(16.10 hodin)
(pokračuje Špidla)
Rozšíření státu podle míry redistribuce je věcí sociálně politické doktríny nebo sociálně politických zvyklostí, které jsou v tom či onom státě uplatňovány, a v demokratických státech je to samozřejmě na základě rozhodnutí voličů, které učinili ve volbách. Tím je myslím ten základní charakter sociálního státu zřejmý.
Koncepce sociálního státu se výrazně posílila po druhé světové válce, která zřetelně prokázala, že v okamžiku, kdy připustíme, aby poměrně velké skupiny byly vyřazeny a zatlačeny do nedůstojných podmínek, vytváříme napětí, které je schopno vést k tragédiím v rozsahu například i velkých kontinentálních válek.
Pokud jde o problematiku vozidla Superb, jsem velmi rád, že přecházíme k českému typu vozidla, a oceňuji, že jistý nejmenovaný ministr, o kterém jste hovořil, používá české vozidlo na rozdíl od zvyklosti, kdy byla používána vozidla zahraniční provenience. A je to postup, který považuji za správný. Vzhledem k tomu ovšem, pane poslanče, že název vaší interpelace nehovořil o problematice jakéhokoliv motorového vozidla, dovolte mi, abych v tento okamžik svoji odpověď ukončil.
Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za slovo, pane předsedo vlády. K doplňující otázce má prostor pan poslanec Martin Říman. Upozorňuji pouze, že má limit jedné minuty. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Říman: Pane premiére, já považuji za dehonestující pro předsedu české vlády, že není bez přípravy a bez papíru schopen odpovědět na tak jednoduchou otázku, jakou jsem položil, totiž zda používání nadstandardního vozu, i když české výroby, je normální pro používání nikoliv ministra, ale ministerských úřadníků. A abych vás uvedl na pravou míru, vy jste hovořil o tom, že bude používat vůz Superb ministr - ministr Šimonovský - jde o ministra dopravy. Není to pravda, jde o úředníky. Ministr dopravy jezdí v nečeském voze BMW a v dobách předchozích vlád byly na ministerstvu dopravy pouze vozy značky Tatra pro příslušného ministra. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vidím, že reagovat bude pan premiér, a proto mu uděluji slovo. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Myslím si, že by mělo být zásadou, že v odpovědi i na detailní otázku je třeba být připraven. V okamžiku, kdy jste hovořil pouze o ministerstvu, a to naprosto abstraktně o úředníkovi, by bylo jistě porušením principu předběžné opatrnosti a vážnosti úřadu ministerského předsedy, kdybych vám jen tak "z voleje" odpovídal. Příště, pane poslanče, pokuste se zřetelněji napsat titulek své interpelace. Rád půjdu do podrobností.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla odpověď pana premiéra.
Předtím než předám slovo dalšímu interpelujícímu, panu místopředsedovi Ivanu Langerovi, prosím o technický záznam pro steno: paní ministryně Petra Buzková se omlouvá z našeho dnešního odpoledního jednání.
Nyní tedy má slovo ke druhé interpelaci na předsedu vlády místopředseda sněmovny Ivan Langer. Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, z plánu legislativních prací vlády na rok 2003 vyplývá, že v měsíci lednu měl předložit ministr vnitra Stanislav Gross návrh zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Pokud se nepletu, nestalo se tak. Z tohoto důvodu bych znal rád odpovědi na tyto tři následující otázky.
Proč ministr vnitra a současně místopředseda vlády ČR nesplnil úkol, který vyplýval z plánu legislativních prací vlády a nepředložil tento klíčový zákon - znovu zdůrazňuji: klíčový zákon - pro všechny příslušníky bezpečnostních sborů včas? Za druhé - stává se pravidlem, že ministři vaší vlády tedy přestanou po vzoru svého prvního místopředsedy stranického a místopředsedy vlády dodržovat stanovené termíny pro podávání zákonů? A za třetí - velmi rád bych znal váš názor na tento případ tváří v tvář skutečnosti, že pan ministr Gross je po řadě let prvním ministrem vnitra, za jehož působení na Ministerstvu vnitra došlo k nárůstu trestné činnosti páchané na území ČR v roce 2002 po několika po sobě jdoucích letech poklesu a současně došlo naopak k poklesu objasněnosti této trestné činnosti ze strany policistů.
Myslím si, že dáte-li do souvislosti takovouto práci pana ministra vnitra s tím, že neplní dále své úkoly, myslím, že byste mu měl jako stranický předseda doporučit, aby se méně věnoval vnitrostranické sociálně demokratické politice a více se věnoval práci na Ministerstvu vnitra.
Děkuji vám za odpovědi na mé tři otázky.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Prosím o odpověď premiéra vlády.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, není mi úplně jasné, z čeho čerpá pan místopředseda Langer informaci, že ministr vnitra se opozdil s předložením služebního zákona bezpečnostních sborů, protože zákon byl předložen již 2. října, to znamená daleko dříve, než byl termín, který jste uváděl, a byl zařazen 13. listopadu na jednání vlády. Vláda jeho projednávání přerušila a dne 20. ledna vláda na své schůzi přijala usnesení vlády č. 130 o odměňování příslušníků bezpečnostních sborů a přijala závěry, jakým způsobem má být návrh zákona o služebním poměru pracovníků bezpečnostních sborů dopracován. Ministerstvo vnitro dopracovaný materiál předložilo vládě a je předpoklad, že uvedené návrhy zákona mohou být vládou předloženy Poslanecké sněmovně tak, aby mohly být zařazeny na program její březnové schůze.
Čili principiálně musím říci, že ministr vnitra předložil zákon. Je pravda, že tento zákon byl relativně dlouho projednáván ve vládě. Ovšem je správné zdůraznit to, co jste koneckonců sdělil i vy, že je to zákon mimořádného významu a nepochybně si podrobné a dlouhé projednávání zaslouží.
Pokud jde o problém nárůstu trestné činnosti, mohu k tomu pouze sdělit, že nedošlo k faktickému nárůstu trestné činnosti, že v souvislosti se změnou trestního řádu došlo ke změně metodiky vykazování a tato metodika vykazování se projevila na zvýšení příslušných čísel. Čili je to záležitost, kterou nepochybně znáte z řady ekonomických a jiných statistik, že změny metodiky se mohou projevit na odlišném vyjádření reality. Vážený pane poslanče, nemohu přijmout váš názor, že se trestná činnost zvýšila, nýbrž musím vám sdělit, tak jak jsem již učinil, že došlo ke změně metodiky a při pečlivé interpretaci těchto změn zjistíte, že váš názor se nezakládá na skutečných faktech.
Pokud jde o činnost vnitrostranickou pana ministra vnitra, musím říci, že jakožto premiér mohu konstatovat, že své ústavní povinnosti plní zcela a beze zbytku.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji předsedovi vlády. Táži se - ano, vidím i bez dotazu, že pan místopředseda chce vznést doplňující dotaz, a proto prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane premiére, za upřesnění. Možná jsem se vyjádřil nepřesně. Podle mého přesvědčení v okamžiku, když ministr má předložit návrh zákona do vlády, znamená to, že v lednu zákon vláda projedná, v lednu, pokud je zákon kvalitně připraven, ten návrh zákona schválí a postoupí jej do Poslanecké sněmovny. Zřejmě ač pan ministr předložil původní verzi dokonce s předstihem, jednalo se o tak nekvalitní verzi, že dosud její projednávání ve vládě nebylo ukončeno a do Poslanecké sněmovny zaslána nebyla. Nicméně tady bych možná souhlasil s tím, že je lepší o něco později a v dobré a náležité kvalitě než dbát na to, aby to bylo co nejdříve, a potom do sněmovny přišel opět, jak tomu bylo posledně, špatný návrh zákona.
***