(18.30 hodin)
(pokračuje Hojda)

Jsem rád, že třeba kolega Sehoř z ODS tady řekl, že má určité představy. Myslím si, že ty představy měly být všeobecné. Například na hospodářském výboru jsme hovořili o tom, že právě spotřební daň z uhlovodíkových paliv a maziv je nedostatečně využívána právě na naplňování fondu dopravní infrastruktury. Myslím si, že by to byla jedna z částí, která by zajistila poměrně stálé příjmy. Je to na zváženou.

Co se týče vlastní struktury rozpočtu, bylo tady rovněž řečeno, že požadavky jsou daleko vyšší, než jsou možnosti. To asi bude vždycky, jestliže se budeme bavit o tom, že je zapotřebí stavět nové silnice, rekonstruovat tratě nebo stavět vysokorychlostní dráhy. Asi se dostaneme vždy do situace, že nebude dostatek prostředků. Přesto se domnívám, že rozpočet, tak jak byl sestaven pro letošní rok, je rozpočtem na ty možnosti poměrně vyváženým. Měli jsme možnosti i v hospodářském výboru připomínkovat jednotlivé akce a myslím si, že jsme se dohodli na tom, aby akce byly rozděleny tak, jak jsou i připraveny.

Chtěl bych jenom připomenout, že i do budoucna by se měl klást daleko větší důraz na obnovu právě silnic druhé a třetí třídy, kde jejich zanedbanost se sice podařilo do jisté míry zastavit, myslím si, že v posledních dvou letech, ale přesto je zapotřebí na opravu a údržby a rekonstrukce právě těchto silnic věnovat daleko větší prostředky, abychom je uvedli do náležitého stavu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má ještě jednou pan kolega Říman. Prosím pány ministry bývalé i stávající, aby nerušili - možná ještě i budoucí.

 

Poslanec Martin Říman: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechci věřit, že pan ministr financí tuto svou odpověď, kterou jsme před chvílí vyslechli, myslel vážně. Možná že neslyšel otázky, které jsem položil, v tom momentě tady nebyl, a někdo mu je špatně přeložil nebo přednesl.

Ale schvalovat zodpovědně rozpočet organizace, která, jak jsem řekl, zajišťuje vše od odklízení sněhu přes mzdy železničářům až po třeba onu zmiňovanou výstavbu šesti úseku dálnic na základě toho, že 60 % rozpočtu závisí na snaze, dobré vůli ministra financí, že snad ty peníze budou - a jinak to, co řekl, nelze přeložit - je stoprocentně nezodpovědné. Možná bychom mohli něco takového akceptovat, kdyby se jednalo o 6 % v rozpočtu té organizace, ale ne když se jedná o 60 %. Já pro takový rozpočet, pokud pan ministr financí neupřesní svoji odpověď, a já mu ty otázky na závěr zopakuji, tak opravdu hlasovat nemohu, protože tím se skutečně vystavujeme riziku, že v průběhu příštího roku bude financování zastaveno.

Takže, pane ministře, za prvé. Získá Státní fond dopravní infrastruktury 27,2 miliardy z Fondu národního majetku v průběhu roku 2003? Ano, ne, velmi jednoduchá otázka, velmi jednoduchá odpověď. Za druhé. Získá je způsobem, který nebude nutit Fond národního majetku, aby si za tímto účelem vzal úvěr - to za prvé; a za druhé - nebude získán způsobem tak, aby vláda nutila některé firmy se státní účastí, například Český Telecom, k výplatě nepřiměřených dividend v rozsahu několika desítek miliard korun? To jsou mé otázky. Děkuji za jasnou odpověď.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. O odpověď se pokusí ještě jednou ministr financí.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Odpověď na první otázku zní ano. Odpověď na druhou otázku zní ano, toto je cílem. Odpověď na třetí otázku zní nikoliv, nepřiměřená dividenda. To jsou odpovědi na otázky pana poslance Římana tak, jak je vznesl ve svém vystoupení v této rozpravě.

Pokud jde ještě o celkové vystoupení pana poslance Římana, dovolte mi, abych si vzpomněl na chvíle, které jsme v této sněmovně všichni společně prožívali. Nejsou to chvíle, které by byly tak vzdálené. Jsou to chvíle, kdy jsme zde vedli poměrně vzrušenou debatu o tom, jak financovat popovodňovou obnovu. A já si velmi vzpomínám na to, že to byl právě poslanecký klub, jehož je pan poslanec Říman členem, který nám zde velmi sugestivně navrhoval, abychom profinancovali veškerou obnovu po povodních výnosem z prodeje podílu ve společnosti Telecom, a dokonce tato konkrétní privatizace měla být přímo zmíněna v zákoně. To byl přímo návrh zákona, který nám zde poslanecký klub, jehož je pan poslanec Říman členem, předkládal. Ptám se, kde bychom dnes byli, pokud bychom takovýto návrh zákona přijali.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Odpověď zní ano, ano, ne. Na odpověď pana poslance Římana si počkáme při hlasování.

Kdo se další hlásí do všeobecné rozpravy? Nikdo, proto ji končím. Zahajuji podrobnou rozpravu. Kolega Sehoř, poté koleg Říman.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já si dovolím navrhnout doprovodné usnesení, které zní: Poslanecká sněmovna pověřuje hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu schválením jmenovitých akcí, které vznikly v souvislosti se škodami z povodní v roce 2002 v celkovém objemu 2,853 mld. korun. Tyto prostředky nejsou zahrnuty do přípustného limitu rozpočtových opatření v roce 2003.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má pan kolega Říman.

 

Poslanec Martin Říman: Pane předsedající, dámy a pánové, než navrhnu usnesení, ještě jednu větičku mi dovolte k panu ministru Sobotkovi. Já jsem hovořil o privatizaci ČEZ, Unipetrolu atd., nikoliv pouze o privatizaci Telecomu, to si spletl s tou dividendou.

Nicméně pan ministr Sobotka, a já bych byl rád, abychom to všichni zaznamenali, zejména přítomní členové dozorčí rady Fondu národního majetku, řekl, že 27,2 mld. korun bude - a bude bez toho, aby si Fond národního majetku musel vzít úvěr, a bude bez toho, aby stát nutil některé firmy se státní účastí k výplatě nepřiměřených dividend.

Nicméně nyní navrhuji usnesení v tomto znění, které má středně- a dlouhodobý charakter: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyjadřuje znepokojení nad vývojem příjmové stránky Státního fondu dopravní infrastruktury, která je stále více závislá na nestandardních příjmech z Fondu národního majetku. Pokud nedojde ke změnám ve struktuře příjmů SFDI, hospodaření fondu v příštích letech vyvolá enormní tlak na další růst deficitu veřejných financí. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby předložila návrh restrukturalizace příjmů státního fondu společně s návrhem reformy veřejných financí.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, rozpravu končím.

Chci se zeptat pana ministra, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Ano.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, myslím si, že debata o zdrojích Státního fondu dopravní infrastruktury nás skutečně čeká v příštím roce. Myslím si, že budeme také muset optimalizovat výdaje tohoto fondu, nejen hledat další zdroje. Domnívám se, že musíme hledat nejefektivnější způsob uvolňování finančních prostředků na ty akce, které skutečně přenáší největší dopravní výkon, a také budeme muset zodpovědně v souvislosti s rozpočtovým výhledem na čtyři roky upravit naše představy výstavby tak, jak je vláda České republiky definovala do roku 2010. To vše nás samozřejmě čeká.

Já bych vás chtěl požádat, abyste umožnili výstavbu komunikací v roce 2003 podle stávajícího schématu, který tento fond i jednotliví správci dopravní infrastruktury očekávají, a abyste byli v hospodářském výboru našimi partnery při hledání nejlepších zdrojů financování v roce 2004 a zároveň návrhu na optimalizaci výdajů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP