(16.30 hodin)
(pokračuje Škromach)
Zapracováním článků 1 až 7, 9 a 13 a příloh č. 1 až 3 bude dosaženo plné slučitelnosti s výše citovanou směrnicí.
Povinnost dodržování zásad prevence rizik a požadavků na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je upravena v hlavě V zákoníku práce a dále řadou prováděcích nařízení vlády, která řeší technické podrobnosti a požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Tato úprava se však nevztahuje na všechna staveniště a především na všechny osoby na staveništi pracující. Pro osoby samostatně výdělečně činné a jejich spolupracujícího manžela a děti platí pouze přiměřeně. Proto nebylo možno zařadit úpravu o koordinátorovi bezpečnosti a ochrany zdraví při práci do zákoníku práce.
Vládní návrh zákona upravuje bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích a vztahuje se na stavebníka, zhotovitele, tj. zaměstnavatele, jinou osobu pracující na realizaci díla, tj. osoba samostatně výdělečně činná, která nikoho nezaměstnává. Tato úprava se vztahuje i na zaměstnavatele, který na staveništi sám pracuje.
Minimální požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví na staveništi obsahuje příloha číslo IV ve směrnici 92/57/EHS. Tyto minimální požadavky musejí stavebníci zaměstnavatelé, tj. zhotovitelé i jiné osoby, dodržovat na všech staveništích. Požadavky této přílohy jsou již dnes obsaženy ve vyhlášce 324/1990 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízeních při stavebních pracích, která je prováděcím předpisem zákona 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce. Tato vyhláška není v rozporu se směrnicí 92/57/EHS. Novelizace vyhlášky tedy není nutná současně s vydáním zákona.
Do vládního návrhu zákona bylo zapracováno zmocnění k vydání nařízení vlády o dalších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví na staveništích především proto, aby bylo možno současnou právní úpravu novelizovat tak, aby se vztahovala na všechna staveniště. Záměrem Ministerstva práce a sociálních věcí je zjednodušení legislativní úpravy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništích a po schválení projednávaného vládního návrhu zákona připraví a předloží k projednání vládní návrh nařízení vlády, kterým se stanoví organizace práce, pracovní postupy a další minimální požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví na staveništích, přičemž využije zmocnění zákoníku práce i projednávaného vládního návrhu zákona. Současně by došlo ke zrušení vyhlášky 324/1999 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízeních při stavebních pracích.
Při projednávání návrhu zákona v prvním čtení vystoupilo několik poslanců s připomínkami, návrhy, dotazy, na které se pokusím co nejstručněji reagovat.
Pan poslanec Miroslav Krajíček vznesl několik zásadních požadavků - např. není jasně definován vztah mezi stavebníkem a koordinátorem. § 3 odstavec 2 návrhu zákona stanoví, že koordinátor je stavebníkem pověřená fyzická nebo právnická osoba. Základní povinnosti koordinátora vůči stavebníkovi pak definuje odstavec 4: Koordinátor zajišťuje pro stavebníka expertní činnosti uvedené v § 8 a 9 návrhu a dále neprodleně a prokazatelně navrhuje opatření k nápravě zjištěných nedostatků, z čehož je zřejmé, že se jedná o poskytování odborných služeb expertního charakteru stavebníkovi, který pro tuto činnost není odborně způsobilý, přičemž konkrétní forma jejich vztahu se neurčuje. Podle okolností se může jednat o vztah podle obchodního zákoníku, občanského zákoníku nebo o vztah pracovněprávní - viz též § 10 odstavec 1. Směrnice neurčuje formu vztahu mezi koordinátorem a stavebníkem právě z toho důvodu, aby stavebník mohl svobodně volit variantu, která je pro něj nejvýhodnější. V případech, kdy se jedná o jednorázovou zakázku střední velikosti, bude nejvhodnější formou najmutí externího odborníka. Naopak stavebník zajišťující dlouhodobě větší počet investičních akcí dá pravděpodobně přednost vlastnímu zaměstnanci. Volba nejvhodnějšího řešení z finančního i věcného hlediska je ponechána na stavebníkovi.
Další námitka byla, že koordinátor bude na stavebníkovi závislý. Ano, koordinátor vždy bude na stavebníkovi závislý, ale jejich zájmy nejsou protikladné. Koordinátor svou činností napomáhá stavebníkovi dostát jeho povinnostem stanoveným § 2 odst. 1 a 2, totiž dodržovat zásady prevence rizik a požadavky na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Další námitka byla, že ve fázi přípravy díla zhotovitel ve většině případů není znám. Fáze přípravy díla bezprostředně předchází fázi realizace. Rozumí se tím tedy všechno, co se v souvislosti se zamýšleným dílem provádí předtím, než začne realizace. Realizací je pak přímé fyzické působení zhotovitele na staveništi; začíná tedy předáním a převzetím staveniště zhotovitelem. Bezprostředně před tím už zhotovitel nutně znám být musí.
Pokud je myšlena činnost koordinátora při zadávání zakázky ve fázi, kdy není ještě zhotovitel znám, je úkolem koordinátora informovat stavebníka o obecných rizicích, která mohou při stavebních pracích nastat. Míní se tím např. upozornění na ohrožení zdraví při výkopových pracích či rizika vyplývající z práce na lešení, z demoličních prací apod.
Požadavky na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi jsou upraveny v § 2 odst. 2 vládního návrhu zákona. Dokument zpracovaný pro stavebníka mu má napomoci se orientovat v nabídce stavebních firem a vybrat tu, která dbá na bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky.
Další námitka byla - koordinátorovi jsou stanoveny povinnosti, ale není mu stanovena jeho zodpovědnost. Koordinátor je osoba pověřená stavebníkem, tudíž jemu se zodpovídá v případě, že neplní řádně své povinnosti. Stanovení sankcí za neplnění povinností koordinátora může být součástí smlouvy mezi oběma aktéry. Jde-li o pracovněprávní vztah, je zodpovědnost upravena zákoníkem práce. Orgán státního odborného dozoru nad bezpečností práce mu může v případech vymezených v § 17 článek 2 návrhu zákona uložit pokutu do výše 10 tisíc korun. Odpovědnost koordinátora je velká. Pokud by se v případě vyšetřování nehody prokázalo, že koordinátor neupozornil na závažné porušování bezpečného provádění práce, které již trvalo několik dní, bude jeho činnost v této souvislosti přezkoumatelná. Z informace od kolegů z Francie vyplývá, že v této zemi již několik koordinátorů bylo za odborné pochybení trestně stíháno.
Úkolem koordinátora je - a to zdůrazňuji - prevence. To znamená předcházet rizikovým stavům tím, že již v předstihu jsou otázky bezpečnosti a ochrany zdraví na staveništi projednány, vzájemně všemi zhotoviteli dohodnuty, zkonzultovány s koordinátorem. A v průběhu provádění prací dohlíží koordinátor na dodržování přijatého plánu bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti.
***