(12.40 hodin)
(pokračuje Schling)

A také se to děje. Na metro každoročně určitý a nemalý objem finančních prostředků zde schvalujeme v rámci státního rozpočtu. A takovouto dotaci lze samozřejmě do státního rozpočtu zahrnout i na pokrytí jiných potřeb, než jsou jenom potřeby Prahy.

Čili ta cesta tady existuje, není třeba nic nového vymýšlet, není třeba se nabourávat do zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury. A z těchto důvodů opakuji svůj návrh na zamítnutí tohoto zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, takže rozpravu končím.

Ptám se, zda pan navrhovatel či pan zpravodaj chtějí využít svého práva závěrečných slov. Takže pan radní, prosím, máte slovo.

 

Pan Rudolf Blažek: Děkuji. Já jenom velmi krátce. My skutečně nežebráme, to nebyl obsah našeho návrhu, jak tady několikrát zaznělo. Já opakuji, že impulsem pro tento náš návrh skutečně bylo to usnesení z května roku 2002, tzn. před povodněmi, kdy sama vláda, tak jak jsem zde deklaroval, do svého usnesení uložila příslušnému ministrovi tehdy ještě dopravy a spojů, dnes asi by to přešlo na ministra dopravy, jaksi tuto záležitost pomoci Praze při financování městského okruhu, kterou i vláda, a zaznělo to tady také několikrát, chápe jako svoji prioritu, tak zahrnout do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Já za sebe říkám, že asi pak by bylo logické tedy to usnesení vlády nějak revokovat, pokud tedy sama vláda říká, že to je nesmyslný a nekoncepční krok.

To je z mé strany asi všechno. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu, který padl v rozpravě. V rozpravě byl předložen panem zpravodajem návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Já se pokusím přivolat kolegyně a kolegy z předsálí.

 

Budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí projednávaného návrhu zákona.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování číslo 61 z přítomných 163 poslanců 74 hlasovalo pro, 29 proti návrhu. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Táži se, zda má někdo jiný návrh. Nevidím nikoho. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru? Zahajuji hlasování, prosím stiskněte tlačítko, zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování číslo 62 z přítomných 163 poslanců 132 hlasovalo pro návrh, 2 poslanci hlasovali proti návrhu. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Končím tento bod.

 

Dalším bodem, který budeme projednávat, je bod číslo

 

34.
Návrh poslanců Martina Římana a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 109/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Poslanec Martin Říman: Dámy a pánové, dovolte, abych vám uvedl jednoduchou novelu zákona o pozemních komunikacích -

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Já vás, pane poslanče, přeruším, protože vy jste se ujal slova dříve, než jsem vám ho udělila.

Jenom doplním, že upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk č. 109/1.

A teď, prosím, se ujměte slova.

 

Poslanec Martin Říman: Děkuji. Já se omlouvám, paní předsedající.

Takže uvedu jednoduchou novelu zákona o pozemních komunikacích. Nicméně přestože vlastně její smysl se dá shrnout a je shrnut v zákoně do jedné rozvitější věty, myslím, že neuškodí vás seznámit se širším okolím tohoto návrhu.

Novela zákona o pozemních komunikací platná od 1. ledna letošního roku umožňuje, aby stát budoval a rozvíjel síť dálnic zapojením tzv. soukromého kapitálu koncesním způsobem, to znamená, že stát deleguje výstavbu, provoz a údržbu dálnice na privátní osobu. Způsob financování takovéhoto projektu je kodifikován skrze tzv. nepravé neboli stínové mýto, to znamená, že soukromá osoba, investor, který dálnici vybuduje a provozuje, tak neinkasuje peníze za používání této dálnice od uživatelů, tedy od řidičů - to je to, co známe pod pojmem mýto jako takové - ale od státu, tedy z veřejných prostředků. Ať je to ze státního rozpočtu nebo v našem případě z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. To znamená, že výstavba komunikace tímto způsobem neznamená přenesení finanční zátěže ze státu na soukromý sektor, ale spíše jde o oddálení plateb nebo placení jiným způsobem, ale vždy zase z veřejných prostředků.

A v tomto smyslu má novela platná od 1. ledna jeden zádrhel, a to ten, že z rozhodování o uzavření takové smlouvy s koncesionářem je vyloučena Poslanecká sněmovna. Přitom se jedná ve svém důsledku, jak jsem řekl, o peníze daňových poplatníků. A jak jistě všichni dobře víte, současná právní úprava daná zákonem o rozpočtových pravidlech a také zákonem o dluhopisech vlastně neumožňuje vládě, exekutivě, aby odsouhlasila jakýkoli veřejný výdaj bez souhlasu Poslanecké sněmovny. Jinými slovy, pokud by se tato komunikace financovala nikoli koncesí, ale způsobem, který známe, např. z rozpočtu státu nebo z půjčky Evropské investiční banky nebo vydáním dluhopisů, vždy by musela vláda s tímto se obrátit na Poslaneckou sněmovnu, aby Poslanecká sněmovna s tímto výdajem, s tímto zatížením vyslovila souhlas.

Jedinou výjimkou se stala právě koncesní metoda budování dálnic schválená novelou platnou od 1. ledna a to já považuji se skupinou navrhovatelů za evidentní rozpor a vlom do stávajícího smyslu vydávání veřejných prostředků vládou České republiky. Proto cílem předložené novely je změnit zákon o pozemních komunikacích, tedy zákon 13/1997 Sb., tak, aby uzavření koncesní smlouvy, které samozřejmě předpokládá budoucí výdaje státu, podléhalo předchozímu schválení Poslaneckou sněmovnou.

Pro úplnost konstatuji, že tento návrh není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, že je v souladu s právem Evropské unie, že s jeho návrhem vyslovila souhlas vláda, a protože jde o normu skutečně velmi jednoduchou, snadno pochopitelnou, navrhuji, aby byla projednána podle § 90.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP