(18.10 hodin)
(pokračuje Mikuta)

Po odůvodnění náměstka ministra zdravotnictví Antonína Hlaváčka a ředitelky VZP ČR Jiřiny Musílkové, zpravodajské zprávě poslance Josefa Mikuty a po rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:

Poslanecká sněmovna

1. schvaluje výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2001,

2. bere na vědomí vyjádření vlády České republiky k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2001 a hodnocení výročních zpráv jednotlivých zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven za rok 2001.

Závěrečné ustanovení tohoto usnesení zmocňuje mě jako zpravodaje, abych toto usnesení předložil Poslanecké sněmovně Parlamentu ke schválení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já děkuji zpravodaji výboru panu poslanci Josefu Mikutovi a zahajuji všeobecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám. Z místa se rovněž nikdo nehlásí. Hlásí se - pan poslanec Josef Mikuta, takže mu dávám slovo.

 

Poslanec Josef Mikuta: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, i když jako člen výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a zpravodaj této materie nemám problém s usnesením, které jsem vám přečetl, musím konstatovat, že ve výroční zprávě Všeobecné zdravotní pojišťovny ani ostatních zdravotních pojišťoven nejsou některé velmi podstatné údaje, a to

1. v ambulantní péči náklady na odbornost, 603, 604, gynekologická péče,

2. v ústavní péči - nemocnice - náklady nemocnic přímo řízených Ministerstvem zdravotnictví a ostatních nemocnic,

3. vývoj průměrných nákladů na jedno smluvní zařízení podle kategorií.

Přestože chápu, že VZP nyní zpracovává stručnější výroční zprávu podle metodiky Ministerstva financí, a jsem rád, že - podle mých informací - podrobnější údaje hodlá publikovat v samostatných ročenkách, domnívám se, že údaje, které jsem nenašel v projednávané materii, jsou natolik relevantní, že důrazně žádám VZP i ostatní zdravotní pojišťovny, aby v co nejkratší době v takové formě a tak, aby byly tyto údaje dostupné široké odborné a laické veřejnosti, údaje, které jsem zmínil, předložily.

Věřím, že není v této záležitosti, ke které jsem podrobně hovořil na výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, třeba navrhovat speciální usnesení a že přednesený apel postačí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Mikutovi. Další přihlášky do rozpravy nemám, takže všeobecnou rozpravu končím.

A otevírám rozpravu podrobnou. Ani do rozpravy podrobné nemám písemné přihlášky, z místa se nikdo nehlásí, takže i podrobnou rozpravu končím.

Ptám se paní ministryně, zdali chce přednést závěrečné slovo. Nechce.

Takže v tuto chvíli, nemýlím-li se, můžeme přistoupit k hlasování o usnesení. Připomínám, že usnesení máte uvedeno pod číslem 25 výboru pro sociální politiku a zdravotnictví v odstavci I. Myslím si, že tento text máme všichni před sebou, a že ho tedy nemusím číst, nejsou-li proti tomu námitky.

Já vás v tuto chvíli odhlásím. Poprosím o novou registraci.

 

V hlasování pořadové číslo 134 rozhodneme o zmíněném usnesení. Táži se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo výsledkem pro 103 poslanců, proti byl jeden. Usnesení bylo přijato.

 

Já mohu konstatovat, že jsme ukončili projednávání bodu číslo 65.

 

V tuto chvíli můžeme přistoupit k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

66.
Zpráva o stavu zemědělství České republiky za rok 2001
/sněmovní tisk 56/

 

V tuto chvíli bych byl rád, kdyby se slova ujal ministr zemědělství pan Jaroslav Palas. Pan ministr už jde, je to v pořádku. Nemusíte utíkat, pane ministře. Rádi na vás tu chvilku počkáme.

Zároveň chci připomenout, že zpravodajem výboru je pan poslanec Jan Grůza, takže ho také prosím, aby se připravil.

Hovořit bude tedy ministr zemědělství Jaroslav Palas.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na základě § 6 zákona číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, předkládá vláda České republiky Poslanecké sněmovně zprávu o stavu zemědělství České republiky za rok 2001 neboli tzv. zelenou zprávu, která je již devátá v pořadí.

Zelená zpráva je koncipována na základě získaných zkušeností se zpracováním předchozích zpráv, na základě výsledků předchozích připomínkových řízení a ve snaze o zvyšování odborné úrovně a vypovídací schopnosti tohoto materiálu. Shodně s předcházejícími zprávami je provedeno základní členění do těchto částí: Souhrn včetně nezbytných opatření vyplývajících ze zprávy. Situace v zemědělství v roce 2001. Zemědělská politika v roce 2001. Textové a tabulkové přílohy.

Vývoj zemědělství České republiky v roce 2001 byl ovlivněn změnami obecných rámcových podmínek, které se vyznačovaly příznivější makroekonomickou situací, a zemědělskou politikou, která vycházela z vládou schválené koncepce agrární politiky před vstupem České republiky do Evropské unie. Zemědělská politika byla zaměřena jak na řešení aktuálních problémů, tak na pokračující přípravu agrárního sektoru České republiky na systém jeho budoucího fungování v rámci Evropské unie a její společné zemědělské politiky.

Rokem 2001 skončila etapa revitalizace koncepce agrární politiky a současně byly zajišťovány i úkoly další koncepční etapy adaptace, především v legislativní a institucionální oblasti. Celkově je možné konstatovat, že základní cíle etapy revitalizace byly v rámci reálných možností státního rozpočtu a politických jednání naplňovány.

Relativně příznivý byl v roce 2001 vývoj cen na agrárním trhu. V porovnání s rokem 2000 došlo v roce 2001 k částečnému oživení cen zemědělských výrobců v průměru o 8,4 procenta. Ceny vstupů do zemědělství v roce 2001 rovněž meziročně stouply, avšak pouze o 5,4 procenta, což znamená, že nedosáhly nárůstu. A tím došlo k mírnému uzavření cenových nůžek.

Přesto i nadále přetrvávaly problémy zejména v oblasti nerovnováhy v tržních vztazích, kde pokračovala ekonomická závislost zemědělských prvovýrobců na odběratelích jejich produkce, včetně problémů v oblasti platební disciplíny spočívajících především ve smluvním vynucování neodůvodněně dlouhých lhůt splatnosti dodávek produktů zemědělské prvovýroby.

Ve struktuře podpor převládla v roce 2001 orientace zemědělské politiky na podporu mimoprodukčních funkcí zemědělství, zejména ve znevýhodněných oblastech LFA, které byly v tomto roce nově vymezeny podle hlavních kritérií Evropské unie, a na strukturální rozvoj venkova. Novým nástrojem při poskytování podpor se v souladu s Evropskou unií stalo uplatnění zásad správné zemědělské praxe.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP