(18.20 hodin)
(pokračuje Říman)
Za popsané situace se můžeme obávat, že v příštím roce vzhledem k rostoucím nárokům na zdroje Fondu národního majetku na jedné straně a výpadkům příjmů z privatizace na straně druhé se podobný scénář, možná v dramatičtější podobě, může opakovat.
Nyní se dostávám k meritu věci. Žádám zde nepřítomného ministra financí - nebo se mýlím? - nemýlím - aby nyní, v rámci obecné rozpravy, jasně a srozumitelně odpověděl na moje dvě otázky: za prvé, zda závazek FNM vůči Státnímu fondu dopravní infrastruktury, který je v návrhu tohoto rozpočtu předkládán, je ze strany FNM splnitelný, a pokud ano, tak za druhé, zda bude splněn bez nutnosti přijetí úvěru ze strany FNM a bez nutnosti nutit firmy se státní účastí k výplatě nepřiměřených dividend. Mám tím na mysli zejména Český Telecom, kde se nyní spekuluje o snaze vlády donutit tuto firmu k výplatě dividend ve výši až několika desítek miliard korun.
Kladu tyto otázky vážně, s tou vážností, že pouze kladná odpověď na obě otázky současně umožňuje poslancům ODS hlasovat pro tento rozpočet kladně. Pokud ne, pak samozřejmě musíme žádat, aby byl rozpočet přepracován tak, aby zohledňoval možnosti FNM.
Dámy a pánové, v podrobné rozpravě předložím ještě další návrh týkající se dlouhodobého výhledu financování Státního fondu dopravní infrastruktury. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo se hlásí dále? Pan kolega Sehoř.
Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, počtvrté schvalujeme rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Poprvé, v roce 2000, jsme jen překlopili zbytek státního rozpočtu. Na rok 2001 jsme vzhledem k nově zavedené instituci byli velmi shovívaví. Teprve v roce 2002 byl schvalován tento rozpočet standardním způsobem.
Kritizovali jsme vždy nejisté příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury z FNM, čímž se tehdy státní rozpočet zbavil potřeby financovat dopravní infrastrukturu a uvolnil si ruce pro jiné resorty. Je pravda, že až na několik set milionů korun na úhradu povodní SFDI vždy dostal, co se od FNM očekávalo, byť se to někdy řešilo s využitím kontokorentního účtu.
Jak tomu bude v roce 2003, kdy situace FNM vzhledem k chystaným prodejům není nejlepší, ví jen bůh. Jak naložíme s rozestavěnými stavbami v roce 2004, pak už neví asi vůbec nikdo. Troufal bych si tvrdit, že nás tentokrát při nestandardním příjmu 27 mld. Kč čekají mnohem větší těžkosti než v minulosti. Dovolím si připomenout, že kdyby byly vládou a sněmovnou přijaty moje návrhy na úpravu zákona o SFDI v minulém volebním období, mohli jsme mít starostí o něco méně.
Dovolím si při této příležitosti podle § 9 odst. 4 zákona č. 104/2000 Sb. informovat sněmovnu, vládu a Ministerstvo dopravy a spojů, že vzhledem k dlouhodobé nenaplněnosti počtu členů dozorčí rady, k nedávné abdikaci jednoho jejího člena a k neúspěšnosti nových voleb na 8. schůzi sněmovny je dozorčí rada neusnášeníschopná. Má pouze tři členy. Podle § 9 odst. 2 zákona musí být usnesení přijímáno čtyřmi hlasy. Z toho důvodu není ani možné přijímat rozpočtová opatření fondem, protože je podle usnesení sněmovny č. 1968 ze 14. prosince 2001 nemůže projednat dozorčí rada. V současné době se připravuje závěrečná výroční zpráva, ke které se opět nebude moci dozorčí rada vyjádřit. Je ostudou stávající vládní koalice, že takovýto stav připustí a není schopna jej vyřešit.
Přípravu tohoto rozpočtu ovlivnily škody ze záplav v tomto roce. V poslední fázi přípravy se musely přednostně finančně pokrýt tyto škody. Protože by hrozilo příliš mnoho rozpočtových opatření z nepřesně určených nákladů na jednotlivé škody, byly, jak je uvedeno v důvodové zprávě, prostředky pro jednotlivé akce globalizovány. Jde o celkovou hodnotu škod z povodní pro rok 2003 asi 2,853 mld. Kč. Jejich konkrétní náplň bude specifikována v okamžiku schválení technických záměrů. Předpokládá se, že k tomu dojde do konce prvního čtvrtletí 2003. Dozorčí rada tento postup schválila.
V podrobné rozpravě navrhnu doprovodné usnesení, kterým by Poslanecká sněmovna pověřila hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu schválením konkrétních akcí bez započtení této sumy do limitu přípustných změn. Navržené rozdělení globálních položek do jednotlivých povodněmi postižených krajů je uvedeno na straně 11 důvodové zprávy.
V závěru bych chtěl uvést, že SFDI by mohl za určitých okolností plnit svoji úlohu. Možnosti jak výborů, tak aparátu fondu jsou však při vší pozornosti omezené. Nechceme-li, aby jeho úloha skončila neblaze pro tento stát, není možné, aby vláda tuto instituci odbývala jako dosud. Je třeba, aby konkrétně řekla svoji představu o naplnění potřeb výstavby dopravní infrastruktury do budoucna podle jejích vlastních usnesení.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Chtěl bych požádat pana ministra Sobotku... Jako by mi četl moje myšlenky - což věřím, že nedokáže - tak přišel do jednacího sálu, aby zodpověděl dva dotazy poslance Římana.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Ano, pane místopředsedo, přicházím proto, abych reagoval na vystoupení pana poslance Římana. Musím říci, že se vláda zabývá myšlenkou bilance ve FNM v roce 2003. Ta situace není jednoduchá. Bude vyžadovat celou řadu nových řešení, která jsme původně neměli v plánu, protože vláda počítala s tím, že výnos z privatizace Telecomu bude tvořit podstatnou část bilance FNM v roce 2003. Tato privatizace byla ze známých důvodů ukončena, protože ji nebylo možné v tomto čase a za požadovanou cenu realizovat, a proto vláda v tuto chvíli zvažuje další instrumenty, které využije k tomu, aby vyrovnala bilanci FNM v příštím roce. Mohu prohlásit, že jako ministr financí budu usilovat o to, aby bilance FNM v příštím roce byla vyrovnaná a aby FNM dostál svým závazkům, které má vůči SFDI a které má vůči Státnímu fondu rozvoje bydlení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Slovo má pan kolega Hojda, poté pan poslanec Říman.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, projednáváme návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2003 a bylo tady několikrát opakováno, že to byl dobrý počin, že tento fond byl zřízen. Jeden z těch dobrých počinů je právě to, že je možné připravovat a realizovat akce bez ohledu na státní rozpočet a bez závislosti na něm, to znamená, že akce mohou být průběžně financovány a nehrozí tam nebezpečí, že jeden rok akce poběží a druhý rok bude úplně zastavena, protože ve státním rozpočtu na to nejsou prostředky.
Chtěl bych se rovněž zmínit o otázce, která tady byla řečena. Je to otázka zajištění stálých příjmů fondu. Pan ministr financí tady prohlásil, že vláda udělá vše pro to, aby zajistila rozpočet FNM tak, aby přísun do SFDI ve výši 27,2 mld. byl zajištěn. To je pro rok 2003 a je opravdu s velkou vážností nutno říci, že je třeba urychleně řešit otázku stálého financování.
Tady musím konstatovat, že právě při ustavení SFDI, když se navrhovalo, jaké finance mají do tohoto fondu plynout, nebyla sněmovna zcela jednotná. Já jsem měl takový pocit, že právě pravicové strany se snažily, aby do fondu nebyly takové přísuny, které by zajistily životaschopnost tohoto fondu.
***