(15.50 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Navrhuje se, aby v těchto nových závazcích mohl stát přijmout záruku, jen stanoví-li to zvláštní zákon. Základním cílem předkládaného návrhu novely kromě precizace významu uvedeného ustanovení o ručení státu je tedy i restrikce možného stávajícího ručení státu ze závazků státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Až po předložení této novely zákona v Parlamentu byl ve Sbírce zákonů uveřejněn nález Ústavního soudu ze dne 19. února 2003 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 77. Ministerstvo dopravy proto připravilo další novelu zákona č. 77, která reaguje na nález Ústavního soudu, a tato novela bude předložena vládě ČR nejpozději 4. června t. r., tak aby první čtení tohoto zákona mohlo být projednáno v Poslanecké sněmovně Parlamentu koncem června. Tento termín je nezbytný pro to, aby Parlament stihl termín 31. 10., který je rozhodnutím Ústavního soudu uveden v jeho nálezu. Vláda proto požádala sněmovnu o projednání návrhu zákona v souladu s ustanovením § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny také proto, aby projednávání ve výborech nebylo již teď zatíženo snahou zapracovat do novely zákona také nález Ústavního soudu. Vládu vedla k tomuto návrhu také skutečnost, že stávající právní stav blokuje přípravu návrhu zákona o zárukách na úvěry ze zdrojů Evropské investiční banky na realizaci 4. a 3. železničního tranzitního koridoru.

Věřím, že sněmovna přijme moje ubezpečení, že návrh zákona, který bude narovnávat nález Ústavního soudu, bude předložen sněmovně v červnu t. r. a umožní, aby příprava investičních akcí mohla probíhat tak, jak potřebuje tento stát. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Milanu Šimonovskému za úvodní slovo k návrhu zákona. Zpravodajem pro první čtení byl organizačním výborem určen pan kolega Miroslav Kalousek, kterého zatím nevidím. Věřím, že předseda klubu KDU-ČSL ho sežene, abych ho mohl vyzvat, aby se ujal své zpravodajské zprávy. Poprosím sněmovnu o chvilku klidu. Nejde o ztrátu pořadí u zpravodaje v rozpravě. Počkáme maličkou chvilinku na pana kolegu Kalouska.

Zopakuji jenom, že při jednání podle § 90 odst. 3 nelze návrh projednat tím způsobem, vznesou-li proti němu před ukončením obecné rozpravy námitku nejméně dva poslanecké kluby nebo 50 poslanců. V tomto případě by pokračovalo projednávání podle § 90 odst. 7. Návrh lze vrátit navrhovateli k dopracování, zamítnout či přikázat k projednání výborům. Do této chvíle nemám žádný návrh, námitku, abychom neprojednávali podle § 90 odst. 2, leda by vznikla v průběhu obecné rozpravy, do které nemám ale žádnou přihlášku. Pravděpodobně bude přihláška z místa, protože písemné přihlášky nemám. Rozumím rozhořčení pana předsedy rozpočtového výboru, když je to přiděleno kromě rozpočtového výboru i hospodářskému výboru.

Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Dámy a pánové, jako zpravodaj sněmovny doporučuji sněmovně propustit tento návrh zákona do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Děkuji panu Kalouskovi jako zpravodaji. Ptám se, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy. Ano, pan kolega Sehoř. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, podstata předkládaného návrhu tkví v tom, aby Správa železniční dopravní cesty neměla nekontrolovatelnou možnost zadlužovat (sebe?) a tím i stát. ODS s takovým návrhem samozřejmě souhlasí, je to velice jednoduchá věc. Naopak jsme v minulém období při schvalování tohoto zákona upozorňovali na to, že taková situace nastane. Tehdy ovšem předkladatel návrhu ani ti, kteří tehdy ten zákon odsouhlasili, nás neslyšeli. Je zajímavé, že po necelém roce přichází ministerstvo s tím, co už rok vědělo.

ODS také upozorňovala na ostatní nedostatky tohoto zákona, např. na nestejný přístup k různým podnikatelským subjektům. Tehdy jsme také nebyli slyšeni a proběhlo řekněme politické rozhodnutí, že ten zákon bude přijat za každou cenu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP