(12.20 hodin)
(pokračuje M. Urban)

Nechci v této chvíli komplikovat stanovisko vlády, stanovisko zpravodaje. Přidržím se tedy těchto postojů, ale chtěl bych říci, že budu iniciátorem toho, aby došlo ke zpracování novely zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury, aby došlo k tomuto zpracování vládou, tak aby tato novela případně postihovala tento problém v celém komplexu.

Chtěl jsem pouze zdůraznit, že není možné dále prohlubovat diskriminaci mezi samosprávami, mezi krajskou samosprávou a mezi samosprávou měst a obcí, protože tam nemůže být žádná nadřízenost nebo podřízenost, tam nemůže být jiný vztah ke státním finančním prostředkům, musí tam být vztah rovnocenný.

Proto můj závěr v této chvíli je takový, že budu respektovat stanovisko vlády, ale zároveň budu iniciátorem toho, aby se vláda tímto problémem dále zabývala a připravila vládní novelu tohoto zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Petr Bratský, připraví se pan poslanec Martin Říman.

 

Poslanec Petr Bratský: Paní předsedající, dámy a pánové. Myslím si, že v předchozí diskusi to trošku vypadalo tak, jako by hlavní město Praha si chtělo ze státních prostředků, z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, platit snad opravy nějakých druhořadých nebo dokonce až třetiřadých silniček, uliček uvnitř Prahy. Je třeba si říci, že se zde jedná o úplně jiný problém.

V roce 1974 byla k Praze připojena řada měst a obcí. A taková Zbraslav je samostatné městečko, dalo by se říci poměrně dost daleko od Prahy, ale přitom je to městská část hlavního města Prahy. Dávám to jako příklad, který je nejvíce viditelný, který vám možná nejlépe přiblíží tuto situaci.

Mnohá velká města, statutární města v naší republice to mají vyřešeno tak, že posunula hranici vstupu dálnic nebo čtyřproudových komunikací první kategorie hluboko do svého území a tam se o ně stará stát a obce se starají až o pokračování hodně uvnitř města. Praze je situace opačná, a asi ještě v několika městech republice, kdy naopak ony nepopulární cedule, které vás lákají, že vjíždíte do hlavního města Prahy, jsou už dost dopředu před městem a vy musíte ze své oblíbené "stotřicítky", a někdo často ani tu nedodržuje, snižovat rychlost na rychlost městskou - ani to se příliš mnohým řidičům nedaří. A v podstatě se šouráte po krásné čtyřproudovce hodně hluboko do města, ani tam často není mnoho odboček.

A musím říci, že titul, který vedl k tomu, že tento návrh v hlavním městě Praze vůbec vznikl, byly především loňské záplavy. Ty především poničily Strakonickou, ale i některé další. A to je asi ten hlavní důvod, proč hlavní město Praha tuto novelku podalo.

Uznávám, že pokud se podíváme na princip využívání Státního fondu dopravní infrastruktury, tak samozřejmě má pravdu pan ministr, samozřejmě mají pravdu i další, kteří zde hovořili na téma, že by asi z tohoto fondu se měly finanční prostředky dávat na to, co vlastní stát. Ale říkám znovu a opakuji, že vzhledem k tomu, že některé obce tuto hranici posunuly, a nepochybně by to asi mohlo udělat i hlavní město Praha po dohodě se státními orgány a "zaříznout" tam v podstatě silnice se svými propustky a "pangejty" - odpusťte mi toto slovo. I to by se mohlo jistě řešit, ale jezdí tam městská hromadná doprava, jezdí se často i do příměstských čtvrtí městskou hromadnou dopravou, a není to účelné. Hlavní město Praha je dost bohaté město, ale jsou mimořádné okolnosti, a toto byla jedna z nich, kdy zažádalo o možnost zafinancovat některé velké ztráty, které vznikly záplavami, z fondu dopravní infrastruktury.

Jsme si vědomi toho, že v loňském roce Praha dostala mimořádných asi 152 mil. Kč, jestli si správně pamatuji, na opravy těchto poničených silnic, ale je to strašně malá částka na to, o jak obrovské dopravní stavby se jedná.

Proto prosím, vezměte s pochopením tento návrh. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Martin Říman, připraví se pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Martin Říman: Dámy a pánové, chtěl bych uvést na pravou míru několik skutečností, které tady byly zmíněny, a jeden zásadní mýtus, o který se tady bojuje.

Za prvé není pravda, že prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury slouží k financování infrastruktury státní. Všichni dobře víte, že silnice druhé a třetí třídy, což je téměř 50 000 km silnic v tomto státě, přešly do majetku a do zodpovědnosti krajů, přesto jsou nadále financovány z tohoto fondu. Je třeba samozřejmě doříci, že v současné době se připravuje model, jak tuto pupeční šňůru odstřihnout.

Mohl bych mluvit o cyklistických stezkách. Je to sice marginální část rozpočtu fondu, nicméně i tady se jedná o financování nestátních subjektů.

To je jedna věc.

A argument, že místní komunikace nejsou státní, není myslím ten správný argument. Ten správný argument je ten, že ve financování infrastruktury dopravy je dneska velký zmatek a že v tom není žádný systém, a existence fondu dopravy ten zmatek ještě zvětšila.

Tento návrh vítám jedině v tom smyslu, že pomůže urychlit debatu o tom, jakým způsobem transformovat fond dopravy, zda vůbec má existovat, protože myslím, že po třech letech existence vidíme všichni, že jeho vznik je minimálně spornou záležitostí, protože se vůbec nejedná o nějakých pár kilometrů silnic na území Prahy. Zákon se týká všech místních komunikací v celé České republice. A pokud mě má paměť neklame, tak se jedná asi o 120 000 km různých komunikací lepší či horší úrovně, což je samozřejmě adekvátně k tomu obrovský balík finančních prostředků.

A teď se dostávám k tomu mýtu. Tady je nějaká snaha porcovat kůži medvěda. Ale problém je v tom, že ta kůže prostě neexistuje. Ten medvěd ne že nevyrostl, on se neustále zmenšuje. Uvedu příklad letošního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který jsme tady schvalovali před Vánoci ve výši 45 mld. Kč, ale z těchto 45 mld. Kč, na které už dneska je spousta vlčáků nachystaných, pouze 18 mld. Kč, tedy dvě pětiny, jsou zdroje, které bychom mohli nazvat jako zdroje trvalé, to znamená podíl na daňových výnosech. Zbývajících 27 mld. Kč jsou náhodné zdroje z Fondu národního majetku. A jak možná víte, Ministerstvo financí už avizovalo fondu dopravy, že v příštím roce může počítat ne s 27 miliardami, ale s nulou miliard. Jestliže tedy fond dopravy příští rok nebude za této situace schopen financovat povinnosti, které mu dneska ze zákona přináležejí, jak by se mohl ještě podílet na financování oněch 120 000 km místních komunikací?

Jinými slovy: Míra problému, před kterou stojíme, je obrovská a přijetím tohoto návrhu zákona se samozřejmě ještě zvětší. Nicméně z mého pohledu je to svým způsobem dobře, protože jedině tak rozpohybujeme vládu, aby financování dopravní infrastruktury zahrnula do své patrnosti a aby skutečně řešení přišlo rychle, protože rozpočet na rok 2004 se v podstatě již začíná připravovat.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní udílím slovo panu poslanci Pavlu Hojdovi a připraví se pan poslanec Karel Sehoř.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, připojím se také do diskuse. Z dosavadní diskuse vyplývá, že je celá řada odpůrců, celá řada zastánců diskuse nad touto novelou zákona. A já se rovněž domnívám, že je to částečně problémové opatření i z toho důvodu, že se chystá jednak změna v získávání zdrojů, alespoň množství získávání zdrojů do Státního fondu dopravní infrastruktury, a že tady existují rozpory ve vlastnictví komunikací.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP