(17.50 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Za čtvrté. Jako meziprodukt samozřejmě důkladně prověřujeme privatizační schopnosti vlády a to určitě nezastíráme.

A konečně za páté, navrhujeme takové řešení, které umožní jednak pružné financování programů obnovy a rozvoje, a přitom nezatíží občany ani podniky novými či vyššími daněmi a zároveň neprohloubí deficit státního rozpočtu, naopak umožňuje jeho snížení.

Vzhledem k proběhlé diskusi mi zároveň dovolte, abych srovnal tento návrh a vládní strategii, která se týká obnovy a rozvoje.

Lišíme se, naším návrhem a vládou, v prioritách. Zatímco my jasně deklarujeme, že povodně a odstraňování následků povodní je pro nás prioritou číslo jedna, já jsem z vládních stran zde takovéto konstatování neslyšel.

Za druhé. Lišíme se v konceptu. Zatímco my usilujeme o to, aby povodňové škody a povodňové situace takového ničivého rozsahu se již nikdy neopakovaly, a proto mluvíme o programech obnovy, rozvoje a zejména prevence do budoucna, tak vláda zde deklaruje pouze programy obnovy na příští, případně přespříští rok v řádu 20 miliard. Rozdíl je tedy i v konceptu.

Za třetí se lišíme v rozměru. Zatímco my deklarujeme, že stát by měl vyčlenit na tyto účely až 50 mld. korun, ze strany vlády jsme takové číslo, které by na tento účel měla věnovat, zatím nezaslechli.

Lišíme se i v tom, kdo ponese zátěž z těchto programů obnovy a rozvoje. Zatímco vláda plánovala, že to ponesou občané a podniky formou vyšších daní, my navrhujeme použít jednorázové neopakovatelné příjmy z Fondu národního majetku. A lišíme se i v tom, jaký dopad navrhované řešení, jak naše, tak vládní, bude mít na státní rozpočet: naše řešení neutrální, zatímco vládní způsobí další deficit.

To jsou tedy rozdíly.

Chtěl bych jenom pro sebe zrekapitulovat, že tady padly návrhy na zamítnutí. A souhlasím s tím, že to je legitimní právo sněmovny, zamítnout tento návrh. Ale předtím, než každý zvedne ruku pro zamítnutí tohoto návrhu, bych byl rád, kdyby si každý uvědomil, že venku jsou stále lidé, kteří nemají střechu nad hlavou, že venku jsou lidé, kteří s obavami čekají, co s jejich domy udělá zima, že venku jsou lidé, kteří s hrůzou sledují, co bude po každém dešti. A tento návrh jim dával naději.

Hlasujte pro zamítnutí, nicméně jsem zvědav, ve prospěch koho a proč jste lidem tuto naději vzali. Budoucnost to ukáže. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Martinu Kocourkovi. Prosím, aby se svých povinností ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Kraus.

 

Poslanec Michal Kraus: Děkuji, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych ve své závěrečné zprávě byl stručný, nicméně nedá mi, abych neodpověděl na některé, možná i řečnické otázky, které tady padly.

Především pokud já bych něco považoval za rozpočtovou prioritu číslo jedna, pak bych hledal způsob, jak tuto rozpočtovou prioritu můžu skutečně zaplatit jako první. V žádném případě rozpočtovou prioritu číslo jedna nemohu zaplatit z peněz, které dneska ještě nemám, a dokonce ani nevím, jestli je mít budu, a dokonce ani nevím, kdy je mít budu. V tom si myslím, že je návrh zákona věcně pochybný.

Za druhé. Zákon o Fondu národního majetku a zákon o příjmech, kterými Fond národního majetku disponuje, má celou řadu zákonných povinností, které musí ze svých prostředků financovat. A samozřejmě tyto záležitosti, a ve své zpravodajské zprávě jsem to četl, jsou definovány zákonem a není možné je přeskočit. Na druhé straně takové věci, jako jsou povodně, je možné řešit i z dalších zdrojů, nikoliv tedy ze zdrojů, které jsou ze zákona blokovány.

Nakonec ukazuje se, že v letošním roce jsme vynaložili celkem více než 5 mld korun, a rozpočet na příští rok předpokládá celkem 18 miliard k tomu, aby byly bezprostředně okamžitě řešeny povodňové škody ve výši dohromady cca 25 miliard.

Navíc, a to si myslím, že je zcela zřejmé, není možné vyloučit, že prostředky z privatizace Telecomu budeme muset položit na piedestal schválení rozpočtu na rok 2002, protože možná jste zaznamenali, že existují názory některých našich koaličních partnerů, že z těchto prostředků bude potřeba hradit ztrátu Konsolidační banky.

A já se domnívám, vážení přátelé, že prioritou číslo jedna je schválení rozpočtu. Protože bez schválení rozpočtu nebude možné financovat ani prostředky na povodně. A myslím si z tohoto důvodu, že skutečně věcně správné je tyto prostředky použít tak, abychom s nimi mohli disponovat nejen tak, jak ukládá zákon, ale i tak, abychom mohli eventuálně schválit státní rozpočet.

Za další je potřeba znovu zdůraznit, že kromě toho, že návrh zákona je věcně pochybný, vykazuje celou řadu legislativních nedostatků. A z tohoto důvodu je nezbytné tento návrh zamítnout, protože tyto nedostatky jsou takového rázu, že není možné je v průběhu rozpravy v prvém či druhém čtení odstranit.

Na základě toho doporučuji, aby ve smyslu § 90 odst. 7 zákona o jednacím řádu jsme hlasovali o zamítnutí předloženého návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Já jsem vás všechny odhlásil. Dávám znamení, aby všichni ti, kteří se chtějí účastnit hlasování, mohli přijít do sněmovny. Hlasování zahájím zhruba za minutu.

Zdá se, že všichni, kteří se chtějí účastnit hlasování, jsou již přítomni.

 

Takže, dámy a pánové, v hlasování s pořadovým číslem 229 rozhodneme o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Hlasování jsem zahájil a táži se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 229 v tuto chvíli skončilo. Pro se vyslovilo 117 poslanců, proti 47. Návrh zákona jsme v prvém čtení zamítli.

 

V tuto chvíli se o slovo přihlásila místopředsedkyně Poslanecké sněmovny paní Miroslava Němcová s avizovaným návrhem na zařazení nového bodu.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za slovo. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, jedná se opravdu o krok, který jsem avizovala. A nyní tedy dovolte, abych toto avízo uvedla ve skutek.

Žádám vás tímto, abychom na naši dnešní schůzi zařadili nový bod, který se bude jmenovat "Zpráva vlády o okolnostech prodeje majetkové účasti státu na podnikání akciové společnosti Český Telecom". Dovolte mi krátké zdůvodnění, které by mělo pomoci vašemu zvažování ve chvíli, kdy se budete rozhodovat, zda povolíte zařazení tohoto bodu, či nikoliv.

Poslanci Občanské demokratické strany Martin Kocourek a další předložili Poslanecké sněmovně návrh zákona, který zde byl před chvílí projednáván. Cílem našeho návrhu bylo využití mimořádného zdroje příjmu, který Česká republika získá prodejem majetkové účasti státu na podnikání akciové společnosti Český Telecom.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, prosím o klid.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo.

Navrhovali jsme využití těchto prostředků ke krytí škod způsobených povodněmi. Bohužel náš návrh pod nejrůznějšími záminkami přijat nebyl.

Chci vás vrátit na začátek našeho volebního období, a to na schůzi, v níž byla vyslovena důvěra této vládě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP