(18.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Při projednávání návrhu novely ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí byly vzneseny připomínky k vymezení osoby vedoucího orgánu veřejné správy pro účely citovaného zákona o obcích, tj. konkrétně starosty. Výbor své jednání přerušil a přikázal návrh novely podvýboru pro veřejnou správu.

Na základě interpretačních a aplikačních obtíží, se kterými se setkávají adresáti citovaného zákona, konkrétně orgány obcí, zpracovatel přistoupil k výslovnému označení starosty jako vedoucího orgánu veřejné správy pro účely citovaného zákona. Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, které je zpracovatelem zákona o obcích, dospělo k závěru, že je nutno v zákoně jednoznačně vymezit tuto funkci funkcí starosty. Tento závěr se opírá o ustanovení § 103 odstavec 1 zákona o obcích - starosta zastupuje obec navenek - a § 109 odstavec 1 zákona o obcích - v čele obecního úřadu je starosta.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás na chviličku přeruším. Požádal bych pány předsedy klubů ČSSD a ODS, aby vám udělali větší prostor, abyste mohl v klidu uvést tento návrh zákona. Ostatní kolegyně a kolegy bych požádal, aby v případě, že pokud své hovory nemohou opomenout již nyní, je přenesli do kuloárů. Pokud zde bude klid, můžeme pokračovat.

Děkuji sněmovně, že se zklidnila. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: S tím se shoduje i původní stanovisko Svazu měst a obcí z února 2002, zatímco současné stanovisko tohoto svazu se od tohoto odchyluje.

Jednotlivé orgány veřejné správy, kterými jsou územní samosprávné celky, byly pověřeny podle citovaného zákona zavést systém finanční kontroly do 30. června 2002. V současnosti je tedy nutno předpokládat, že tento systém byl v jednotlivých orgánech již zaveden.

Ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí rovněž vyvstala při projednávání návrhu novely otázka finančních nároků na státní rozpočet a veřejné rozpočty vzniklých zavedením systému finanční kontroly v oblasti územně samosprávných celků. K tomu je třeba podotknout, že tato věc byla již vládou státních orgánů, a to včetně bývalých okresních úřadů, vypořádána usnesením vlády ze 14. července 1999. Toto usnesení uložilo mimo jiné zřídit kontrolní útvary tak, aby bylo zabezpečeno efektivní hospodárné vynakládání finančních prostředků v rámci rozpočtu. V rámci bývalých okresních úřadů bylo uvedené usnesení reflektováno vytvořením či posílením již existujících kontrolních oddělení. Citovaný zákon vycházel z předpokladů, že tyto útvary budou transformovány i do nově koncipované služby interního auditu bez nově vzniklých finančních nároků.

Při ukončení druhé fáze reformy veřejné správy byla pracovní místa kontrolních útvarů zanikajících 73 okresních úřadů v rámci delimitace včetně příslušných finančních zdrojů převedena na příslušné obce s pověřeným obecním úřadem. Obcí nad 15 tisíc obyvatel, které mají povinnost zřídit službu interního auditu podle citovaného zákona, je cca 70.

V kontextu uvedeného by delimitované personální i finanční zdroje měly základní - zdůrazňuji základní - potřebu vnitřního kontrolního systému těchto obcí pokrýt. Kromě toho Ministerstvo vnitra vytvořilo podle našich informací rezervu k zajištění nepředvídaných potřeb dokončované modernizace veřejné správy. K alokaci této rezervy v oblasti dobudování systému finanční kontroly obcí bude možno v odůvodněných případech zahájit jednání na úrovni příslušných představitelů Ministerstva vnitra a Ministerstva financí.

V rámci krajů byla absence pracovních míst specializovaných kontrolních útvarů mj. řešena i usnesením vlády ze dne 6. listopadu 2002 č. 1095 o zvýšení příspěvků krajům na výkon státní správy v přenesené působnosti. Mimo jiné to předpokládalo i zvýšení příspěvků na přenesený výkon státní správy pro rok 2002 v reakci na nově přijaté zákony zakládající působnost krajů, a to v celkové výši 86 milionů korun. Zákony podle výše uvedeného usnesení zakládají působnost krajů nejen do oblasti zemědělství, životního prostředí, ale také i do ostatních oblastí veřejné správy, kde se především jedná o zajištění funkcí krajů podle zákona o finanční kontrole.

Pro zabezpečení kontrol příspěvkových organizací převedených na kraje v souvislosti s dokončením reformy veřejné správy bylo v rámci zvýšení příspěvků počítáno s navýšením počtu zaměstnanců kontrolních úseků krajských úřadů v rozmezí pěti až deseti osob na jeden kraj. V zájmu posílení vnitřního kontrolního systému krajů bylo v tomto usnesení počítáno s jedním až dvěma pracovními místy pro útvary interního auditu na jeden kraj. Tato opatření měla zabezpečit již v roce 2002 základní podmínky pro nastavení nově koncipovaných struktur v systému finanční kontroly krajů.

Potřeby a úkoly územních samosprávných celků a propojení zdrojů jejich financování si vyžadují zajištění podmínek pro řádné fungování orgánů veřejné správy včetně kontrolních mechanismů podle mezinárodně uznávaných standardů.

Pravidelná zpráva Evropské komise o České republice za rok 2002 například v části obecného hodnocení uvádí: Ve finančních otázkách je legislativní sbližování dokončeno v oblasti finanční kontroly, ale pro zajištění úplné implementace vnitřní finanční kontroly ve veřejné zprávě je nutné další výrazné úsilí. Na jiném místě se v této zprávě uvádí: Pro dosažení plné operační kapacity před vstupem do EU je nezbytné nadále rezolutně pokračovat v současných činnostech v rámci posilování útvarů interního auditu prostřednictvím zvyšování lidských zdrojů a vzdělávání.

Nově koncipovaná služba interního auditu by měla napomáhat - a to svou nezávislou a objektivní činností a doporučeními - k systematickému hodnocení a zlepšování efektivnosti řízení rizik řídících a kontrolních procesů a k řádné správě orgánů veřejné správy. Z podstaty věci nezbytně vyplývá, že zavedení a udržování přiměřených a účinných kontrolních mechanismů, které citovaný zákon v souladu s mezinárodně uznávanými standardy stanoví, by měl být v prvé řadě ve vlastním zájmu odpovědných orgánů územní samosprávy.

S ohledem na toto výše citované odůvodnění věřím, že tento vládní návrh nalezne podporu Poslanecké sněmovny a Poslanecká sněmovna ho propustí do třetího, závěrečného čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí za jeho úvodní slovo v obecné rozpravě ve druhém čtení. Návrh jsme v prvém čtení přikázali rozpočtovému výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Návrh také iniciativně projednal výbor pro evropskou integraci. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky č. 71/1, 2 a 3.

Prosím, aby se nyní ujal zpravodaj rozpočtového výboru svého slova. Je jím pan poslanec Antonín Macháček. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Macháček: Pane místopředsedo, rozpočtový výbor se předmětným návrhem zákona zabýval na své 5. schůzi 30. října minulého roku. Přijal následující doporučení Poslanecké sněmovně - aby s vládním návrhem, kterým se mění zákon č. 320, o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, zákon o finanční kontrole, ve znění zákona 320/2002 Sb., sněmovní tisk 71, vyslovila souhlas s připomínkou. Připomínku přednesu v podrobné zprávě.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Antonínu Macháčkovi. Nyní prosím, aby nás o jednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí informoval zpravodaj pan poslanec Michal Hašek.

 

Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí se zabýval touto předlohou na své 12. schůzi dne 6. února 2003. Po rozsáhlé diskusi, na jejíž část reagoval pan ministr ve svém předchozím projevu, přijal následující usnesení:

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 12. schůzi po odůvodnění Ing. Pavla Šafaříka, náměstka ministra financí, a po zpravodajské zprávě poslance Michala Haška a po rozpravě

1. doporučuje Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, sněmovní tisk 71, projednat a schválit,

2. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu,

3. pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi sněmovny.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Michalu Haškovi. Nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro evropskou integraci pan poslanec Milan Ekert. Pana poslance nevidím, takže zaskočí jiný z členů výboru pro evropskou integraci - pan poslanec Krill. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP