(12.00 hodin)
(pokračuje Dundáčková)

Plánovaná rekonstrukce a rozšíření tohoto sportovního zařízení, pátého nejstaršího fotbalového klubu v České republice, vyžaduje samozřejmě náklady daleko větší, možnosti a rezervy financování těchto akcí budeme hledat jinde. Částka 1,5 milionu korun představuje minimum potřebné pro to, aby klub poskytující v široké míře sportovní zázemí zejména mladým adeptům k využití volného času tímto způsobem poskytl sociální zázemí a umožnil jim pokračovat v provozu.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má pan poslanec Dlab, připraví se pan poslanec Jiří Maštálka a poté pan poslanec Pavel Suchánek.

 

Poslanec Vlastimil Dlab: Paní místopředsedkyně, pane ministře, vážení kolegové, mám čtyři pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu na rok 2003. První dva návrhy se týkají kapitoly 314, Ministerstvo vnitra, Hasičský záchranný sbor. Jedná se o vyprošťovací jeřáb AV 30 pro Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje - 13 milionů korun, dále pro nově otevřenou požární stanici Světlá nad Sázavou - dopravní automobil Avia 31, dále repasi cisternové automobilové stříkačky CAS 32, Tatra 815 - celkem 5,5 milionu korun.

Další dva pozměňovací návrhy se týkají VPS dotací obcím, a sice město Sobotka. Jedná se rovněž o repasi cisternové automobilové stříkačky Tatra 148, náklad 1,5 milionu korun. Obec Pecka - rekonstrukce hasičské zbrojnice, rozpočet 2 miliony korun.

Nyní odůvodnění. Od měsíce srpna letošního roku se stále skloňují ve všech pádech povodně, které postihly Českou republiku. Škody, které vznikly, jsou v řádu desítek miliard korun. Zásluhu na tom, že nejsou ještě daleko větší, mají zejména složky, které jsou zainteresovány v integrovaném záchranném systému. Jedná se o Hasičský záchranný sbor České republiky, jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí, Policie České republiky, zdravotní záchrannou službu a samozřejmě některé další. Dále se na těchto povodních podílela i Armáda České republiky.

Proč toto připomínám? Hlavní složkou integrovaného záchranného systému, na kterých ležela největší část povodňových prací, byli a jsou vždy hasiči. Práce těchto hasičů byla vysoce hodnocena, někteří dokonce obdrželi z rukou prezidenta České republiky státní vyznamenání, další byli oceněni ministrem vnitra a hejtmany krajů. K tomu, aby hasiči mohli tuto činnost vykonávat, potřebují i příslušné vybavení. A zde je ten kámen úrazu. Málokdo však ví, že např. cisternová technika v obcích vykazuje průměrné stáří vyšší jak 27 let, u dopravních vozidel, která mají dopravovat hasiče na místo zásahu, je ještě vyšší. Není výjimkou, že u řady obcí jsou v provozu vozidla vyrobená v 60. letech minulého století.

Je mi jasné, že není možné provést jednorázovou obměnu techniky. To by obnášelo několik desítek miliard korun. Na to náš rozpočet nemá. Nemůžeme však být k tomuto problému lhostejní. Naší povinností je hledat cesty, jak pomoci obcím i Hasičskému záchrannému sboru s financováním požární ochrany v našem státě.

Jedna z možností jsou pojišťovny. Věřím, že až s takovým návrhem přijdeme, dostaneme podporu napříč politickým spektrem, protože hasiče můžeme potřebovat všichni.

Při povodních se zjistilo, že je nedostatek silné vyprošťovací techniky. Hasičský záchranný sbor disponuje pouze dvěma jeřáby. Proto navrhuji, aby jeden byl zakoupen z tohoto rozpočtu a předán Hasičskému záchrannému sboru Hradec Králové, protože ze stávajících dvou jeden je pouze v Praze a druhý v Plzni.

Jinak věřím, že tyto návrhy, které jsou pouze dílčí úpravou, dostanou podporu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má poslanec Jiří Maštálka, připraví se pan poslanec Pavel Suchánek, poté pan poslanec Josef Bíža.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, paní předsedající. Omlouvám se, že začnu možná poněkud obecně, ale kolega Janeček, který zde vystupoval za náš výbor, za kapitolu Ministerstva práce a sociálních věcí, byl stejně jako já pověřen určitými úkoly, a proto si dovolím malý komentář.

Když jsme se seznámili s výsledky jednání rozpočtového výboru jako členové výboru pro otázky zdravotnictví a sociální politiky, byli jsme poněkud na rozpacích. Snažili jsme se při projednávání naší kapitoly vycházet z některých priorit a zásad, které se nám zdály za prvé správné, za druhé pro všechny přijatelné. Také tomu odpovídal i výsledek našeho jednání.

Drželi jsme se zásad, že nebudeme přesunovat prostředky tam, kde by se měly zahajovat nové stavby. Nechtěli jsme zasahovat do financí roku 2003, kde by mělo docházet k dokončení zdravotnických staveb. Nechtěli jsme dělat přesuny mimo kapitolu a snažili jsme se hledat volné prostředky v rámci kapitoly Ministerstva zdravotnictví. Nepreferovali jsme nad rámec lidské a politické kultury své místní nebo krajské zájmy. Snažili jsme se zohlednit to, že existují špičková pracoviště, která mají v systému našeho zdravotnictví své místo a která je potřeba podpořit a zachovat. Samozřejmě že jsme přihlíželi i k tomu, že jsou havarijní stavy, nenahraditelná a ojedinělá pracoviště v České republice, že je třeba i tento moment zohlednit.

Z toho všeho vyplynulo usnesení, které mělo číslo 39, našeho výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, kde jsme přinesli pozměňovací návrhy. Byly konfrontovány se stanoviskem správce kapitoly, tedy Ministerstvem zdravotnictví. V žádném případě, které se v usnesení ocitly, jsme nenarazili na nesouhlas správce této kapitoly. Jinými slovy - naše návrhy i správcem kapitoly byly přijaty.

Jako zpravodaj našeho výboru jsem se zúčastnil jednání rozpočtového výboru, kde jsem přednesl naše usnesení a důvody, které nás vedly k těmto pozměňovacím návrhům. Nenarazil jsem na žádný dotaz ani na žádný komentář. O to více mě překvapil výsledek jednání rozpočtového výboru, který jednoduše řečeno rozmetal názor výboru pro sociální politiku a zdravotnictví naprosto na prach. Zřejmě měl rozpočtový výbor jiné podklady, zřejmě vycházel z jiných priorit, měl jiná hlediska. Možná že byl pod tlakem krajů či regionů, aby z velkého měšce bylo naposledy utrženo to, co se ještě utrhnout dá. V každém případě netlumočím jenom názor svůj, ale i ostatních kolegů z výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, že soudíme, že nebyly respektovány názory lidí, kteří podle našeho názoru lépe se v problematice orientují a mohli kvalifikovaněji posoudit, jaká je situace a jaké jsou potřeby daného resortu.

Udělali jsme i závěr na mimořádném zasedání našeho výboru - že pro budoucnost jsou východiska v zásadě dvě. Cesta jedna je dosavadní postup s tím, že usnesení garančních výborů, která kvalifikovaně odrážejí názory lidí, kteří se v dané problematice pohybují, budou respektována zejména v rámci kapitoly, nebo přístup druhý - jediným bohem nad vodami, a tedy nad financemi tohoto státu v rámci této sněmovny bude rozpočtový výbor. Potom, prosím pěkně, vynechte čas, který jsme museli věnovat nejen v regionech, ale i na zasedáních našich garančních výborů tomu, abychom se zabývali čísly. Stačí-li pohled účetního na problematiku, prosím pěkně, sdělte nám to a dejte to do jednacího řádu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP