(12.30 hodin)
(pokračuje Rujbrová)
Toto vyjádření evokuje otázku, zda opravdu bylo od instalace upuštěno, či zda přece jen nedisponujeme nějakou databází podobizen či jiných osobních údajů o účastnících masových protestů, o jejímž případném využití je před veřejností - citlivou na otázky ochrany lidských práv - nevhodné hovořit.
Dále by mě samozřejmě zajímalo, zda proběhla vámi avizovaná prezentace tohoto zařízení. V neposlední řadě také, která zahraniční firma měla software dodávat, jaké byly podmínky nabídky apod. Vzhledem k tomu, že se jedná o potenciální veřejnou zakázku, - ač, jak tvrdíte, nerealizovanou - by nemělo jít o obchodní tajemství.
Na otázkách z původní interpelaci tedy trvám, a to i nově v souvislosti s projektem CTC, projektem komplexního boje proti terorismu, o kterém ve zmíněném článku hovořil policejní prezident Kolář. Pro případ, že by se ani tento článek nezakládal na relevantních informacích, ráda bych se zeptala, proč jste nežádal tiskovou opravu nebo omluvu.
Na závěr ještě jeden citát, tentokrát z minulého úterý. "Vlastníme takový přístroj," řekla včera na Primě mluvčí policejního prezidenta Blanka Kosinová. Další citát: "Musíme minimalizovat rizika po dobu zasedání," konstatovala mluvčí Ministerstva vnitra Gabriela Bártíková.
Ráda bych se zeptala, jestli mluvíte, pane ministře, pravdu vy, nebo vaše tisková mluvčí. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, začnu od konce. Mluvíme pravdu všichni - paní poslankyni bych chtěl vzkázat vaším prostřednictvím. Ono opravdu se míchají hrušky s jablky.
Paní poslankyně se ptala na to, jestli takovýto systém máme v provozu nebo ho plánujeme na hraničních přechodech. Odpověď zní ne, neplánujeme ho mít v provozu na hraničních přechodech a nebude hlídat hraniční přechody. To je právě problém, kdy se zde mísí různé systémy dohromady. V tuto chvíli máme ve zkušebním provozu na hraničních přechodech kamerový systém LOOK. To je systém, který nemá nic společného s osobními údaji konkrétních fyzických osob. Je to systém, který automaticky zaregistrovává přejezd přes státní hranice každého motorového vozidla. Automaticky porovnává motorová vozidla, která projedou přes státní hranice, s informačním systémem "pátrání po motorových vozidlech". Tento systém nás stál zatím 32 milionů korun. Je to systém, který je částečně spolufinancován z programu Phare.
Zřejmě informace, které čerpal buď pisatel článku, nebo člověk, který informoval paní poslankyni Rujbrovou, si spletl instalaci tohoto systému, který skutečně má být na všech hraničních přechodech, s tím, o čem se začalo diskutovat, to znamená se systémem, který má za úkol mít schopnost identifikovat osobu, která je v nějaké databázi. A to je ten systém identifikační.
Je pravda, že i systém identifikační Česká republika připravuje a Česká republika jím bude disponovat. Ale není to tak, jak znělo v otázkách paní poslankyně a jak to bylo v článku, že tento systém bude rozmístěn na státních hranicích, na hraničních přechodech, není to tak, že by do tohoto systému, jak se domnívá paní poslankyně Rujbrová, ale také pisatel onoho článku, byly zapojeny databáze nežádoucích osob, protože databáze nežádoucích osob je databáze, která vznikla na základě českého právního řádu, je řádně nahlášena na Úřadu pro ochranu osobních údajů. Je to databáze, která má za úkol znemožnit vstup na území České republiky všem osobám, které legálně budou vstupovat na území České republiky, které do České republiky nemají být vpuštěny, protože jsou do tohoto seznamu nežádoucích osob zařazeny.
To, kdo bude zařazen do seznamu nežádoucích osob, řeší zákon o pobytu cizinců. Česká republika má v tomto zákoně poměrně široký výčet důvodů, proč někdo do této databáze může být zahrnut. Například je tam jako jeden z důvodů důvodné podezření z toho, že ta osoba bude narušovat veřejný pořádek, bude narušovat bezpečnost státu, dále jiné taxativní důvody, jako je maření výkonu soudního rozhodnutí, maření výkonu správního rozhodnutí a řada dalších důvodů. To je ale úplně jiná databáze. To je databáze, kde není žádná podoba konkrétního člověka, to je databáze, kde jsou jméno, příjmení, cestovní doklad, identifikace země, odkud člověk pochází. To je databáze, která opět nemá nic společného ani s databází, se kterou pracuje systém LOOK, to znamená informační systém pátrání po motorových vozidlech, to je to, co je na hraničních přechodech; nemá ani nic společného s přístrojem, na který se paní poslankyně Rujbrová ptala. To znamená, že zařízení, které bude mít za úkol identifikaci, nepracuje s databází nežádoucích osob.
Teď se dostávám k podstatě otázky. Ano, ve světě existují dva systémy. Existuje systém face ident control a face control. To jsou systémy, které mají odlišnou funkci. Face control má vlastně smysl v tom, že pokud je nějaký objekt elektronicky chráněn např. elektromagnetickými kartami, které máme zde ve sněmovně, nebo čipovými kartami, zároveň součástí panelu, kam přiložíte kartu, na základě čeho vás umožní vpustit do dveří, je tam kamera, která vás sejme. Kromě údajů v magnetické nebo čipové kartě se porovnává také majitel a oprávněný držitel této karty, aby se nemohlo stát, že někdo kartu ztratí nebo ukradne, a než bude zablokována, bude moci volně vstupovat do zabezpečených prostor. Je ztotožňována oprávněná osoba s tím, kdo skutečně s kartou k chráněnému prostoru přichází a vstupuje.
To je jeden systém, který ve světě funguje. Je dnes už relativně běžný v nejvíce chráněných místech. Česká republika - pokud nám to naše finanční možnosti budou umožňovat - se v nejvíce sofistikovaných objektech z hlediska bezpečnosti státu vydává stejným směrem.
Druhý systém, face ident control, je systém, který skutečně umožňuje to, o čem hovořila paní poslankyně Rujbrová. To znamená, že např. v Praze nad Václavském náměstím bude kamera, která bude snímat všechny tváře a všechny osoby, které se na Václavském náměstí pohybují. Schopnost tohoto systému je skutečně taková, že porovnává zachycené tváře s obsahem databáze a upozorní systém na to, když se na Václavském náměstí začne vyskytovat osoba, která je v databázi. Systém je tak dokonalý, že je schopen identifikovat osobu, která si třeba změní účes, ostříhá se dohola, začne nosit brýle, nalepí si vousy, tak aby byl skutečně i v davu ten člověk rozpoznán a identifikován jako osoba, která se nachází v databázi. Databáze je ale jiná než databáze nežádoucích osob. Je to databáze, která vzniká na základě jak našich dat, která máme k dispozici, ale nejedná se o osoby, které by byly "podezřelé" jenom z toho, že se dá očekávat nějaká účast na nějakých demonstracích. O tom to vůbec není. Tento systém je o mezinárodně hledaných zločincích, o využití databází osob podezřelých z mezinárodního terorismu. To znamená, abychom byli schopni, identifikovat osobu, která se v České republice bude vyskytovat, a přitom je to osoba, po které je třeba celosvětové pátrání, nebo je to osoba, která je zpravodajskými službami celého světa osobou identifikovanou jako osoba podezřelá z napojení na mezinárodní teroristické skupiny.
***