(16.40 hodin)
(pokračuje Škromach)

Neměl by být jakýmsi hasičem, který přibíhá k ohni, když se již rozhořel. Podobnou úlohu má v současnosti i odborník na prevenci rizik, kterého známe pod vžitým názvem bezpečnostní technik. Ani ten nenese za zaměstnavatele odpovědnost za úroveň pracovního prostředí a pracovních podmínek. Je pro zaměstnavatele odborníkem na danou oblast.

Další námitka se týkala toho, že informuje stavebníka, kterému ovšem pro tento případ, nejedná-li zhotovitel v souladu s plánem BOZP nebo porušuje předpisy, žádné povinnosti uloženy nejsou. Stavebníkovi jsou v § 2 odst. 1 a 2 v návrhu zákona stanoveny povinnosti dodržovat zásady prevence rizik a požadavky na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a to jak při přípravě díla, tak při jeho realizaci. Tytéž povinnosti jsou při realizaci díla uloženy rovněž zhotoviteli, a mělo by tedy být společným zájmem obou požadavky na zajištění BOZP dodržovat. Stavebník na rozdíl od koordinátora je se zhotovitelem ve vztahu založeném smlouvou o zhotovení díla, takže záleží na formulaci této smlouvy, jaké nástroje bude pro takový případ stavebník mít, aby dodržování požadavků BOZP na zhotoviteli vynutil a dostál tak povinnostem svým.

Další námitka se týkala toho, že chybí vysvětlení pojmu stavebník a investor. Pojem stavebník je upraven v § 139 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, tak, že pod pojmem stavebník se rozumí též investor a objednatel stavby, a předmětný návrh zákona o koordinátorovi jej používá ve shodném významu. Pojem investor se v návrhu zákona o koordinátorovi nevyskytuje. Byl použit pouze v důvodové zprávě.

Další námitka byla, že není jasné, kdo bude koordinátora platit, případně řídit či kontrolovat. Je zřejmé, že je-li to stavebník, kdo koordinátora určuje, bude stavebník také tím, kdo ho bude řídit a vyplácet mu odměnu za vykonanou práci. Ten ho také kontroluje, tak jako kontroluje práci dalších odborníků, které zaměstnává nebo najímá, např. účetní, obsluhu speciálních strojů na zemní práce, střelmistrů pro demoliční práce apod., byť na dané oblasti není osobně expertem. Plnění povinností koordinátora kontroluje v rozsahu daném zákonem místně a věcně příslušný orgán státního odborného dozoru, inspektorát bezpečnosti práce - viz § 15 návrhu.

Další námitka se týkala vymezení pojmu pracoviště. Obecně je pojem pracoviště používán již řadu desetiletí a nečiní výkladové problémy zaměstnavatelům, zaměstnancům ani kontrolním orgánům. Ve vládním návrhu zákona se pojem pracoviště vyskytuje dvakrát, poprvé v § 2 odst. 2 písm. b) - dodržují zásady prevence rizik a požadavky na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s přihlédnutím mimo jiné k umístění pracoviště, jeho dostupnosti, stanovení dopravních komunikací nebo prostoru pro příchod a pohyb osob, výrobních a pracovních prostředků a zařízení. Podruhé se vyskytuje v § 7 odst. 1 - jiná osoba informuje zhotovitele nejpozději do pěti pracovních dní před převzetím pracoviště. Já myslím, že i tento pojen je celkem srozumitelný a používaný.

Další námitka byla, že oznamovací povinnost o zahájení prací orgánů státního odborného dozoru nad bezpečností práce je 15 kalendářních dnů předem. Vládní návrh zákona je nezávislý právní předpis a lhůty v něm upravené nejsou závislé na lhůtách uvedených v jiných právních předpisech. Doba 15 pracovních dnů byla zvolena na základě konzultací s odborníky ze zahraničí právě s ohledem na zkušenosti, že zasílání informace krátce před zahájením prací umožňuje nežádoucí improvizaci. Oznámení o zahájení prací se bude zasílat podle § 5 odst. 3 orgánu státního odborného dozoru nad bezpečností práce věcně a místně příslušnému podle místa staveniště, tedy na některý z krajských inspektorátů bezpečnosti práce.

Další námitka byla, kdo bude na ministerstvu o akreditaci rozhodovat a jakým způsobem. Proces udělení akreditace a rozhodnutí o neudělení nebo odnětí a zánik akreditace jsou dostatečně podrobně popsány v § 12 a v § 13. Kdo, resp. která složka bude v této věci na ministerstvu rozhodovat, je záležitostí organizačního uspořádání ministerstva. Systém prověřování odborné úrovně vzdělávacích institucí byl navržen v souladu s praxí Evropské unie o certifikaci personálu. Tím se vytváří důležitý předpoklad, že získaná odborná způsobilost koordinátora nebude činit potíže při zájmu tohoto odborníka o práci v zahraniční firmě nebo v některé členské zemi Evropského společenství. Na ministerstvu byla této otázce věnována velká pozornost. Byla vedena celá řada konzultací s odborníky z praxe a ti se také podíleli na práci odborné skupiny, která již připravila návrh obsahu odborných zkoušek. Pravidla akreditace, vycházející z příslušné evropské normy, jsou upravena v návrhu vyhlášky - viz dodatek sněmovního tisku 72.

Další námitka k návrhu zákona byla, že na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništi údajně tento návrh zcela zapomněl. Zákon stanoví v § 2 obecné zásady BOZP na staveništích jednak pro fázi přípravy, jednak pro fázi realizace díla. Pro tuto navíc zejména vyjmenovává důležité aspekty, ke kterým je nutno při zajišťování BOZP přihlédnout. Zcela nově se ukládají povinnosti při zajišťování BOZP stavebníkovi. Podrobnější rozpracování stanovených obecných zásad je předmětem prováděcího předpisu, k jehož vydání se zde vláda zmocňuje.

Paní poslankyně Alena Páralová vedle požadavku předložit návrh nařízení vlády vznesla tyto připomínky. Údajně chybí definice pojmů. V předloženém návrhu zákona se vymezují pouze pojmy zaváděné nově nebo odlišné od jejich obecného významu, vymezeného již jinými právními předpisy, nebo odlišné od vžitého významu.

Další námitka paní poslankyně byla, že na funkci koordinátora nebude dostatečný počet uchazečů. Na to, zda počet uchazečů o funkci koordinátora bude dostatečný nebo nedostatečný, bude mít zásadní vliv poptávka po koordinátorech a dostupnost doplňkového vzdělání. Požadavky na odborné vzdělání, minimálně úplné střední odborné vzdělání technického zaměření a odborné praxe minimálně 3 roky, nejsou přemrštěné. Případný nedostatečný počet koordinátorů, absolventů doplňkového vzdělávání a držitelů osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu činnosti koordinátora podle § 10 odst. 2 v okamžiku nabytí účinnosti zákona bude jistě krátkodobou přechodnou záležitostí. Zkušenosti ze zahraničí z několika členských zemí Evropské unie ukazují, že v první fázi je o činnost koordinátora velký zájem, po několika letech se však ustálil počet koordinátorů na třetině původního stavu. Tvoří se dvě skupiny koordinátorů. Jedna skupina se zaměřuje na velké investiční akce a sdružuje se do odborných firem a druhá je skupina odborníků operujících v regionech při stavbách malého a středního dosahu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP