(17.50 hodin)
(pokračuje Ouzký)
Bylo to na základě toho, že existuje usnesení Rady Evropy, které zde máme s sebou, a to je usnesení z března 2002 č. 9401, které vyzývá členské státy k tomu, aby vytvořily podmínky a založily síť pracovišť, která se budou věnovat spinálním postižením. O tom bylo řádně rozhodnuto na Ministerstvu zdravotnictví a byl vytvořen systém spinálních jednotek a následné spinální rehabilitace. Do této sítě byla zařazena tři rehabilitační pracoviště. Jedno z nich je RÚ Kladruby s příslibem dalšího rozvoje a nutných investic. Investiční akce byla zahájena a přes plánované pokračování v příštím roce byla de facto částkou 1,5 mil. Kč zastavena.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví řekněme velmi konsensuálně přistoupil k projednávání státního rozpočtu ve svých kapitolách a snažil se nějaké takovéto nedopatření či chyby - zdali se dá hovořit o chybách ve škrtech ve státním rozpočtu, který byl takto deficitní, je možná problematické - se snažil nějakým způsobem napravit. Víme všichni, co tady dnes již zaznělo, že rozpočtový výbor názor gesčního výboru v potaz nebral. Došlo k něčemu, co nevím, jestli lze nazvat bezprecedentním přístupem, ale rozhodně se tak nestalo za posledních pět let, která pamatuji v této sněmovně. Žádný z těch návrhů podaných výborem pro sociální politiku a zdravotnictví nebyl osvojen našimi kolegy z rozpočtového výboru a já se domnívám, a to zde také již dnes zaznělo, že rozpočtový výbor tady asi hluboce překročil svůj mandát, pokud by mě zde přítomný zpravodaj nepřesvědčil, že jsou jeho lidé daleko více erudováni v problematice alokace prostředků do zdravotnictví než příslušný gesční výbor. Všichni jste zřejmě zaznamenali, že v kapitole zdravotnictví rozpočtový výbor zařadil 20 nových položek a já se neodvažuji ptát, jakým způsobem zvažoval při jejich zařazení.
Z těchto důvodů, ač jiné ambice nemám, jsem se odvážil předstoupit před vás a předložit k variantě tento pozměňovací návrh. Ještě jednou zdůrazňuji: pakliže bude hlasováno en bloc o usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, tak poprosím, aby o této jediné položce bylo hlasováno zvlášť.
Snad jenom na závěr. Sám jsem se hlasování v sociálním a zdravotním výboru neúčastnil, a neměl jsem tedy ani ambice ovlivňovat jeho rozhodnutí.
Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní - ano, prosím, s faktickou poznámkou pan zpravodaj.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Jenom velmi stručně faktickou poznámku. Rozumím tomu, že může mít kdokoliv zcela opačný názor na usnesení jakéhokoliv výboru, tedy i rozpočtového výboru, a ohrazuji se proti tomu, že by rozpočtový výbor překročil jakýkoliv mandát daný mu vymezenou legislativou. Nepřekročil.
Chtěl jsem se zeptat předřečníka, zda bychom mohli pozměňující návrh, který přednesl, upravit v tom smyslu, že bychom mluvili pouze o snížení položky, protože kapitola Dluhová služba, vůči které bilancuje svůj pozměňující návrh, je už v několika návrzích snižována a tam je dána ta původní suma. Takže daleko pohodlnější by bylo dát pozměňující návrh v tom smyslu, že "položka Dluhové služby se snižuje o", a nehovořit v absolutních číslech. Pokud by pan předkladatel souhlasil, pak by tento pozměňující návrh byl předložen v tomto smyslu.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za tuto poznámku a určitě bude vhodné, aby nyní pan poslanec Ouzký se vyjádřil k vašemu vstřícnému návrhu, pane zpravodaji.
Poslanec Miroslav Ouzký: Vítám vstřícnost předsedy rozpočtového výboru. Samozřejmě nemám žádný problém s touto technickou úpravou, která směřuje k meritu věci. Přiznám se, že jsem přednesl tu část, kterou jsem chtěl přednésti z usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, tak jak tam byla odhlasována. Proto je to tam i s těmi čísly.
Dovolte mi ještě krátkou reakci, co se týče toho mnou ne snad zpochybňovaného mandátu rozpočtového výboru. Ano, podle jednacího řádu může změnit jakoukoliv položku rozpočtu, a dokonce může nebrat v potaz jakékoliv usnesení kteréhokoliv z gesčních výborů. Přiznám se, že uplynulé čtyři roky jsem žil v představě, že rozpočtový výbor je tady kvůli tomu, aby hlídal, aby zdravotníci nerozebrali např. kapitolu školství, učitelé např. nerozebrali obranu, vojáci kulturu atd. Takže nad tím vším bdí rozpočtový výbor. To byla moje představa. Netušil jsem, že rozpočtový výbor je tady od toho, aby nebral v potaz, ale nebral v potaz ani v jedné položce názory gesčních výborů, nebo alespoň našeho gesčního výboru, a považoval za nutné si zařazovat bez jakéhokoliv odborného zdůvodnění - a teď jako člověk, který čtyři roky vedl podvýbor pro investice ve zdravotnictví, tak tady prohlašuji, že položky zařazené rozpočtovým výborem skutečně neodpovídají ani vzdáleně jakékoliv, byť nedokonalé, předložené koncepci zdravotnictví za uplynulé čtyři roky.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já vám děkuji, pane poslanče, za toto doplnění. Nyní bude mluvit pan poslanec Miroslav Grebeníček a dále v tomto pořadí pánové poslanci Ladislav Býček, Vladimír Čada, Miloš Patera.
Poslanec Miroslav Grebeníček: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Ministerstvo obrany má mít vyčleněno pro registrovaný účelově financovaný program č. 307 310 Rozvoj a výstavba taktického letectva úžasných 7,2 mld. Kč. Z toho více jak 5 mld. Kč má být užito na nákup víceúčelového taktického letounu L159. Tiskem proběhly informace, že armáda původně plánovaný počet letounů nevyužije a navíc český dodavatel je s výrobou ve skluzu. Bylo také naznačeno náměstkem ministra obrany, že část těchto letounů by se měla prodat do zahraničí.
Navrhuji proto snížit v kapitole Ministerstva obrany v rámci výše uvedeného programu 307 310 rozpočet o 1,5 mld. Kč a o tuto částku zvýšit rozpočet kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu v části Financování programu, konkrétně na program 220 210 Podpora konkurenceschopnosti průmyslu ČR, kde v současné době navrhovaných 70 mil. Kč nemůže zásadním způsobem strukturálně i ekonomicky oslabený resort průmyslu a obchodu pozvednout.
Z mé strany vše, děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím, abyste předal vaše pozměňovací návrhy. Poprosím pana poslance Ladislava Býčka, aby se nyní ujal slova. Připraví se pan poslanec Čada, další pan poslanec Miloš Patera.
Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní předsedající, dovolte mi, abych předložil dva pozměňovací návrhy k státnímu rozpočtu.
Ten první. Doporučuji v souladu s kladným stanoviskem hospodářského výboru č. 47 ze 7. schůze dne 21. 11. 2002 převést částku 50 mil. Kč z kapitoly 398 VPS ve prospěch kapitoly 353 Úřad na ochranu hospodářské soutěže programů 35 30 10 Pořízení a technická obnova investičního majetku ve správě Úřadu na ochranu hospodářské soutěže na převod budovy Šilingrovo náměstí č. 2 v Brně z majetku města do vlastnictví státu a její nezbytné zajištění včetně projektové přípravy.
Krátké zdůvodnění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je v Brně v podnájmu Ústavního soudu. Styl práce Ústavního soudu, ale i jeho ochrana jako taková je méně výhodná pro úřad pro ochranu. Navíc obě velevážené instituce se potýkají s nedostatkem místa a řešení oba vidí v tom, aby úřad přešel do jiné dislokace, kterou nabízí město Brno, to je Šilingrovo náměstí č. 2. Zde by mohl být umístěn nejen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ale i Úřad pro ochranu osobních údajů, o jehož přemístění do Brna jedná na návrh vlády Poslanecká sněmovna ve druhém čtení.
***