(10.10 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Jestliže někdo z vás si zapálí cigaretu na tramvajovém ostrůvku, podle tohoto návrhu zákona se stane pachatelem přestupku nebo trestného činu. Dámy a pánové, chceme opravdu, aby naši mladí lidé měli úctu k zákonům vypěstovanou tím, že již v takovémto věku a takto drobným prohřeškem proti ničemu jinému než proti svému zdraví budou pachateli trestného činu? Já si myslím, že ne. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní zpravodajko. Nyní tedy můžeme přistoupit k hlasování. První hlasování bude, jak jsem avizovala, o návrhu na vrácení navrhovateli k dopracování.

Registruji návrh na odhlášení. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

O vzneseném návrhu budeme hlasovat v hlasování s pořadovým číslem 71, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti návrhu?

Hlasování pořadové číslo 71 skončilo. Z přítomných 159 se pro vyslovilo 70, proti bylo 76. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme pokračovat druhým hlasováním, kterým je návrh na zamítnutí předloženého návrhu zákona. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 72, které zahajuji. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 72 skončilo. Z přítomných 160 se pro vyslovilo 50, proti bylo 84. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání tohoto návrhu zákona výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

O návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 73. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti návrhu?

Hlasování pořadové číslo 73 skončilo. Z přítomných 160 pro bylo 132, proti jeden. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Současně končím prvé čtení tohoto vládního návrhu zákona.

 

Pokračovat budeme dalším bodem schváleného pořadu schůze, kterým je

 

27.
Návrh poslanců Petra Nečase a Jana Vidíma na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti
a o vojenských správních úřadech (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 220/1999 Sb., o průběhu základní nebo náhradní služby a vojenských cvičení
a o některých právních poměrech vojáků v záloze, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 229/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 229/1. Prosím nejprve o klid v jednací síni, poté aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Petr Nečas. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Petr Nečas: Paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, dámy a pánové, drtivá většina poslankyň a poslanců této Poslanecké sněmovny byla v roce 2002 zvolena do této komory Parlamentu na základě svých stranických programů, které v té nebo oné podobě slibovaly voličům v České republice před zrušením základní vojenské služby její výrazné zkrácení. Chci připomenout postoje jednotlivých stran, které s tímto slibem do voleb šly. Občanská demokratická strana slibovala zkrácení zpočátku na devět, posléze na šest měsíců. Sociální demokracie mluvila o zkrácení rovnou na šest měsíců, strany koalice - strana lidová a Unie svobody - slibovaly zkrácení základní vojenské služby před jejím zrušením na čtyři až osm měsíců. Znamená to, že vyjdeme-li z těchto volebních programů necelý rok starých, tak 159 členů této Poslanecké sněmovny bylo zvoleno mimo jiné se slibem zkrácení základní vojenské služby před jejím úplným zrušením.

Myslím, že nejlépe tento dominantní a převažující postoj české politické reprezentace vyjádřil měsíc před volbami svými slovy pan ministr obrany Tvrdík pro média, kdy - cituji z jednoho jeho rozhovoru ze dne 14. května 2002 - řekl: Ještě v letošním roce, to znamená v roce 2002, může být vojenská služba zkrácená, nevidím v tom žádný problém. Konec citátu.

Drtivá většina české politické reprezentace se shodla nejen na výsledném konci reformy ozbrojených sil, kterým má být úplná profesionalizace armády doprovázená zrušením základní vojenské služby, ale jak jsem již řekl, i na tomto mezikroku, to znamená ještě před zrušením základní vojenské služby základní vojenskou službu zkrátit.

Je evidentní - vzhledem i ke stavu branecké populace - že dochází nejen k celkovému poklesu počtu branců, ale dochází i vzhledem k zdravotnímu stavu mladé populace, k počtu žádostí o civilní službu k celkovému poklesu mladých mužů, kteří jsou schopni absolvovat základní službu. Schopni a ochotni je třeba dodat, protože vyhnout se základní vojenské službě prostřednictvím ať již skutečných nebo nepříliš skutečných zdravotních důvodů a poměrně lehkým přihlášením se k civilní službě je po celá devadesátá léta až dodnes velmi jednoduché. V každém případě to znamená, že Armáda České republiky má k dispozici ročně něco kolem 20 tisíc branců, kteří jsou schopni - a znovu dodávám to důležité slovo: a ochotni - nastoupit základní vojenskou službu.

V minulém roce při přípravě rozpočtu došlo i k velice výraznému snížení finančních prostředků, které jsou určeny pro výcvik vojáků základní služby. Došlo tedy k velice výraznému omezení tohoto výcviku. Musím říci, že jsme nikdo nemohli být spokojeni s rozsahem, kvalitou a intenzitou výcviku vojáků základní služby v minulosti, v tomto posledním období se situace ještě zhoršila. Bohužel pro drtivou většinu mladých mužů, kteří absolvují dvanáctiměsíční pobyt na vojně, se jedná většinou o pobyt, který je vyplněn kombinací nicnedělání, nekonečných úklidů, fádních a často zbytečných služeb. Se skutečným armádním vojenským výcvikem tak současná dvanáctiměsíční vojenská základní služba nemá příliš mnoho společného.

V mnoha ohledech tak trestáme slušné mladé muže, kteří nemají dost drzosti nebo někdy důvodů vymluvit se na různé důvody, pro které drtivá většina branecké populace základní vojenskou službu neabsolvuje. Jsou to většinou slušní mladí muži, kteří nechtějí lhát, nechtějí předstírat, že mají zdravotní důvody, nechtějí předstírat výhradu z důvodů svědomí, chtějí tuto vojenskou službu absolvovat jako svou povinnost, kterou jim ukládá branný zákon. My bychom si měli být vědomi toho, že v současné době tím dvanáctiměsíčním pobytem na vojně je vlastně trestáme, protože tato vojenská služba po dobu dvanácti měsíců dnes nemá příliš velký obsah než obsah, o kterém jsem zde mluvil, to znamená obsah s minimem vojenského výcviku a s minimem jejich přínosu pro zvýšení jejich vojenské kvalifikace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP