(12.10 hodin)
(pokračuje R. Blažek)

Jsme si samozřejmě vědomi toho, že případné přijetí našeho návrhu by mohlo mít dopad na zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Ovšem zdůrazňuji, že to samozřejmě je záležitosti rozhodnutí fondu, nikoliv obligatorní nutnost, a proto k nesouhlasnému stanovisku vlády, které obsahuje tři důvody, proč vláda nedoporučuje přijetí tohoto zákona, uvádíme:

Jednak obecnosti a neurčitosti pro výběr případů. Jsme přesvědčeni, že uvedený zákon nestanoví kritéria ani pro jiné případy. Jde podle našeho názoru jen o uzákonění možnosti fondu poskytnout peněžní prostředky na místní komunikace.

K bodu, že návrh neobsahuje související novelu zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, se domníváme, že jde o souvislost pouze věcnou, není nutno řešit zvýšení příjmů fondu, neboť opět fond, pokud rozhodne, že nepodpoří rozvoj místních komunikací, nelze ho k tomu žádným způsobem nutit.

A totéž, v tomto duchu se vyjadřujeme k poslední připomínce, že návrh neobsahuje kvantifikaci dopadu na výdajovou stránku státního rozpočtu, neboť to není možné pochopitelně vyčíslit, neboť se jedná pouze o možnost, nikoliv povinnost fondu tyto prostředky poskytovat.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost a z výše uvedených důvodů si vás dovolují požádat o podporu našeho návrhu v prvním čtení, které by nám umožnilo dále náš návrh projednat v příslušných výborech vážené Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Prosím, zaujměte místo u stolku předkladatelů a zpravodajů.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaromír Schling. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, podobné téma, jaké je obsahem tohoto návrhu, zde již bylo diskutováno vícekrát, poprvé už v době, kdy se fond dopravní infrastruktury tvořil. A zcela záměrně a promyšleně nemůže fond financovat místní komunikace. To především, především z toho důvodu, že místní komunikace jsou ve vlastnictví měst a obcí. A financovat je ze Státního fondu dopravní infrastruktury by znamenalo nutit starosty k tomu, co nechtějí, to znamená v uvozovkách prosím leštit kliky na ministerstvech, v tomto případě tedy u kanceláří Státního fondu dopravní infrastruktury.

Tento návrh jde zcela proti logice zákona, který vznikl proto, aby Státní fond dopravní infrastruktury mohl financovat dopravní infrastrukturu ve vlastnictví státu. Dokonce se již pracuje na tom, aby Státní fond dopravní infrastruktury přestal financovat silnice druhé a třetí třídy, a to proto, že přešly do majetku obcí a příslušná částka se z rozpočtu fondu přesune již v příštím roce do rozpočtu krajů. A je to tak zcela správné, aby o svém majetku mohly kraje a také obce, pokud jde o místní komunikace, plně rozhodovat a nebyly závislé na tom, jak o jejich majetku, o údržbě jejich majetku bude rozhodovat úředník někde jinde.

Z toho důvodu se domnívám, že by bylo chybou rozšířit možnosti Státního fondu dopravní infrastruktury o financování místních komunikací, a navrhuji, aby tento návrh byl již v prvním čtení zamítnut. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pane zpravodaji, jenom připomínám, že tento návrh budete muset přednést v obecné rozpravě. (O slovo se hlásí poslanec Urban.)

Nevím, jestli pan předseda poslaneckého klubu ČSSD se hlásí s procedurálním návrhem, zatím ještě není rozprava. Takže do rozpravy. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil ministr dopravy a spojů pan Milan Šimonovský. Poté vystoupí pan poslanec Milan Urban.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, já se připojím k těm, kteří jsou velmi rezervovaní k tomuto návrhu zákona, protože tento krok by byl velmi nesystémový. Myslím si, že fond dopravní infrastruktury svým založením je skutečně určen pro rozhodující komunikace nebo dopravní cesty, obecně řečeno, na území České republiky, které přenášejí největší dopravní zátěž. Tyto komunikace nelze řešit z jiných zdrojů, a proto na ně stát zákonem 104 vyčlenil prostředky z daní tak, aby byla tato modernizace a výstavba zajištěna.

Padlo zde, že fond a jeho zdroje procházejí určitou transformací, a to zejména z toho důvodu, že Fond národního majetku má již od příštího roku zdroje velmi omezené a možná do budoucna Fond národního majetku skončí. To znamená, že budeme veškeré výdaje fondu dopravní infrastruktury hradit ze zdrojů, které budou spíše soukromého charakteru, a budeme se snažit usilovat o spojení veřejného sektoru se soukromým sektorem. A zde si vůbec nedokážu představit, že by obecní komunikace patřily k těmto vybraným projektům.

A jen taková krátká bilance. V současné době jsou zdroje fondu 18,2 miliardy, ty pravidelné zdroje z daní, a běžné výdaje na opravy a údržbu těch státních silnic bez místních komunikací jsou 16,5 miliardy. To znamená, ten diferenciál je 1,7 miliardy a je to naprosto nedostatečné už v současné době, kdy rozestavěnost je 195 miliard.

Věřím, že tato čísla vás přesvědčí k tomu, abyste k tomuto zákonu přistoupili tak, jak bylo navrženo zpravodajem - věřím, že to ještě zopakuje, skutečně to řešení by nebylo systémové. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Milan Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, vážení kolegové, vážená vládo, já si na rozdíl od předřečníků nemyslím, že financování místních komunikací prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury je úplný nesmysl. A řeknu proč. Já v tom v této chvíli cítím trochu diskriminaci proti samosprávě měst a obcí, protože realita je taková, že v současné době silnice druhé a třetí třídy, které jsou ve vlastnictví krajských samospráv, jsou financovány ze státních prostředků, jsou financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Rozumím i tomu argumentu, který zde padl, že to není systémově dobře, že se uvažuje o tom, aby tyto prostředky byly součástí vlastních daňových výnosů krajů jako součást novely zákona o rozpočtovém určení daní. Je tam ale - ale s velkým A, protože totéž by se mělo týkat samospráv měst a obcí. Jinak podle mého názoru dále prohlubujeme určitou diskriminaci mezi těmito samosprávami. Není možné, aby starosta města jezdil leštit kliky na Státní fond dopravní infrastruktury nebo nejezdil a jinou pozici v tomto měl krajský hejtman nebo krajský zastupitel. Z tohoto důvodu si myslím, že je potřebné o celé problematice uvažovat, že je potřebné o ní přemýšlet a že například jakýsi systém, který by umožňoval čerpat státní finanční prostředky prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury na místní komunikace, systém, který by vyžadoval určitou finanční spoluúčast, jakési kofinancování v rozsahu padesáti, šedesáti, čtyřiceti procent, to je otázka diskuse, že by přispěl k tomu, aby neblahý stav místních komunikací, které mnohdy mají i z hlediska dopravního značný význam, mohl být v nějakém historickém čase napraven.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP