(11.30 hodin)
(pokračuje Langer)
Byl bych hrozně rád, kdybychom v případě, kdy budeme mít v dobré víře nápad, myšlenku, ideu, jak něco zlepšit, jak se pokusit vyřešit problém, který nás trápí - a tady sdílím východiska, ze kterých vychází předkladatel této novely - abychom skutečně si dali velmi pečlivou práci na samotné přípravě takovéto novely a abychom zodpovědnou přípravou, dříve než zformulujeme nějakou drobnou dílčí legislativní formulaci, abychom si to odpracovali, abychom pozvali všechny zúčastněné strany k tomu, aby byly slyšeny, abychom zjistili, zda náš názor, můj konkrétní názor, je oprávněný, či nikoliv. Rád se nechám přesvědčit, rád si vyslechnu argumenty osob, které považuji za fundované v tom smyslu, že tato změna je skutečně potřebná - to za prvé; ale za druhé, že tato změna opravdu povede k lepšímu. Nicméně nic takového nepředcházelo a já velmi prosím jednak navrhovatele, pokud tento návrh bude postoupen do dalšího projednávání - ale chci apelovat na všechny kolegyně a kolegy, kteří přicházejí s vlastními individuálními zásahy do zásadních klíčových kodexů našeho právního systému, aby se pokusili postupovat způsobem, který jsem naznačil.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Antolák.
Poslanec Vlastislav Antolák: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nevím, jestli mi sněmovna uzná moji zkušenost 54 let působnosti ve školství, a to v roli žáčka, studenta, vysokoškolského studenta, učitele, zástupce ředitele a ředitele školy, jako kvalifikaci.
Jsem rád a přivítal jsem návrh předkladatelů, který se zabývá trestní odpovědností mládeže. Za dobu působení ve školství jsem poznal ledacos a poznal jsem i to, jak chutná být šikanován žákem, být šikanován čtrnáctiletým žákem. To tady padlo. Dávám za pravdu, že tyto jevy se objevují. Hovořil jsem s mnoha učiteli, naposledy to byli učitelé ze Základní školy ve Vsetíně. Přiklánějí se někteří k tomu, aby se řešila věkově trestní odpovědnost, ale protože jsou to pedagogové a vidí ve svých svěřencích možnost další nápravy, další výchovné péče, odmítají téměř všichni, aby se snížila věková hranice trestní odpovědnosti.
Osobně si myslím, a pan předkladatel to odvrhl, že rodiče a veřejnost jsou tady prvními, kteří by měli vnímat, že se něco děje, je tady škola a všechna výchovná zařízení. Není pravda - prostřednictvím paní předsedající bych chtěl oslovit pana předkladatele - že věk 14 let je nejvyšším věkem na základních školách. Není to pravda, je to 15 let, ale to jen tak na okraj.
Chtěl bych vám všem, vážené poslankyně a vážení poslanci, aspoň jedenkrát - a nejsem zlomyslný, ale pro vaši zkušenost aspoň jedenkrát - dopřát zažít okamžik, který jsem zažíval už dva dny poté, co jsem byl zvolen poslancem a ještě jsem se věnoval pedagogické práci, kdy sociální odbor za doprovodu policie musel, tak to bylo stanoveno soudem, odvážet čtrnáctileté dítě do diagnostického ústavu. Dodnes mi zní tato slova v uších toho čtrnáctiletého děvčete: pane učiteli, pane řediteli, proč mě zavíráte do kriminálu? Já vím, že budu možná kritizován za to, že tady pronáším příliš emotivní výrazy, ale učitelství a pedagogická práce je i o emocích, vážení.
Myslím si - beru zpět, jsem přesvědčen jako pedagog, že není možné snižovat věk trestní odpovědnosti. Ponechme 15 let a ponechme tomu dítěti jakýsi přirozený vývoj a zvyšujme anebo působme okolo sebe, na rodiče, na veřejnost, aby spoluvychovávali. Věřím panu předkladateli, že jeho zkušenosti jsou pravdivé, já tyto zkušenosti mám také. Těch 30 vykradených aut a nevím co všechno, je to možné. Ale tady někde je absence něčeho nebo zvlášť někoho.
Dopoledne se tady hovořilo o objasněnosti trestných činů. Škoda, že pan ministr Gross není přítomen. Mám zase jednu zkušenost, že mnohé by se dalo zlepšit, kdyby objasněnost trestných činů mládeže byla trochu kvalitativněji lepší, kdyby i policie přistupovala k objasněnosti trestné činnosti mládeže odpovědněji. Uvedu jeden příklad z mé praxe, kterou jsem nazval jako kvalifikaci k tomu, abych se zde mohl vyjádřit. Problém sprejerství. Rok trvalo policii, než nevyšetřila, kdo vlastně nám čmárá po zdech ve městě, ve kterém žiji. A protože školství je slabě dotováno na platech, naši dva kolegové, moji dva kolegové chtíc nechtíc přišli a říkají: nedá se nic dělat, my ze školství odejdeme, jdeme k policii. Byli zařazeni na úsek vyšetřování kriminality mládeže a s touto dlouholetou pedagogickou praxí se nám nakonec podařilo jejich prostřednictvím opravdu trpělivě, krok za krokem, skoro bych řekl profesionálnějším způsobem, než k tomu byli určeni policisté, vyšetřit, zjistit, kdo byl příčinou, co je k tomu vedlo, tyto čtrnáctileté delikventy v osmé třídě, a jaký bude směr nápravy. Směr nápravy byl jasný a stručný. Třetí stupeň z chování, to je pedagogické opatření školy, a náhrada škody, ke které se plně přihlásili rodiče. Doufám, že mě tito dva policisté dnes poslouchají. Já jim srdečně děkuji za to, že přistoupili takto odpovědně, a je to pro mě jakýsi příklad, že věci se dají s mládeží řešit.
Nemyslím si, pane předkladateli, že bych vám hned vše odmítal. Osobně si myslím a vítám váš přístup k tomu, a vítám přístup každého, kdo otevře tento bolestný problém, velmi bolestný problém, a možná, že ani poslanci si jej neuvědomují. Uvědomují si jej učitelé a rodiče. Tedy kdo otevře tento bolestný problém a snaží se najít řešení? Že pan předkladatel nachází takovéto řešení, to je samozřejmě jeho věc, má svůj názor a přistupuje k tomu ve snaze řešit věci. Jsou ovšem mezi námi občané, pardon, žijeme mezi občany, kteří pouze kritizují a kteří se k tomu stavějí nevšímavě, řečeno velice jednoduše.
Takže bych ukončil svoji řeč pedagogickou tím, že chápu a vnímám předložený návrh jako zahájení diskuse k této velmi a velmi vážné věci. A osobní názor a postoj: budu navrhovat zamítnutí snížení věkové hranice trestní odpovědnosti.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní uděluji slovo panu poslanci Janečkovi.
Poslanec Josef Janeček: Kolegyně a kolegové, poslouchal jsem úvodní slovo navrhovatele a musím říci, že mě zarazily číselné údaje. On, pokud budu alespoň přibližně přesný, řekl, že po 15. roce, tedy v okamžiku, kdy nastupuje trestní odpovědnost, klesne počet těchto trestných činů na 50 %.
***