(Schůze pokračovala v 15.45 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážení členové vlády, vážené dámy a pánové. Dovolte mi, abych zahájil odpolední jednání 14. schůze Poslanecké sněmovny, a budeme pokračovat podle schváleného programu bodem číslo 18.
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti
České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty
a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 263/ - prvé čtení podle § 90 odst 2
Ocitáme se v prvém čtení. Návrh vlády je, abychom tento návrh zákona projednali podle § 90 odst. 2. Upozorním tedy, že je navrženo, abychom s návrhem vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Nyní prosím pověřeného ministra vlády, ministra dopravy a spojů, aby ho uvedl, a žádám ministra Milana Šimonovského, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové. Předložený rozsahem nevelký návrh novely zákona č. 77 se týká jediné zásadní právní skutečnosti. Podle stávajícího znění dikce ustanovení § 19 odst. 2 předmětného zákona je možný dvojí výklad tohoto ustanovení. Podle jednoho výkladu lze přijmout státní záruku za nově vznikající závazek státní organizace Správa železniční dopravní cesty pouze na základě přijetí samostatného zákona v souladu s ustanovením § 73 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů. Podle druhého výkladu není zapotřebí přijetí samostatného zákona, protože ručení státu za závazky této státní organizace vyplývá přímo z dikce předmětného ustanovení zákona č. 77/2002 Sb. Vzhledem k významu úvěrů přijímaných v souvislosti s výstavbou a modernizací železničních dopravních cest a objemu finančních prostředků poskytovaných na tyto akce je nutno právně jednoznačně vyjádřit, že za tyto nově vznikající závazky může stát v souladu s platnými rozpočtovými pravidly ručit pouze tehdy, bude-li v případě požadování státní záruky za sjednaný úvěr přijat samostatný zvláštní zákon pro každou jednotlivou investiční akci.
Smyslem předkládaného návrhu novely zákona č. 77 je tedy precizace stávající právní úpravy ručení státu za závazky státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Podle navržené novely zákona bude nesporné, že za všechny staré závazky vykázané v účetnictví bývalé státní organizace České dráhy ke vzniku státní organizace Správa železniční dopravní cesty ručí stát přímo ze zákona č. 77. Stát by dále ručil přímo z platného zákona za závazky státní organizace Správa železniční dopravní cesty vzniklé po dni jejího vzniku, ovšem s výjimkou nových závazků vázaných na přijetí úvěru za účelem financování výstavby a modernizace železniční dopravní cesty.
***