(9.30 hodin)
(pokračuje Špidla)
Rekonstrukce poškození bytů a domů uhradí z větší části vlastník prostřednictvím zvýhodněných úvěrů.
Proces obnovy území bude mít dlouhodobý charakter, bude vyžadovat úzkou součinnost resortů, krajů a obcí tak, aby se předešlo přijímání neprovázaných, nesystémových opatření. Současně bude potřebné, aby proces obnovy byl průběžně sledován a vyhodnocen, a v této souvislosti konstatuji, že vláda zřizuje vládní výbor pro obnovu území, kde jsou koncentrováni ministři, kteří mají ingerenci do území, a tento výbor bude veden premiérem, protože je zřejmé, že obnova území po povodních je dlouhodobá, strategická věc, která vyžaduje úsilí vlády a nelze ji redukovat na tříšť jednotlivých resortních programů.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych shrnul ještě jedno poučení, které přišlo z povodní v roce 1997. Je to poučení, které se dá vyjádřit velmi jednoduše - sejde z očí, sejde z mysli. Ukázalo se, že některé popovodňové škody v moravských oblastech ještě nebyly zcela zvládnuty, a tady bych chtěl jasně říci, že strategie obnovy území vychází z názoru, že existovala jedna velká povodeň s vrcholy 1997 a 2002, a naším záměrem je odstraňování následků těchto katastrof zvládnout v rámci celkové dlouhodobé strategie. To znamená, že do strategie obnovy zahrneme i ty části, kde nedošlo k obnově po povodních v roce 1997. Čili to pojetí je komplexnější než tak, jak je nám vnutila příroda v tomto v jistém smyslu z hlediska přírodního nešťastném roce.
Dámy a pánové, uvedl jsem, že odhad škod je přibližný, a musím říci, že jakkoli jsou škody upřesňovány, tak nelze rozhodně účet ještě podtrhnout, protože před námi je zima a na jejím klimatickém průběhu bude velmi záležet. Podle toho, zda bude mírná zima, nebo zima s těžkými mrazy, budeme muset zřejmě měnit svou bilanci. Myslím si, že dojde k dalším poškozením bytového fondu, že dojde k destrukcím některých objektů, že musíme počítat s tím, že škody se projeví tak, abychom je v zásadě mohli odškrtnout někdy v létě následujícího roku. S jistotou budeme moci tuto smutnou a tragickou bilanci uzavřít někdy v září roku následujícího.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych se vrátil na začátek. Ohromné množství tragických událostí se nestalo. Nestalo se díky tomu, že Česká republika jako moderní evropský stát čelila této krizi kompetentně a statečně. Není na místě, abych vyčísloval všechna odvrácená nebezpečí. Zmiňoval jsem se o počtu lidských obětí. Byl daleko menší než jinde. Myslím si, že i škody na majetku byly významně redukovány. Nepropukly epidemie. Podařilo se zvládnout veterinární situaci. Prostě mnoho a mnoho věcí se nestalo, a právě to, že se nestalo, je důsledkem enormního úsilí všech, kteří byli s touto krizí konfrontováni. Dovolte mi tedy, abych závěrem ještě jednou poděkoval. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi vlády za přednesenou informaci o důsledcích povodní v srpnu 2002 i za to, jakým způsobem se vypořádal se známou věcí nedořešení náhrady škod v roce 1997.
Po úvodním slově sděluji, že mám jednu přihlášku do všeobecné rozpravy. Přidržel bych se zvyku, že první vystupující v rozpravě, pokud s tím bude souhlasit, bude zároveň zpravodajem k tomuto bodu. Pokud pan kolega Tomáš Dub nic nenamítá, tak bych ho pozval na zahájení všeobecné rozpravy k pultu, a potom bychom odsouhlasili, že bude zároveň zpravodajem k tomuto bodu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Tomáš Dub: Děkuji vám, pane předsedající. Vážený pane premiére, vážená vládo, já jsem pozorně poslouchal zprávu, která nám byla přednesena, a trochu bych ji přejmenoval. Možná by se to mohlo jmenovat zoufalá samochvála vlády před volbami. Kdybychom si dělali statistiku těch slov, tak všechno se podařilo, všechno bylo dobré nebo výborné, ale já myslím, že kdyby pan premiér řekl i ty věci, které se nepodařily, dostala by ta zpráva daleko více na věrohodnosti.
Já mám několik konkrétních bodů. Chtěl bych se zeptat třeba, proč pražská povodňová komise neměla žádné informace z ústřední komise, ještě než byl vyhlášen stav nebezpečí. Chtěl bych se zeptat pana ministra životního prostředí, jestli ústřední povodňová komise zasedala, jestli vydávala nějaké informace. Myslím, že by pak ten výsledek byl poněkud lepší.
Za druhé jsem chtěl říci, že pražský krizový štáb a pan primátor jako první vyhodnotili, že v Praze bude stoletá voda, jako první žádali udělat opatření na stoletou vodu. Nebyl to ústřední krizový štáb. My jsme - a já jsem u toho byl - přesvědčovali ústřední krizový štáb, že bude stoletá voda. (Posměšné poznámky.) Přesvědčili jsme se nakonec navzájem a opatření jsme udělali, ale podle mě do budoucna bych si to představoval tak, že ústřední krizový štáb bude monitorovat situaci v celé zemi, protože na to má pravomoc a možnosti, a bude informovat jednotlivé krizové štáby krajské o tom, aby začaly dělat opatření podle toho, jak bude voda stoupat.
Nechci být ale jenom kritický. Myslím si, že 90 % toho systému fungovalo dobře, zvláště po těch zkušenostech z minulých povodní. Chtěl bych ještě jednou poděkovat Armádě ČR, která předvedla obrovskou práci a pomohla konkrétně v jejich tíživé situaci, pomohla jak krajům, tak obcím i městským částem.
Pak jsem se chtěl zmínit ještě o ochranném systému metra, který byl tolikrát diskutován. Ochranný systém metra je součástí vládní koncepce krytů, ale je stavěn na válečný stav, ne na povodňový stav. Chtěl bych vyzvat pana ministra vnitra, aby se věnoval ochrannému systému metra, aby odtajnil, co odtajnit jde, abychom nepočítali tolik s tím válečným stavem. Udržování ochranného systému metra stojí Prahu desítky, stovky milionů korun. Víme, že pravděpodobně nedojde k využití ochranného systému metra, ba naopak, při těch povodních se situace zkomplikovala. Chtěl bych vyzvat pana ministra vnitra, aby to přehodnotil, aby udělal analýzu ochranného systému metra a možná zrušil řadu věcí, které tam nejsou potřeba, které komplikují situaci při takové věci, jako jsou povodně.
Za další bych chtěl přece jenom poprosit pana premiéra, aby vyjasnil v čase i v objemu financování hlavního města Prahy, protože jsem pražský poslanec, a já si myslím, že byť jsou volby a po volbách bude nové vedení, tak i nové vedení Prahy bude potřebovat informace o tom, co může očekávat od státu, kdy se dá co použít, kdy může použít i finanční prostředky.
Pak bych chtěl dodat, i když jsem začal opravdu hodně kriticky, a doufám, že jsem tím získal trošku vaší pozornosti, že to, o čem tady mluvíme, prohlášení, která tady vydáváme, se mohou možná objevit v novinách, ale chtěl bych říci, že hlavně nesmíme nechat občany na holičkách.
***