(18.40 hodin)
(pokračuje Doktor)

Jelikož první z pozměňovacích návrhů, který uvedu, zde musím přednést pouze díky tomu, že přestože se starosta dotčené obce snaží již tři roky vykomunikovat s ministerstvem školství havarijní stav ve školní jídelně Základní školy v Lomnici nad Lužnicí, která reálně už byla odstavena, to znamená, že se zde nevyvařuje a žáci základní školy nejsou stravováni a není žádný náhradní zdroj, tak do dnešní doby nebyly v návrzích státních rozpočtů těch zmíněných dvou minulých let, ale ani v návrhu státního rozpočtu na rok 2003 nalezeny prostředky.

Proto dovolte, abych navrhl první pozměňovací návrh. V kapitole Všeobecná pokladní správa zařadit do programu 398 210 titul "Výstavba, technická obnova školských zařízení - Základní škola v Lomnici nad Lužnicí, školní jídelna - konstrukce a sanace havarijního stavu, obec Lomnice nad Lužnicí, okres Jindřichův Hradec" - 8 milionů korun.

Dále přednesu dva pozměňovací návrhy, přičemž ten první z nich bude drobný. Drobný, alespoň co se korunového vyjádření týče. V kapitole Všeobecná pokladní správa zařadit individuální dotace na rekonstrukci části místní komunikace a mostu po povodni v obci Lišov, místní část Slovinice (?), most přes Miletínský (?) potok - myslím, že jsem už uvedl okres České Budějovice - v celkovém nákladu 0,6 milionu korun.

A třetí pozměňovací návrh: v kapitole Všeobecná pokladní správa zařadit do programu 398 210 položku "Výstavba a technická obnova školských zařízení - Základní škola Bernartice, rekonstrukce Základní školy Bernartice, okres Písek" v celkovém nákladu 5 milionů korun.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Doktorovi. Požádám nyní pana poslance Miloslava Ransdorfa. Po něm budou hovořit pánové poslanci Tomáš Dub, Radko Martínek, Václav Exner. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miloslav Ransdorf: Dámy a pánové, tři období po sobě jsem členem zahraničního výboru a mohu konstatovat jedno - že váha rozpočtové kapitoly Ministerstva zahraničních věcí systematicky během celých 90. let i teď začátkem nového století v rozpočtu klesá. Jestliže začátkem 90. let tato kapitola představovala 1 %, v minulém rozpočtovém roce to bylo 0,67 a v předloženém návrhu rozpočtu již jenom 0,62 %. A to přesto, že vláda deklarovala ve svém programovém prohlášení, že zahraniční politika patří mezi její priority, že bude věnovat systematickou a přednostní pozornost začleňování České republiky do mezinárodního kontextu. Jestliže tedy vládní strany nebrání své programové prohlášení, neprosazují ho, musí to činit alespoň opozice. A tak bych chtěl se ozvat proti likvidačnímu rozpočtu, který vůči Ministerstvu zahraničních věcí Ministerstvo financí předložilo, a ukázat na to, že v předložené podobě Ministerstvo zahraničních věcí nemůže plnit ani ty základní prvky deklarovaných úmyslů, nemůže plnit svoje poslání. A připomínám, že v současné době má Ministerstvo zahraničních věcí k dispozici menší objem finančních prostředků než veřejnoprávní televize.

Tento stav je dlouhodobě neúnosný a je zapotřebí, také jak ukázala rozprava na zahraničním výboru, najít dodatečné prostředky, které by umožnily Ministerstvu zahraničních věcí pokrýt ten široký rozsah jeho činností. Připomínám, že spravuje více než 120 objektů po celém světě. Musí zajistit komunikační strategii před vstupem do Evropské unie, postarat se o bezpečnost objektů, které máme v zahraničí. Měla by také tato část vlády spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu pomáhat expanzi našeho zahraničního obchodu vzhledem k tomu, že export za situace stagnující domácí poptávky a také stagnace v sousedních zemích na evropském kontinentu je v podstatě jedinou možností, jak přispět k našemu ekonomickému růstu.

Připomínám v této chvíli věc, že celá konstrukce rozpočtu stojí na nereálných makroekonomických předpokladech. Předpokládá se růst 3,3 % u HDP, inflace 2 % - dejme tomu ta patří mezi předpoklady reálné, jak ukazuje současný stav. Ale přes 9,9 % nezaměstnanosti se asi dostaneme, jak naznačují tendence posledních měsíců.

Pokud jde o HDP, musím uvést, že jestliže jsem se s minulým ministerským předsedou vsadil, že dojde k revizi údajů o HDP ze strany statistického úřadu po volbách, a poukazoval jsem na pochybnost toho, co vlastně statistický úřad vykazuje, to se stalo opravdu realitou. Dnes ráno statistický úřad provedl revizi důsledků HDP za druhý a třetí kvartál. U druhého kvartálu byly hodnoty sníženy na 1,9 a u třetího na 1,5, čili výsledný růst bude pod dvě procenta v tomto roce a není možné předpokládat, že v příštím roce bude situace výrazně lepší. Proto je nutné se soustředit opravdu na všechny možností, které by pomohly našemu exportu.

Domnívám se, že naopak naprosto neoprávněný je růst v kapitole Ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra navýšilo prostředky v rozpočtovém roce 2002 s odvoláním na summit Severoatlantické aliance, který proběhl v listopadu, a oproti této navýšené úrovni požaduje - když pan ministr vnitra Gross s uspokojením konstatoval, že má dozbrojeno díky této akci - na příští rok 2003 navýšení o 10,7 %. Myslím si, že toto je tváří v tvář problémům naší země neodůvodnitelný požadavek. A i když pana ministra nepodezřívám ze snah o budování policejního státu v naší zemí, přece jenom se domnívám, že by bylo dobré spíše přeskupit existující prostředky, hledat priority, než požadovat dodatečné navýšení finančních prostředků.

Navrhuji proto z kapitoly Ministerstva vnitra odejmout 2 miliardy korun, převést je na kapitolu Ministerstva zahraničních věcí, které je v tomto ohledu neskonale potřebnější, a členit tyto 2 miliardy následujícím způsobem:

na Národní program výzkumu vyčlenit 100 milionů korun,

na mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji rovněž 100 milionů korun,

výdaje na financování reprodukce majetku rovněž 100 milionů,

humanitární pomoc - 100 milionů,

výzkum na vysokých školách - 100 milionů,

rozvojová zahraniční pomoc 500 milionů - připomínám, že Česká republika v této oblasti je výrazně pod úrovní závazků, které evropské země srovnatelné s námi prostě přijaly a plní,

rozhlasové vysílání - 100 milionů korun.

Dámy a pánové, myslím si, že je velice důležité, aby Česká republika nepodceňovala v době, kdy naše začleněnost do mezinárodních struktur roste, kapitolu Ministerstva zahraničních věcí a aby trend, který je po celá 90. léta nepříznivý, aby se obrátil, aby naše sněmovna pomohla růstu prestiže této oblasti, která je tolik vyzdvižena v programovém prohlášení vlády.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP