(10.20 hodin)
(pokračuje Nečas)
Samozřejmě, že řada z vás může jmenovat celou řadu konkrétních příkladů z dopisů mladých mužů, kteří informují o současném průběhu dvanáctiměsíční základní vojenské služby. Já jsem z té hromady dopisů a emailů, které mám od vojáků základní služby, ať již vojáků, kteří mají základní vzdělání, jsou vyučení, mají středoškolské vzdělání nebo vysokoškolské vzdělání, bych tady mohl uspořádat hodinový seminář s citacemi konkrétních poznatků z průběhu této dvanáctiměsíční služby o tom, jak především ve druhé polovině služby v podstatě se jedná pouze o utloukání času, případně jako o umělé zdůvodňování jejich přítomnosti na vojenské službě.
Uvedu tady jenom dva citáty dvou vojáků základní služby. Jeden říká, že "jako vysokoškolák jsem před nástupem základní vojenské služby často slýchal v médiích zprávy o tom, jak si armáda cení těch vysokoškoláků, kteří nastoupí vojenskou základní službu, neboť jejich vzdělání a potenciál dokáže plně využít. Po půlroční zkušenosti a pobytu u tří různých útvarů jsem došel k závěru zcela opačnému. Jako právník jsem byl zařazen na číslo vojenské odbornosti 499, ale postupem času se ze mne stává UBS, což je zkratka znamenající univerzální bouchač služeb, při jedenácti službách do měsíce."
Dají se citovat další a další konkrétní případy mladých mužů, kteří - "V červnu loňského roku jsem ukončil studium na vysoké škole. Protože jsem chtěl usilovat o práci ve státní správě, tak jsem tuto změnu oznámil na vojenskou správu. Chtěl jsem nastoupit základní vojenskou službu. Logicky jsem se domníval, že budu odveden v nejbližším možném termínu a splním si tuto povinnost. Jaké bylo moje překvapení, že jsem se na vojnu nedostal ani v říjnu 2002, ale ani v dalším možném termínu, tedy v lednu 2003, to vám snad ani nemusím povídat. Samozřejmě že jsem udržoval telefonický kontakt s územní vojenskou správou, který neměl žádný kladný výsledek. V tomto období jsem rezignoval na nějaké místo ve státní správě a začal jsem si shánět zaměstnání v soukromé sféře. Jenže mé pohovory skončily u vojny, to byl pro zaměstnavatele nepřekonatelný problém. Až v březnu se mi naskytla příležitost pracovat u perspektivní společnosti, kde se mimochodem na to, jestli mám po vojně, nebo ne, nikdo neptal, což jsem kvitoval s povděkem. Jenže v březnu jsem obdržel dopis k převzetí povolávacího rozkazu. Pro mne velmi paradoxní situace, v podniku jsem ve zkušební době, takže zajištění pracovního místa po skončení vojenské služby nebudu mít opět žádné."
A takových dopisů by se daly citovat desítky a desítky v emailech i v listinné podobě, určitě chodí i vám, dámy a pánové.
Ukazuje se tedy, že v současné době je třeba udělat něco i pro ty - znovu opakuji - vychované mladé muže, kteří nehledají žádné výmluvy a nastupují vojenskou službu, přestože moc dobře vědí, že za několik let - a není teď důležité, zda za dva, za tři nebo za čtyři - bude základní vojenská služba zrušena. Já jsem přesvědčen, že je otázkou nejenom splnění našich společných volebních slibů, ale i otázkou elementární lidské slušnosti pro tyto mladé muže, kteří nehledají žádné výmluvy, plní si svou povinnost, přestože vědí, že právě v této době je této povinnosti tak snadné se vyhnout, něco udělat, že by i tito slušní mladí mužové měli mít z reformy Armády České republiky nějaký benefit. A jsem přesvědčen, že tím správným benefitem je i na základě volebních programů drtivé většiny zde sedících poslankyň a poslanců zkrácení základní vojenské služby.
Je to zvláště citlivé i v současné době při více než desetiprocentní nezaměstnanosti, protože i na těch příkladech, které jsem tady uváděl, je zřejmé, jak limitujícím a omezujícím faktorem je ten roční pobyt na základní vojenské službě pro mladé lidi, kteří skončí ať již střední školu, střední učiliště nebo vysokou školu, při hledání místa, protože celá řada potenciálních zaměstnavatelů je odkazuje, že nemá čas, aby oni ztráceli dvanáct měsíců svou kvalifikaci někde na základní vojenské službě, a to hledání pracovního místa je potom velmi komplikované.
Jsem přesvědčen, že také jednou z výhod tohoto zkrácení základní vojenské služby je i to, že dojde tím ke zkrácení doby civilní služby. V současné době v celé České republice existuje několik desítek čekatelů na absolvování civilní služby. Tyto lidé se přihlásili na tuto civilku, ale není pro ně dostatek míst, na kterých ji mohou absolvovat. Tím, že zkrátíme základní vojenskou službu a zkrátíme současně dobu civilní služby, tak vytvoříme více míst, přes která tito čekatelé na civilní službu budou moci v tom následujícím období absolvovat.
V souvislosti s tímto návrhem na zkrácení základní vojenské služby v médiích i v naší politické reprezentaci putuje několik obecně oblíbených omylů. Já bych tady zmínil tři podle mého názoru nejvýraznější.
Omyl číslo jedna, který říká, že budeme muset při zkrácení základní vojenské služby povolávat více vojáků základní služby a že zkrácení vojenské služby ve skutečnosti prodraží chod armády. Já musím říci, že toto tvrzení není pravdivé, protože vychází pouze z mechanického přepočtu současného počtu vojáků základní služby, z počtu útvarů a z tabulek naplněnosti jednotlivých vojenských útvarů. Není žádný důvod, aby v následujícím období byly drženy tak vysoké naplněnosti některých útvarů, není žádný důvod, aby v následujícím období byli často vojáci základní služby drženi v útvarech jenom proto, aby zdůvodňovali existenci pracovních míst vojáků z povolání a civilních zaměstnanců v útvarech, u kterých se stejně počítá, že v letošním roce, v příštím roce, případně do roku 2007 budou tyto útvary zrušeny. Já jsem přesvědčen, že při snížení počtu naplněnosti, samozřejmě rychlejší redukci počtu útvarů a zařízení vůbec nemusí platit princip, že budeme muset povolávat více vojáků základní služby. Nemluvě o tom, že platí ten argument, o kterém jsem tady uvedl v úvodu, že vzhledem ke zdravotním omezením a počtu žádostí o civilní službu stejně ten počet mladých mužů, kteří jsou schopni a ochotni absolvovat základní vojenskou službu, příliš nepřekračuje 20 000. Pohybuje se momentálně někde okolo 23 000 a v těch následujících letech bude oscilovat mezi 15 až 20 tisíci. Čili dokonce povolávat větší počty mladých mužů na základní vojenskou službu než dnes, mluvit o počtu o čtvrtinu větším, nebo dokonce o dvojnásobném počtu je i z těchto důvodů naprosto vyloučeno.
Omyl druhý, který souvisí s tvrzením, které jsem tady řekl o civilní službě, že to bude mít dramatické dopady na civilní službu. Ano, reforma Armády České republiky bude mít dramatické dopady na civilní službu. Celá řada příspěvkových a rozpočtových organizací, celá řada institucí, i nevládních institucí a podobně, obcí a měst a podobně se bude muset připravit na stav, kdy nebudou civilkáři, protože samozřejmě nebude mít žádnou racionální podobu to, že po zrušení základní vojenské služby by pokračovala civilní služba prostě proto, že když nebude někdo absolvovat základní vojenskou službu, tak nebude důvod, aby se jí vyhýbal tím, že jde na civilní službu z důvodů svědomí. Čili v každém případě tento dopad bude a bude spojen s plnou profesionalizací. V současné době, kdy máme ještě základní vojenskou službu, tam naopak zkrácení základní vojenské služby se projeví pozitivně ve zkrácení civilky a v možnosti vytvořit více míst pro čekatele na civilní službu, kterých je v současné době, jak jsem již uvedl, několik desítek tisíc.
Omyl třetí, který bývá často uváděn, že bude snížena kvalita vojenského výcviku, jestliže bude zkrácena základní vojenská služba ze dvanácti na šest měsíců.
***