(11.20 hodin)
(pokračuje Kučera)
Podívejte se na zrušený paragraf číslo 5.
Za osmé. Fond nebo přesněji řečeno ředitel fondu může dle zvláštního zřetele hodných důvodů omezit vrácení neprávem poskytnuté dotace. Je to uvedeno v § 11a písmeno 4.
Za deváté. Fond neboli ředitel fondu může nejenom prodávat, ale i - cituji - jiným způsobem převádět - konec citace - intervenčně nakoupené výrobky a potraviny nebo z nich zpracované výrobky a potraviny. Ředitel fondu tedy může darovat komukoli cokoli a vždy to bude v souladu se zákonem. Stačí se podívat na § 1 odstavec 2 písmeno c). Byl to pozměňovací návrh přijatý a podpořený Ministerstvem zemědělství na zemědělském výboru.
Dámy a pánové, slyšeli jste velice dobře. My svěříme desítky miliard jednomu člověku, který může komukoli cokoli darovat, dotace poskytovat a neposkytovat téměř svévolně, vratku špatně poskytnuté dotace komukoli odpouštět dle svého uvážení, zadávat zakázky komukoli a za jakékoli ceny, které je napadnou, samozřejmě včetně zakázek sobě sama, a může majetek fondu používat i jakkoli mimo účel a poslání vytvořeného fondu, a to všechno naprosto v souladu se zákonem a zákonem vytvořenými podmínkami. Není co kontrolovat, vše je činěno v souladu, pokud tento zákon přijmeme.
Snad výčet těchto největších zrůdností předkládané novely vám pomůže podpořit návrh na zamítnutí nebo přepracování novely. S Evropskou unií nemá takovýto fond vůbec nic společného. Tam je vždy důsledně dodržována zásada o odděleném rozhodování o poskytování podpor a je oddělena od administrace, od vlastní administrace toku financí a oddělena od kontrolních systémů rozdělování a přidělování, případně vracení těchto financí. Aby jeden člověk rozhodoval o všem, je v kulturním světě prostě nepřípustné. To, co se ale podařilo navrhnout do zákona v tomto případě, přesahuje všechny meze zájmů tohoto státu a jeho základních práv a právních předpisů. Spíš mám tendenci to hodnotit z pohledu napomáhání a legalizace trestné činnosti za peníze daňových poplatníků a na úkor našeho zemědělství. Osoba Ing. Heka nebyla a ani nemůže být zárukou dodržení zásad dobrého hospodaření s majetkem tohoto fondu. Myslím, že bychom neměli nikomu svěřovat na dobré slovo tak rozsáhlé majetky a rozhodovací pravomoci bez zákonné povinnosti a zodpovědnosti za řádné obhospodařování tohoto majetku. Dokonce si myslím, že bychom měli dnes exemplárně potrestat toho, kdo takovou novelu vytvořil a chce ji nechat schválit.
Opravdu nevím, jakou úlohu v této věci hraje ministr Palas. Nevím, jak dalece je ovládán či manipulován nebo třeba jen odstaven od tvorby této novely ředitelem fondu. Je mi ale naprosto zřejmé, že pokud by jako ministr zemědělství měl na zřeteli především prosperitu svého resortu, nikdy by nemohl nic podobného připustit. Po přijetí této novely by mu zůstaly jen dvě pravomoci ve vztahu k řediteli takto mocného fondu - stanovit mu plat a odvolat jej. Pokud se týče platu, myslím si, že by se našla dlouhá řada podnikatelů v tomto státě, kteří by za takovéto zákonné pravomoci rádi platili ve stamilionech korun ročně. A pokud se týče schopnosti ministra Palase někoho odvolat, stačí se podívat do národního hřebčína Kladruby nad Labem. Tam i po - nebojím se říci - hrůzostrašných závěrech kontrolních zpráv NKÚ a resortní kontroly ponechal naoko odvolanému řediteli všechny možnosti ke zpětné úpravě účetnictví, smluv, stavební dokumentace a dokumentace týkající se majetkových transakcí.
Pokud stát nebo státní instituce dotuje nějakou činnost a zadává na tuto činnost výběrová řízení, neměly by stát nebo tato státní instituce tuto činnost vykonávat samy. Na tom se asi všichni shodneme, protože v opačném případě dochází k deformaci cen a k vytváření korupčního prostředí. Výjimka ze zákona o zadávání veřejných zakázek by se měla používat opravdu jen v ojedinělých případech, kdy jej nelze z objektivních důvodů dodržet. V tomto případě se ale navrhovatelé snaží vytvořit naprostou oázu rozhodování pro jednoho státního úředníka, pro jakékoli jeho nakládání s miliardovými finančními prostředky a miliardovými zakázkami. Vše naprosto bez pravidel, a cokoli si tento úředník vymyslí a jakkoli užije svěřený majetek, bude najednou v souladu se zákonem, s právním řádem. Vyvstává tedy skutečně jen jediná otázka - proč bychom jej vůbec měli nějakým způsobem kontrolovat?
Dámy a pánové, naše zemědělství prochází velice obtížnou etapou. Potřebujeme v rámci použitelných financí a finančních zdrojů vytvářet podmínky pro stabilizaci trhu a pro férovou soutěž podnikatelů. Tato novela ale tímto směrem opravdu nejde. V rozporu se zásadami EU, v rozporu s potřebami našeho státu a našich zemědělců a potravinářů pouze vytváří zákonné podmínky pro obohacení jedinců a úzce specializovaných malých zájmových skupin. Pokud máte pocit, že jsem použil silná slova, podívejte se prosím na obsah tohoto tisku a pomozte jej zamítnout, vrátit k přepracování, nebo alespoň umožněte, aby jej projednaly i jiné výbory než jen zemědělský, ve kterém se státní zájmy jaksi utopily v poměrně na naivním lobbismu.
Dovolte mi, abych navrhl tuto novelu zamítnout. V případě, že nebude přijat návrh na zamítnutí, abychom jej vrátili navrhovateli k dopracování. A v případě, že nebude ani tento můj návrh na vrácení k dopracování přijat, velice vás prosím, podpořte alespoň vrácení výborům k novému projednání a rozšiřme výbory, které jej projednají, o hospodářský a rozpočtový. Myslím si, že je to reálné a naše zemědělství to skutečně potřebuje.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se nyní, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Pan ministr Palas. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, původně jsem nechtěl reagovat na projev obou pánů poslanců, nicméně ta slova, kde se hovoří o legalizaci trestné činnosti, o tom, že se soustřeďuje moc do rukou jednoho člověka, to se mi zdá až příliš nefér. Myslím si, že by pan poslanec Kučera prostřednictvím útoků na tento zákon a Státní zemědělský intervenční fond a jeho vedení neměl takovýmto způsobem kopat v dresu jisté zájmové skupiny podnikatelské. To se mi nezdá příliš čestné.
***