(14.50 hodin)
(pokračuje Tvrdík)

Výsledkem je varianta svým rozsahem méně ambiciózní, reflektující na nutnost úsporných opatření při nakládání s rozpočtovými prostředky a zohledňující probíhající reformu Armády České republiky a také dostupné lidské zdroje, která ale přesto stále zajišťuje naši efektivní účast v zahraničních operacích. Velmi podrobně je návrh dalšího působení sil a prostředků Armády České republiky v zahraničních operacích popsán v bodech B4, C5 a D3 části II sněmovního tisku č. 57. Takže jen pro stručnost, co je navrhováno.

V Bosně a Hercegovině v operaci Joint Forge (SFOR) pokračovat se zastoupením 8 osob na velitelství operace v Sarajevu.

V Kosovu v operaci Joint Guardian (KFOR) pokračovat s částečnými změnami v organizační struktuře kontingentu při zachování nezměněných bojových schopností jednotky. Dále se od června 2003 předpokládá vyslat jednotku vojenské policie typu MSU v síle do 30 osob, která bude v souladu s postupnou změnou charakteru plněných úkolů sil KFOR plnit úkoly k udržení veřejného pořádku.

V misi Mezinárodních bezpečnostních sil ISAF v Afghánistánu pokračovat v zapojení v rámci této mise vysláním jedenácté polní nemocnice na období od 1. října do 31. prosince 2002 s tím, že likvidační skupina zabezpečí ukončení činnosti polní nemocnice a stažení veškeré techniky do 31. ledna 2003. Pro období od 1. ledna 2003 do 31. prosince 2003 pak vyslat k působení v rámci mnohonárodního zdravotnického zařízení působícího ve prospěch sil ISAF na bázi polní nemocnice SRN skupinu lékařského, středního zdravotnického a technického personálu s nezbytným vybavením v maximálním počtu do 20 osob.

O účasti v operaci Trvalá svoboda se zmíním dále.

Pokud jde o celkovou finanční stránku navrhované varianty, zredukují se náklady proti původnímu předpokládanému záměru asi o 0,5 mld. Kč, tedy zhruba o jednu třetinu celkových nákladů. Významným aspektem je to, že poprvé bude veškeré nasazení jednotek Armády České republiky v zahraničních operacích hrazeno výlučně z rozpočtu resortu Ministerstva obrany. Podrobné kalkulace nákladů jsou opět uvedeny v části III sněmovního tisku č. 57.

Vláda dne 11. září t. r. projednala a svým usnesením č. 866 z téhož dne schválila návrh dalšího působení sil a prostředků Armády České republiky v zahraničních operacích. Využila přitom delegovanou pravomoc a v rámci svých kompetencí v souladu s čl. 43 odst. 4 písm. b) Ústavy ČR schválila vyslání odřadu radiační, chemické a biologické ochrany do protiteroristické operace Trvalá svoboda na 60 dní počínaje dnem 1. října 2002 s tím, že jednotka bude složena z vojáků z povolání v maximálním počtu do 300 osob, a vyslání polní nemocnice do Afghánistánu v rámci mise Mezinárodních bezpečnostních podpůrných sil ISAF na 60 dní počínaje dnem 1. října 2002 s tím, že jednotka bude složena z vojáků z povolání v celkovém počtu do 150 osob. Důvodem pro tento mimořádný postup byla zcela výlučně skutečnost, že Parlament ČR by nestačil do ukončení platnosti stávajících usnesení projednat výše uvedené návrhy vlády a rozhodnout tak o prodloužení doby působení obou jednotek v rámci operací.

Vážení kolegové, v současné době působí mimo území České republiky v zahraničních operacích více než 800 příslušníků naší armády. Každý z nich svým profesionálním přístupem a vlastenectvím přispívá k udržení a zlepšení dobrého jména naší země v zahraničí. Jejich působení v zahraničních operacích je praktickým odrazem naší snahy aktivně se zapojit do řešení mezinárodních bezpečnostních otázek.

Rád bych proto v této souvislosti zmínil dvě otázky, které nejsou uvedeny v předloženém materiálu. Jedná se o upřesnění záměru nasazení protichemického kontingentu v operaci Trvalá svoboda a opětovný požadavek na vyslání jednotky speciálních sil do téže operace. V září tohoto roku jsem v rámci návštěvy USA jednal s velením centrálního velitelství v Tampě na Floridě. Pouze připomenu, že toto velitelství zajišťuje plánování, koordinaci a řízení operace Trvalá svoboda, a to včetně zapojení koaličních jednotek, a že česká styčná kancelář u tohoto velitelství je jednou z více než 40 kanceláří spojeneckých a partnerských zemí z různých částí celého světa.

V průběhu jednání jsem americkou stranu seznámil s návrhem dalšího zapojení našeho protichemického kontingentu, který je velmi detailně popsán v bodu C5 části II sněmovního tisku č. 57. Jelikož tento záměr nikterak nesníží bojovou připravenost jednotek v operaci, velení operace jej bez výhrad akceptovalo. Je dokonce možné, aby se přechod jednotky na jiný režim pohotovosti, tzn. ze současných 6 na 48 až 96 hodin, uskutečnil již k 1. lednu příštího roku.

Pouze pro rekapitulaci - v prostoru rozmístění by tak zůstala pouze část jednotky, nyní hovoříme zhruba o počtu 70 specialistů, a veškerá technika, vybavení a materiál. Jejich úkolem by bylo zajistit nadřízenému velitelství zachování nejpodstatnějších schopností, což jsou dekontaminace, specializované laboratoře a tzv. Hot Extraction Team, tj. skupina, která by zasahovala v případě incidentu spojeného s použitím zbraní hromadného ničení. Právě tyto schopnosti jsou to, co z naší jednotky činí rozhodující část celého koaličního uskupení vojsk s výrazně vyššími možnostmi a širším spektrem plněných úkolů než americké a německé jednotky. V případě potřeby a na základě požadavku velení operace by naše jednotka byla doplněna na původní počty ve zmíněných časových termínech.

Chtěl bych při této příležitosti zdůraznit, že tato naše jednotka patří mezi druhosledové jednotky, to znamená, že se nepředpokládá její bezprostřední kontakt s případným protivníkem. Podobně se ani nepředpokládá, že by naše jednotka plnila jiné úkoly než ty, které jsou dané mandátem operace Trvalá svoboda. A pokud by měla plnit jiné úkoly v regionu, pak takové rozhodnutí musí učinit vláda a Parlament ČR.

Pokud jde o finanční vyjádření změny, kterou jsem avizoval u naší jednotky v Kuvajtu, přinese snížení předpokládaných nákladů přibližně o 170 mil. Kč, a to především v oblasti osobních nákladů. Takto uspořenou částku bychom mohli eventuálně použít k pokrytí činnosti jiné jednotky, pokud s jejím vysláním bude někdy v následujícím období souhlasit vláda a Parlament ČR.

Tak se dostávám k druhému bodu, který jsem chtěl zmínit, a tím je požadavek na vyslání jednotky speciálních sil. Jelikož mi otevřený charakter dnešního jednání nedovoluje zmínit všechny podrobnosti, vyberu pouze ty nejpodstatnější.

Jednotka speciálních sil je poslední jednotkou, kterou již předchozí vláda v předchozím funkčním období deklarovala pro vojenskou podporu koaličních protiteroristických operací v reakci na aktivaci čl. 5 Severoatlantické smlouvy a která zatím nebyla nasazena. Již počátkem letošního roku jsme předpokládali její nasazení v rámci sil ISAF v Afghánistánu, ale nakonec do sestavy těchto sil nebyla zařazena. I v průběhu letošního léta jsme v souladu s požadavkem velení operace Trvalá svoboda pracovali na přípravách případného vyslání jednotky do těchto operací. Vzhledem k okolnostem vyvolaným nedávnými povodněmi však vyslání především z finančních důvodů nebylo realizováno.

V průběhu již zmíněného jednání v Tampě byla tato otázka opět otevřena. Jelikož velení operace nyní považuje jednotky speciálních sil za prioritní, byl jsem opětovně požádán o vyslání naší jednotky speciálních sil do Afghánistánu. V současné době probíhají rozhovory s koaličními partnery k upřesnění vojensko-technických otázek eventuálního nasazení jednotky. Zároveň také probíhá intenzivní výcvik a příprava. V tuto chvíli zde mohu říci, že by se v případě souhlasu vlády a Parlamentu ČR jednalo o nasazení jednotky v počtu do 120 osob na dobu 4 až 6 měsíců, se zahájením plnění operačního úkolu počátkem příštího roku. Pokud jde o finanční náklady, nepřekročily by částku již zmíněných 170 mil. Kč.

V okamžiku, kdy budou ujasněny všechny otázky spojené s nasazením roty speciálních sil v rámci operace Trvalá svoboda, předložím vládě a Parlamentu ČR materiál navrhující její vyslání. K tomu by mohlo dojít zhruba v horizontu jednoho kalendářního měsíce.

Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, počátkem září letošního roku jsem osobně hovořil s veliteli všech našich vojenských kontingentů v zahraničí. Opět jsem se upevnil v přesvědčení, že naše jednotky jsou účelným prvkem mezinárodního úsilí za obnovení míru a stability, ať již na Balkáně, nebo v oblasti Perského zálivu či v Afghánistánu. Znovu jsem si potvrdil, že i při navrhovaných strukturálních a organizačních úpravách budou naše jednotky akceschopné a česká vlajka dostatečně viditelná.

Žádám vás proto o schválení navrženého působení sil a prostředků Armády České republiky do konce tohoto roku a v celém příštím roce jako výraz podpory aktivního zapojení České republiky do aliančních a koaličních operací. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro obranu a bezpečnost, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk č.57/1. Prosím, aby se nyní slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Miloš Titz a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovně. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miloš Titz: Vážená paní předsedající, členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, výbor pro obranu a bezpečnost na své 5. schůzi dne 9. října 2002 projednal vládní návrh dalšího působení sil a prostředků Armády České republiky v zahraničních operacích, sněmovní tisk č. 57.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP