a poslanců této Poslanecké sněmovny, shodly v tom, že máme mít výrazně menší plně profesionální armádu, že máme zrušit základní vojenskou službu a že ještě před zrušením základní vojenské služby máme tuto základní vojenskou službu zkrátit.

Chtěl bych poděkovat i panu ministru obrany za velice konstruktivní přístup k tomuto návrhu. Společně jsme se dohodli, že Ministerstvo obrany předloží do 15. května kompletně zpracovanou - a věřím tomu, že objektivní - studii, která bude ukazovat, jaké budou dopady finanční, vojenské, zahraničně bezpečnostní, pokud vojenská služba bude mít šest měsíců, pokud bude mít devět měsíců a pokud bude ta varianta, že by zůstala dvanáctiměsíční až do jejího zrušení, které by se zřejmě odehrálo podle zatím nepodložených informací někdy v roce 2004. A protože jsme všichni dospělí a jsme politikové, tak víme, že s největší pravděpodobností by toto předčasné zrušení základní vojenské služby bylo zřejmě oznámeno před krajskými volbami v roce 2004, odhaduji v takovém horizontu dvou až čtyř týdnů před datem těchto voleb. Jsme dospělí, nemusíme si to nalhávat, to by zřejmě bylo to datum, kdy by byli bezprostředně propuštěni poslední vojáci základní služby, pokud by došlo ke zrušení základní vojenské služby již v roce 2004, stejně jako bylo zjevné, že pokud se mluvilo o datu roku 2006, tak by datum oznámení propuštění posledních vojáků základní služby "čirou náhodou" samozřejmě souviselo s datem a volební kampaní do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Ale znovu opakuji: mračit se nelze na nikoho, protože tímto způsobem, touto cestou by zřejmě šla kterákoliv politická strana, která by držela Ministerstvo obrany.

Chci znovu říci, že očekávám, že se o této věci budeme velice intenzivně bavit, že budeme hledat tu nejoptimálnější variantu, tak abychom našli společný průnik volebních programů, abychom dali určitý přínos i těm mladým mužům, kteří se na nic nevymlouvají a jsou ochotni sloužit na základní vojenské službě ještě před jejím zrušením. A věřím, že budeme plnit volební slib, který dala drtivá většina této Poslanecké sněmovny tím, že slíbila ve svých volebních programech zkrácení základní vojenské služby ještě před jejím zrušením. Jsem připraven k této dohodě přispět. A určitě ve druhé polovině května se uskuteční celá řada jednání nad konkrétními čísly, nad konkrétními modely, kde, jak věřím, dospějeme k široké politické shodě o tom, jak tento prvek reformy Armády České republiky provést.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla slova navrhovatele. Děkuji za tento úvod panu poslanci Petru Nečasovi. A nyní prosím, aby slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Hönig. Prosím vás, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hönig: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno. Myslím, že obsah návrhu zákona je všem srozumitelný a jasný, stejně tak jako jeho účel, který nehodlám zpochybňovat. Je ale potřeba podívat se na tento návrh z jiné strany, a to ze strany jeho ekonomických a organizačních dopadů v resortu Ministerstva obrany.

V prvé řadě tento návrh znamená negativní zásah do celého průběhu realizace koncepce výstavby profesionální Armády České republiky. Ve druhé řadě vznikají některá další rizika a problémy, které bohužel důvodová zpráva tohoto návrhu zákona ani neřeší, ani nevysvětluje, přestože podle jednacího řádu sněmovny má obsahovat též předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované úpravy, zejména jeho nároky na státní rozpočet. Proto se zde pokusím nastínit některá rizika této navrhované úpravy.

Dodatečné požadavky na finanční krytí v důsledku většího počtu vystrojovaných vojáků, většího počtu vojáků v základním výcviku a ve výcviku specialisty, jako je např. výcvik řidičů všech kategorií včetně nákupu služeb, které již nebude možné zabezpečovat vojáky základní služby.

Dále se zkrátí etapa společného výcviku na tři měsíce, což vyvolá potřebu přehodnocení požadavků na společný výcvik jednotek.

V případě zkrácení základní služby na šest měsíců budou propuštěni vojáci tří nástupních termínů do zálohy, tj. bude nutné reagovat povoláním vyššího počtu odvedenců, a to o jeden nástupní termín předem. Zcela kritická situace může nastat u útvarů, které mají méně než čtyři nástupní termíny. V případě souběhu okolností může útvar zůstat zcela bez vojáků základní služby.

Na dvojnásobek se zvýší požadavek na kapacitu výcvikových středisek v závislosti na počtu vojáků, jakož i školicích a výcvikových zařízení pro výcvik specialistů. Ve výcvikových střediscích by muselo vzhledem k vyššímu počtu vojáků dojít úměrně k navýšení počtu instruktorů a to jsou další požadavky na přednostní profesionalizaci a nárůst tabulkových počtů.

Dále se navýší požadavky na opravy techniky a zásobování náhradními díly, to znamená vyšší nároky na finanční a logistické zabezpečení ve výcvikových střediscích v důsledku nižší úrovně vycvičenosti.

Vojáky základní služby lze obsazovat pouze místa nevyžadující další speciální přípravu přesahující dobu tří měsíců. Sníží se možnost využívání vojáků základní služby na obsazování dočasně neobsazených míst, jako jsou některá vysokoškolská místa - právníci, ekonomové atd. Vzniká zde také riziko nezvládnutí složitějších zbraňových systémů a speciální techniky.

Pro zabezpečení posilování Policie České republiky a integrovaného záchranného systému včetně možnosti nasazení k obraně a ochraně jaderných elektráren bude nutné vyčleňovat již plně profesionální jednotky.

Sníží se průměrná kvalita povolávaných vojáků.

Tento návrh ovlivní průběh reformy armády v tom, že si vynutí změnu postupu v profesionalizaci míst.

Harmonogram reorganizace vojenských útvarů a zařízení dosud nepředpokládá urychlení profesionalizace a mohlo by tak docházet k neúčelnému vynakládání prostředků do objektů, které budou následně opuštěny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP