(11.10 hodin)
(pokračuje Pešán)
A novela tento stav bohužel ještě prohlubuje množstvím dalších definic, je jimi doslova přecpána a vypadá to, jako bychom již nerozuměli vlastnímu jazyku a ke každému slovu, které je v zákoně používáno, museli přiřazovat nějakou definici. Příkladem je produkční kvóta, která je částečně definována kruhem. Dovolím si citovat: Kvótou je množství výrobků vyrobené osobou, která může touto kvótou disponovat. Konec citace. Novela a zákon svojí nesrozumitelností porušují princip právní jistoty a těžko se zbavuji dojmu, že tvůrci nemají vždy jasno, co a jak chtějí vlastně novelou upravit.
Přechodná ustanovení - další skupina. Novela je v přechodném ustanovení naprosto nepřehledná a prakticky se nelze orientovat v tom, jak bude zákon vypadat do vstupu České republiky do Evropské unie a jak po našem přistoupení. A zase musím konstatovat, že zde dochází podle mého názoru k porušení základních pravidel legislativní techniky.
Novela nemá jasno ani v mnoha dalších oblastech, například již zmiňované produkční kvóty: Je rezerva součástí systému? Novela to neví.
Státní hmotné rezervy: Výroba pro státní hmotné rezervy není součástí produkčních kvót. Vážení, toto ustanovení představuje neuvěřitelný prostor pro korupci.
Státní kontrola: Novela zavádí rozsáhlou a nedůvodnou státní kontrolu tam, kde vůbec nemá místo. Kontrolní pravomoci jsou takového rozsahu a použitelné takovým způsobem, že degradují svobodné postavení osob v tomto státě. Taková oprávnění, jaká dává novela fondu, nemá snad ani policie při vyšetřování kriminálních činů.
V zákoně chybí podrobná úprava důležitých institutů, čímž se parlament vzdává - a dovolím si tvrdit, že v rozporu s ústavou - svých pravomocí ve prospěch vlády, a dokonce i fondu, kterému chce dát právo vydat jakási obecně závazná pravidla. Zmocnění jsou příliš obecná a protiústavní, tvrdím já, takže nedávají meze, ve kterých se mají dané orgány pohybovat. Tento stav je velmi nebezpečný a upozorňuje na to ve své judikatuře opakovaně i Ústavní soud.
Ještě bych si dovolil zastavit u § 3b - vznik evidence. Postup při ohlašování údajů do uživatelské evidence je úplným obcházením vlastníků pozemků a hrou s jejich pozemky za jejich zády. Vlastníci pozemku se jakoby nesmějí dozvědět, zda a kolik dotací dostává uživatel z jejich pozemků, poněvadž ten si dle navrhované úpravy určuje sám, co považuje za obhospodařovaný pozemek. Navíc se v celé úpravě vůbec nepočítá s množstvím fakticky užívaných pozemků bez právního titulu, jako jsou některé například církevní pozemky, obecní půda nebo půda fyzických osob, na kterou není nájemní smlouva.
Dámy a pánové, tolik stručně několik připomínek ke zde předložené novele. A já vás znovu žádám, abyste svým hlasováním vyjádřili nepodporu tomuto návrhu zákona, a doufám, že zamítnutím této novely uchráníme náš právní řád před další těžkou ranou, kterou by mu novela uštědřila.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Pešánovi. Zeptám se nyní, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Vidím přihlášku z místa pana poslance Miloslava Kučery. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Miloslav Kučera: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, máme před sebou vládní návrh zcela zásadní novely zákona o intervenčním fondu. Je to novela - dovoluji si říci - obrovského významu a dopadu. Obávám se a zároveň doufám, že vláda samotná vůbec netuší, co se tady připravuje. Obávám se toho, protože si myslím, že pod takovouto normu by se nemohl podepsat nikdo, kdo má upřímný zájem na rozvoji tržních mechanismů této země. A zároveň v to doufám, neboť pokud se mi podaří vládu upozornit na největší zrůdnosti v tomto zákoně, věřím, že se nám společnými silami podaří zákon buďto zamítnout, nebo vrátit k dopracování, nebo vrátit zpátky na jednání výborů a zásadně tuto normu upravit.
Velice mě mrzí, že zde z vlády není téměř nikdo. Moc a moc bych je prosil, především pány Špidlu, Sobotku, Rusnoka, aby alespoň 15 minut věnovali této novele, aby se nad ní zamysleli a nebo aby si alespoň na dálku třeba poslechli mé největší argumenty, které zde vznesu.
Intervenční fond je státní fond, který administruje velkou část zemědělských dotací a podpor a měl by se především starat o stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami a tím vlastně o stabilitu a prosperitu zemědělských prvovýrobců a zpracovatelů. Fond je v současnosti spravován meziresortně Ministerstvem financí a Ministerstvem zemědělství. Jeho roční rozpočet se pohybuje okolo 10 miliard korun. Fond ročně zadává miliardové zakázky soukromým společnostem a disponuje databází důvěrných informací o podnikatelských subjektech, které se na zemědělsko-potravinářském trhu a exportním trhu pohybují.
Novela zcela zásadním způsobem mění charakter podniku i jeho počínání. Prosím, opravdu mi věnujte trochu pozornosti, co se stane, když tuto novelu přijmeme.
Za prvé. Meziresortní správa Ministerstva financí a Ministerstva zemědělství, která dosud fond řídila, bude zrušena. Všechny pravomoci budou předány do rukou ředitele fondu. Ministerstvu zemědělství jakási deklarovaná správa sice zůstane, ale pouze v rozhodování o odvolání podaném proti rozhodnutí fondu, ve jmenování a odvolání ředitele, stanovování platu ředitele a jeho zástupce a ve schvalování rozpočtu a úvěrů fondu.
Za druhé. Rozpočet fondu byl dosud schvalován Poslaneckou sněmovnou. Přestože zasahováním do trhu je úzce politickou činností, nadále již bude politické diskusi podrobena pouze každoroční dotace tomuto fondu.
Za třetí. Organizační uspořádání fondu schvalovala vláda. I tato nepřímá kontrola činnosti fondu má skončit.
Za čtvrté. Dozorčí rada sice formálně zůstane zachována, ale její náplň práce je vyprázdněna. Členové dozorčí rady totiž o všech skutečnostech, které se v souvislosti se svojí činností dozvědí či dozvěděli, jsou totiž povinni zachovávat mlčenlivost.
Tolik ke správním změnám. Ale k těm faktickým, které si myslím, že jsou podstatně důležitější.
Fond neboli řeknu ředitel fondu může nakupovat, prodávat, dopravovat, skladovat a zpracovávat zemědělské výrobky a potraviny, a to buď sám, nebo si k této činnosti vybere jiné osoby na základě jím vyhlášeného výběrového řízení. Ale pozor, dámy a pánové! Na výběrová řízení tohoto fondu se nevztahuje zákon o zadávání veřejných zakázek. A mluvíme zde o miliardových zakázkách. Pokud nevěříte, podívejte se na § 11c odst. 6.
Za další. Fond podle stávajícího zákona - cituji: "musí svůj majetek využívat jen k plnění funkcí fondu podle tohoto zákona a nakládat s ním hospodárně a chránit jej proti ztrátě a poškození". Ale toto již nebude muset, protože tato pasáž je ze zákona vypouštěna. Pokud nevěříte, podívejte se na zrušený § 11 odst. 9. Pokud někdo požádal o dotace a splnil zadané podmínky, fond mu musel dotace poskytnout. Tato povinnost již platit nebude a ředitel bude mít pravomoc selektovat dle své libovůle podnikatelské subjekty na trhu.
***