(18.40 hodin)
Poslanec Petr Krill: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, výbor pro evropskou integraci na své desáté schůzi 30. ledna projednal tento vládní návrh na změnu zákona číslo 320 a po úvodním slově náměstka ministra financí Ing. Pavla Šafaříka doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila ve znění schváleném rozpočtovým výborem parlamentu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Krillovi za přednesení zpravodajské zprávy za výbor pro evropskou integraci a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Přihlášku pana kolegy Macháčka vnímám jako přihlášku do podrobné rozpravy. Ptám se tedy, jestli má někdo zájem v obecné rozpravě vystoupit. Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím.
Není žádný návrh k hlasování. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Antonín Macháček. Žádám ho, aby se ujal slova. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Macháček: V usnesení rozpočtového výboru, tak jak bylo rozdáno, v tom sněmovním tisku 71/1, se jedná o úpravu textu.
V bodě 6 v novém paragrafu 9a) odst. 2 se slova "tohoto zákona" nahrazují slovy "odstavce 1".
A dvě legislativně technické úpravy.
a) V nadpisu zákona se slova "ve znění zákona číslo 320/2002 Sb." nahrazují slovy "ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 309/2002 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon)".
b) V části první v úvodní větě se za slova "ve znění zákona č." vkládají slova "309/2002 Sb. a zákon č.".
Toť vše.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Antonínu Macháčkovi za jeho příspěvek v podrobné rozpravě a konstatuji…
Ano, pan poslanec Doležal má slovo v podrobné rozpravě jako druhý přihlášený.
Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Pane předsedající, vážený pane ministře, vážená vládo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych předložil celkem tři pozměňovací návrhy. Nebudu navrhovat zamítnutí, přestože nepovažuji zákon za zdařilý - ale nechť.
K bodu číslo 3. Paragraf 2 pododstavec d) zní: "vedoucím orgánu veřejné správy osoba nebo orgán oprávněný jednat jménem státu, územního samosprávného celku nebo právnické osoby uvedené v písmeně a). V kraji se rozumí vedoucím orgánu veřejné správy ředitel krajského úřadu, v obci starosta obce, v statutárních městech primátor, v hlavním městě Praze ředitel magistrátu hlavního města Prahy a u městské části hlavního města Prahy tajemník úřadu městské části."
Odůvodnění: Stávající návrh doplňuje § 2 pododstavec a) o ustanovení, podle kterého pod pojmem orgán veřejné správy se mimo jiné rozumí i městská část hlavního města Prahy. V tomtéž paragrafu v pododstavci d) se v návrhu uvádí konkretizace osob, které se považují pro účely zákona o finanční kontrole za vedoucího orgánu veřejné správy v obci, v hlavním městě Praze a ve statutárním městě. Městská část hlavního města Prahy je však v návrhu opomenuta a v zájmu zamezení výkladových nejasností doporučuji návrh doplnit tak, jak bylo výše uvedeno.
Návrh na určení tajemníka úřadu městské části vychází z ustanovení § 103 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, z něhož vyplývá, že na práva a povinnosti tajemníka úřadu městské části se obdobně použijí práva a povinnosti ředitele magistrátu hlavního města Prahy. Tajemník úřadu městské části je nadřízený všem zaměstnancům úřadu městské části a plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům městské části zařazeným do úřadu městské části, to znamená, že ukládá všem zaměstnancům úkoly, kontroluje jejich činnost a stanoví podle zvláštních právních předpisů jejich platy. To se plně vztahuje k funkci interního auditora městské části, protože žádný jiný předpis nestanoví, že by tomu mělo být jinak. U těch městských částí, kde není funkce tajemníka úřadu městské části zřízena, plní tyto povinnosti ze zákona starosta městské části.
K bodu 6. Paragraf 9a) zní: "Kraje zpracovávají roční zprávy o výsledcích finančních kontrol obcí ve svém územním obvodu, hlavní město Praha zpracovává roční zprávy o výsledcích finančních kontrol městských částí."
A bod 2. "Působnost stanovená krajům a hlavnímu městu Praze podle odstavce 1 je výkonem přenesené působnosti."
Odůvodnění: Stávající návrh zakládá působnost krajům ke zpracování souhrnných ročních zpráv o výsledcích finančních kontrol obcí v územním obvodu kraje. Opomíjí však uvedení působnosti hlavního města Prahy ve vztahu k městským částem, neboť hlavní město Praha má zvláštní postavení stanovené zákonem číslo 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. Ve stávajícím návrhu je celý předmět finanční kontroly označen mylně za výkon přenesené působnosti krajů. Proto navrhujeme výše uvedenou úpravu.
A k bodu číslo 10. V § 29, v odst. 2, v pododstavci i) se slova "starosta městské části" nahrazují textem "tajemník úřadu městské části". Odůvodnění je obdobné jako u bodu číslo 3.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu poslanci Vladimíru Doležalovi a konstatuji , že nemám žádnou další přihlášku do podrobné rozpravy. Nevidím ani, že by se někdo další hlásil. Proto končím podrobnou rozpravu.
Ptám se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo. Nemá. Pan poslanec Macháček se nám jako zpravodaj věnuje? Také nemá zájem o závěrečné slovo.
Není žádný návrh k hlasování. Proto končím druhé čtení tohoto návrhu, vládního návrhu zákona o finanční kontrole. Chtěl bych zároveň poděkovat panu ministrovi financí.
Po poradě s předsedy klubů chci konstatovat, že nebudu zahajovat bod číslo 11 - návrh zákona o daních z příjmů, protože již teď, než jsme vůbec zahájili jednání, mám jednu přihlášku do obecné rozpravy a tři přihlášky do podrobné rozpravy. A vzhledem k tomu, že jde o daň z příjmů, považuji za vhodné, abychom bod projednali v jednom celku, to znamená zítra.
Děkuji vám za příjemné dnešní odpoledne. Přeji vám hezký večer. Zítra v 9 hodin ráno zahajujeme bodem číslo 11 - vládní návrh zákona o daních z příjmů. Potom budou body číslo 12 - zdravotnické prostředky, 13 - zeměměřické a katastrální orgány, 14 - genetické zdroje rostlin a podobně. Předpokládám, že nám pan ministr financí a pan ministr Jaroslav Palas ráno zpříjemní naše jednání.
Děkuji vám. Dobrou noc.
(Jednání skončilo v 18.48 hodin.)
***